
Având în vedere experiența celor de la Toyota cu mașinile hibride și chiar mașinile cu hidrogen cu emisii zero, este surprinzător că bZ4X este prima mașină electrică Toyota produsă în serie.
Prius ar fi fost unul dintre primii hibrizi scoși la vânzare, dar piața SUV-urilor electrice este deja inundată, așa că Toyota bZ4X trebuie să fie comparată cu mașini precum Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV și Kia EV6.
Citește verdictul nostru în continuare, sau sari direct la subiectul care te interesează mai mult.
- Autonomie și costuri 4/5
- Motoare si performanta 4.5/5
- Interior si confort 4.2/5
- Practicabilitate 3.6/5
- Fiabilitate si siguranta 4.5/5
Cu aripi de roată aproape comice dar și detalii atrăgătoare, Toyota bZ4X este probabil să iasă în evidență pe șosea. Deși te-ai chinui să-l numești frumos, stilul are o senzație futuristă.
Combinația de litere și numere a numelui arată ca și cum ar aparține unui fotocopiator. „bZ” înseamnă Beyond Zero – planul Toyota pentru viitoarele sale mașini electrice – în timp ce „4” este dimensiunea, iar X înseamnă că este un crossover.

Autonomia de până la 516 km este impresionantă și se potrivește în linii mari concurenților săi cei mai apropiați, dar bZ4X este mai bine de condus decât te-ai aștepta în mod rezonabil de la un SUV greu.
Ceea ce este deosebit de demn de remarcat este faptul că reușește să fie atât captivant la volan, cât și confortabil pe distanțe lungi. Versiunile standard primesc 201 CP, în timp ce versiunile cu tracțiune integrală obțin 215 CP și o creștere utilă a cuplului, dar ambele sunt echipate cu aceeași baterie de 71,4 kWh.
Ocupanților ar trebui să le fie ușor să se simtă confortabil, iar o cantitate similară de spațiu interior cu cea a limuinei de lux Lexus LS înseamnă că au mult spațiu în care să se întindă. În alte aspecte, caracterul practic al bZ4X este ușor lipsit. Portbagajul este în cel mai bun caz rezonabil – și mai mic dacă alegi versiunile cu tracțiune integrală – în timp ce capacitatea de remorcare nu este mare și nu există torpedo.
Există patru niveluri de echipare: Dynamic, Exclusive, Luxury și Luxury Style. Toyota bZ4X este bine echipat și toate versiunile au o mulțime de kit de siguranță ca standard. Interiorul este de înaltă calitate, iar versiunile cu specificații înalte au un ecran de infotainment de 12 inchi care arată foarte inteligent și modern, și este unul dintre cele mai bune sisteme din orice Toyota. Nivelurile de echipare inferioare au un ecran de opt inchi.
Costuri, incarcare și autonomie Toyota bZ4X

Deoarece Toyota bZ4X are aceeași baterie, indiferent de versiunea pe care o alegi, diferențele de autonomie se reduc la motoarele electrice suplimentare pe versiunile AWD. Modelul FWD are o autonomie impresionantă de până la 516 km, în timp ce modelul AWD are aprox. 470 km – ambele sunt cifrele declarate oficiale, așa că tratați-le ca maxim în condiții perfecte.
La testul nostru inițial cu Toyota bZ4X (în formă AWD de top) am observat o eficiență de 5.5 km/kWh, ceea ce ar avea ca rezultat o autonomie de aproximativ 390 km. Aceasta este mai puțin cu 80 de kilometri de cifra pretinsă pentru o mașină de top, așa că bZ4X este relativ eficient ținând cont de faptul ca am abuzat puțin de accelerație.
Încărcarea este identică indiferent de versiune, deoarece bateria și tehnologia de încărcare sunt aceleași în ambele modele.
De la un încărcător wallbox de acasă durează 12 ore și 45 de minute pentru a se încărca (la 7,4 kW), deși dacă acasă sau locul de muncă acceptă încărcare de 11 kW, aceasta scade la șapte ore și 45 de minute. Pentru a obține acest timp, va trebui să aștepți un model bZ4X ulterior, deoarece versiunile timpurii nu acceptă încărcarea de 11 kW.
La un încărcător rapid public, Toyota bZ4X se încarcă de la 10 la 80% în 70 de minute la 50 kW sau doar 32 de minute la un punct de încărcare compatibil cu 150 kW. Nu este la fel de rapid ca un Hyundai Ioniq 5 care se poate încărca până la 220 kW, dar este suficient de competitiv.
Motor Toyota bZ4X și performante

