Toyota bZ4X, noul SUV electric al mărcii, va începe de la 50.000 euro cu patru niveluri de echipare: Pure, Motion, Vision și o ediție limitată Premiere.
Toyota spune că bZ4X are o „capacitate de conducere off-road de vârf” datorita unui nou sistem electric de tracțiune integrală numit X-mode si se mândrește cu un stil modern care îl diferențiază de SUV-urile Toyota pe benzină.
Toyota bZ4X este de așteptat să ajungă în showroom-urile Toyota la jumătatea anului 2022, intrând astfel pe piața în creștere a SUV-urilor electrice, în competiție directă cu Ford Mustang Mach E, Hyundai Kona Electric, Kia Niro EV, Tesla Model Y și Volkswagen ID.4.
Versiunile Pure sunt doar cu tracțiune față și sunt echipate cu jante din aliaj de 18 inci, un sistem multimedia cu ecran tactil de 8,0 inci și un alt ecran de 7,0 inci in bord. Sunt, de asemenea, incluse si o cameră de marșarier, intrare fără cheie și control al climei cu funcție de operare de la distanță.
Cumpărătorii pot alege tracțiunea față sau integrala pentru următoarea versiune a bZ4X, Motion, care începe de la 54.500 euro care ne incanta cu un spoiler spate și sticlă de confidențialitate pentru geamurile din spate. Modelul este echipat cu scaune față încălzite, încărcare wireless pentru telefon și iluminare ambientală.
Cu prețuri care încep de la 56.800 euro, versiunea Vision a Toyota bZ4X se află în fruntea “gamei obișnuite”, cu jante din aliaj de 20 inci, scaune față ventilate și încălzite, cu tapițerie din piele sintetică și hayon cu senzor. Siguranța este îmbunătățită cu senzori de parcare spate cu frânare automată și asistența la parcare de la distanță este, de asemenea, standard.
Modelele Limited Premiere Edition sunt disponibile exclusiv prin intermediul serviciului de vânzare online al Toyota și sunt temporar în fruntea gamei. Prețurile încep de la 61.500 euro, cu tracțiune pe patru roți standard, iar nivelul de echipare include toate dotarile din versiunea Vision, plus o trapă panoramică și un sistem audio JBL premium cu nouă difuzoare.
Toyota bZ? Ce inseamna?
Prefixul „bZ” al numelui, Toyota se referă la strategia de electrificare „Beyond Zero”, prin care va lansa cel puțin 15 vehicule pur electrice până în 2025, dintre care 7 sunt cu insigna bZ.
În fruntea acestei lansări, Toyota bZ4X este primul SUV electric care utilizează noua arhitectură e-TNGA dezvoltată în colaborare cu Subaru, al cărui prim vehicul electric bazat pe e-TNGA este SUV-ul Subaru Solterra.
SUV-ul Toyota a avut debutul european pe 2 decembrie 2021, iar comenzile au fost deschise pe 15 decembrie. Subaru este de așteptat să lanseze Solterra câteva luni mai târziu.
Caracteristicile definitorii ale platformei includ un ampatament lung și conplome scurte, despre care se spune că oferă un „interior spațios și aerisit”. De fapt, Toyota spune că spațiul pentru picioarele din spate este comparabil cu aproape 900 mm oferit de berlina de lux Lexus LS. Totodata, cum este deja evident din sufixul „4X”, platforma stă la baza unui crossover cu tracțiune integrală.
Elemente stilistice unghiulare, ornamente negre si voluminoase deasupra roților, o siluetă familiară am putea spune și plafonul negru, indică influența si popularitatea SUV-ului RAV4, care a fost recent disponibil cu un grup motopropulsor hibrid plug-in.
Pe langa toate acestea, designul frontal complet nou pentru Toyota, desi asemanator cu Opel Mokka-e 2021, reprezentat printr-o bandă neagră îngustă care găzduiește senzori pentru funcțiile de conducere autonomă, farurile cu un stil clar și canalele de aer sculptate care fac parte din noul aspect „cap de ciocan” al marcii, Toyota își propune să genereze „o nouă atitudine și prezență pe drum” pentru masinile electrice cu insigna bZ.