Toyota bZ4X este surprinzător de plăcut la volan. Are o direcție bine ponderată, iar mașina se așează relativ bine în viraje, astfel încât să nu fii nesigur pe drumuri întortocheate. În multe privințe, se simte ca un Toyota RAV4, ceea ce este un lucru bun.
Toyota a lucrat și cu Subaru pentru a face bZ4X să poa’ să urce și pă munte. Modelele cu tracțiune pe patru roți beneficiază de setări speciale pentru off-road, deși garda la sol nu este cea mai bună. Totuși, atunci cand am vazut setările pentru off-road, ne-a fost clar că toti cei care au nevoie de o mașină off-road vor alege o Toyota bZ4X. Ha ha. Sarcasm.
BZ4X este foarte confortabil, mai ales când iei în considerare faptul că are jante mari din aliaj și este o mașină grea. Acest lucru are ca rezultat, de obicei, o mașină care s-ar simți rigidă peste denivelări, dar Toyota bZ4X este lină și relaxantă, depășind Hyundai Ioniq 5 și Volkswagen ID.4 în acest domeniu.
Acest lucru este valabil și pe autostradă. Vântul și zgomotul de pe drum sunt reduse, ceea ce este impresionant având în vedere dimensiunea anvelopelor, iar sistemul audio din mașina noastră de testare a produs sunet de înaltă calitate.

Modelul FWD are 201 CP și 266 NM de cuplu, în timp ce versiunea AWD are 215 CP și 337 Nm de cuplu. Acesta din urmă este cel care face cea mai mare diferență în ceea ce privește modul de conducere al mașinii, datorită tracțiunii pe patru roți.
Aceasta înseamnă că versiunea FWD ajunge de la 0 la 100 km/h în 7,5 secunde, iar modelul AWD în 6,9 secunde. Toyota BZ4X este puțin mai jos decât Hyundai Ioniq 5 și Volkswagen ID.4, dar toate cele trei modele se simt la fel de rapide.
Toyota bZ4X interior și confort

Tabloul de bord are un aspect minimal și este destul de mic, ceea ce face ca interiorul să se simtă mai spațios. Cu toate acestea, nu înțelegem de ce Toyota a renunțat la torpedo. Există spațiu de stocare suplimentar în consola centrală, dar nu compensează pierderea acestui spațiu util.
Afișajul vitezometrului digital este prea sus, asemănător celui al unui Peugeot e-2008. Mi s-a părut că afișajul este obstrucționat de volan și a fost ușor enervant pentru mine, deoarece nu am vrut să-mi compromit poziția la volan de dragul afișajului. Totuși, colegu’ NU a avut o problema cu asta.
Mașinile cu specificații inferioare primesc un ecran de opt inchi, iar modelele cu specificații superioare au un sistem de 12 inchi. Toate modelele beneficiază și de conectivitate pentru smartphone-uri, iar configurația este la fel de bună ca la orice rival, ceea ce reprezintă o îmbunătățire semnificativă față de modelele Toyota anterioare.
De asemenea, merită remarcat faptul că Toyota bZ4X include unele butoane și cadrane, care sunt mai ușor de utilizat în mers decât comenzile sensibile la atingere din Volkswagen ID.4.

Toate versiunile beneficiază de Android Auto, Apple CarPlay, navigație prin satelit, Bluetooth și radio DAB pe ecranul tactil de opt inchi. De asemenea, sunt dotate cu o cameră de marșarier, asistență pentru benzi, recunoaștere a semnelor de circulație, faruri automate pentru faza lungă, control adaptiv al vitezei de croazieră, lumini LED, control al climatizării și jante de 18 inchi.
Versiunile superioare adaugă iluminare ambientală, ștergătoare automate, hayon electric, suport lombar al scaunului șoferului, un volan încălzit, scaune față încălzite/ventilate și cu memorie, încărcare wireless a telefonului, monitorizare a unghiului mort, o cameră de parcare la 360 de grade, un ecran media mai mare de 12,3 și jante inchi de 20 de inchi.
Practicalitate și spatiu de incarcare Toyota bZ4X

Există mult spațiu în Toyota bZ4X pentru pasageri, deși podeaua este destul de înaltă, așa că adulții vor descoperi că sunt forțați să stea cu genunchii mai ridicați. Există totuși spațiu suficient pentru picioare și pentru cap, dar nu este cea mai confortabilă poziție de ședere pentru călătorii lungi.
Aceasta este o problemă de care suferă o serie de mașini electrice, din cauza necesității de a plasa acumulatorul sub podea.
Există spațiu de stocare pentru telefon în timp ce se încarcă wireless, plus suporturi pentru pahare și o cutie utilă sub cotiera de pe consola centrală. Coșurile de uși sunt mari, ceea ce este util pentru transportul sticlelor de băuturi. Știu că am mai zis de vreo două ori, dar nu există torpedo.

Avem 452 de litri de portbagaj disponibili la Toyota bZ4X, ceea ce este mai puțin decât cei 480 de litri oferiti la un Kia EV6 și decât cei 543 de litri la Volkswagen ID.4. Scaunele din bZ4X se rabatează, dar nu se pliază complet din cauza bateriilor de sub podea.
Fiabilitate Toyota bZ4X și siguranta

Toyota are o reputație de invidiat pentru fiabilitate. Întorcându-se cu decenii în urmă, compania a fost cunoscută pentru construirea de mașini incredibil de fiabile, iar acest lucru nu este probabil să se fi schimbat cu bZ4X.
De fapt, adoptarea lentă de către Toyota a mașinilor complet electrice se datorează mai mult ca sigur faptului că marca aștepta până când va putea produce una care să fie la fel de fiabilă pe cât se așteaptă clienții săi.
Toyota BZ4X vine cu o garanție de 10 ani, la fel ca toate modelele Toyota, care nu ar fi oferită dacă marca ar crede că mașina va avea nevoie de reparații frecvente și, deoarece mașinile electrice au mai puține piese în mișcare decât modelele cu motor pe benzină sau diesel, ar trebui să fie cu adevărat de încredere în general. Mai mult, Toyota spune că și dupa 10 ani, bateria va fi capabilă să atingă o valoare remarcabilă de 90% din performanța ei originală.
Toyota a terminat pe locul 7 în sondajul cele mai bune masini 2021, ceea ce este un rezultat solid, dar o scădere de trei locuri față de anul precedent.
Siguranță Toyota bZ4X

Toate versiunile Toyota bZ4X vin cu o mulțime de echipamente de siguranță ca standard.
Modelele entry-level beneficiază de o cameră de marșarier, asistență pentru benzi, recunoaștere a semnelor de trafic, faza lungă automată, control adaptiv al vitezei de croazieră, asistență la deal, faruri LED, asistență la parcare, avertismente de presiune în anvelope, frânare de urgență autonomă (AEB) și șapte airbag-uri.
Nivelurile de echipare mai înalte și vin cu faruri adaptive pentru faza lungă, monitorizare a unghiului mort, o cameră de 360 de grade, asistență la oboseală și un sistem pentru detectarea obiectelor din fața mașinii.
Vezi Galerie FOTO Toyota bZ4X
Ajută-i cu o părere pe cei care își caută o mașină completând sondajul Romanian Driver!
Pagina oficiala Toyota Romania