Interiorul a fost conceput pentru a oferi șoferului siguranta prin sporirea „unui sentiment de legătură directă cu drumul și cu informații importante”. Panoul de instrumente este montat special pentru a nu perturba vizibilitatea înainte și pentru a minimiza distracția.
Inginerul șef Toyota, Koji Toyoshima, a explicat filozofia din spatele noului design interior: „Clientul nostru țintă este cineva care acordă importanță timpului petrecut împreună cu familia și prietenii. Atunci când doresc să se bucure de astfel de momente, conceptul bZ4X de la Toyota le poate servi drept centru de relaxare.”
Motoare, transmisie si performanta Toyota bZ4X
Motoarele disponibile au in spate o echipa de ingineri Toyota cu o experienta de peste 20 de ani in sisteme de propulsie electrificate, oferind astfel o „eficiență de vârf și o autonomie de conducere foarte competitivă”.
O versiune cu tracțiune față propulsata un singur motor electric va fi standard și va oferi 201 cai putere, dar este disponibilă si o versiune 4×4 cu 215 cai putere, cu doua motoare. Potrivit Toyota, modelul cu tracțiune integrală este capabil de un timp de la zero la 100 km/h de 7,7 secunde. Nu concureaza cu Tesla aici, dar pune bZ4X în luptă cu varianta cu tracțiune față a Volkswagen ID.4. De indata ce vom avea sansa sa testam Toyota bZ4X, vom actualiza acest articol cu pareri și rezultatele testelor.
Autonomie si incarcare Toyota bZ4X
Toyota bZ4X 2022 va veni cu un pachet de baterii de 71,4 kWh despre care Toyota susține că ar trebui să-i ofere modelului cu tracțiune față, până la 400 km de autonomie la o singura încărcare. Alegerea unei variante mai puternice, cu tracțiune integrală si doua motoare, ar trebui să scadă oarecum, dar Toyota nu a lansat încă aceste detalii.
Încărcarea rapidă va fi standard, iar Toyota spune că panourile solare integrate în bZ4X vor capta suficientă energie pentru aproximativ 1600 de kilometri de autonomie pe an.
Gama SUV-ului bZ4X este optimizată datorită unui sistem de încărcare solar la bord care ajută la asigurarea că vremea rece are un impact minim asupra bateriilor. Poate fi încărcat la viteze de până la 150 kW, ceea ce înseamnă că o reîncărcare de 80% poate fi realizată în aproximativ 30 de minute.
Interior si confort Toyota bZ4X
Din fotografii, putem spune că bZ4X va oferi un design de bord mai futurist decât alte modele Toyota, cu un afișaj digital in bord, un ecran tactil destul mare de infotainment și o consolă centrală largă.
Interiorul pare spațios și asemănător ca mărime cu Toyota RAV4, dar până când vom avea ocazia să facem un test drive, nu vom ști cât de confortabilă este cu adevarat masina.
Siguranta Toyota bZ4X
Toyota bZ4X va veni standard cu o suită de funcții de asistență a șoferului, inclusiv frânare automată de urgență, asistență pentru menținerea benzii de circulație și detectarea pietonilor și bicicliștilor.
La fel ca conceptul radical LF-Z prezentat recent de Lexus, Toyota bZ4X folosește un sistem inovator de direcție prin cablu, care elimină legătura mecanică dintre volan și puntea față.
Toyota susține că acest lucru îmbunătățește controlul minimizând în același timp influența direcțională a suprafețelor accidentate și a frânării, facand „conducerea mai ușoară și mai distractivă datorita faptului că șoferul are mai puține motive să-și miște mâinile în jurul volanului”.
O altă parte a strategiei Beyond Zero este de a obține neutralitatea emisiilor de carbon pentru toate vehiculele pentru parcursul întregului ciclu de viață. Până în prezent, Toyota a vândut peste 17 milioane de vehicule electrice si hibride, ceea ce echivalează cu peste 140 de milioane de tone de CO2 economisite.