Cererea consumatorilor, îmbunătățirea tehnologiei și poluarea motoarelor cu ardere interna, au facut ca masinile electrice sa fie tot mai populare. BMW, Mercedes, Audi și Hyundai au toate cel puțin un SUV electric pe piață, cu mai multe mai în curs de dezvoltare.
De ce apar atât de multe SUV-uri electrice?
Este combinatia ideala unde practicabilitatea, designul și prețul se întâlnesc, dând naștere unor modele precum Audi e-Tron, Kia EV6 și BMW iX, iar datele de vânzări arată că aceste modele se vând ca painea calda la nivel global.
Majoritatea mașinilor electrice folosesc o construcție „skateboard”. În esență, o placă de baterii cu roți la ambele capete, și cât de joasă posibil pentru a îmbunătăți spațiul pentru pasageri și manevrarea. SUV-urile, avand podelele mai înalte și ampatamentul lung, oferă cel mai mult spațiu pentru baterii și, prin urmare, autonomii mai mari.
Cifrele spun povestea: ceva de genul Honda E, mic, orientat spre oraș, poate stoarce in jur de 220 de kilometri din bateria sa minusculă de 35,5 kWh, în timp ce cel mai recent BMW iX poate obține 506 din bateria sa mai mare de 105 kWh. Mașini mai mari = baterii mai mari.
Nu uitați că masinile electrice sunt si mai spatioase decât omologii lor pe benzină sau diesel. Sistemele de încălzire și ventilație pot fi împinse sub capota și nici nu este nevoie de un arbore cardanic, făcându-le mai încăpătoare în interior.
Audi e-Tron
Pret: de la 59.990 euro
Prima mașină electrică completă de serie, Audi e-Tron este un triumf: ofera calitatea și manierele de condus obișnuite ale Audi, toate îmbrăcate într-un SUV foarte practic, asemănător cu Audi Q5.
Este rapidă, are o autonomie decentă și un bord extraordinar. Un detaliu care ne-a plăcut foarte mult: un port de încărcare pe fiecare dintre aripile din față, permițându-vă să încărcați acest rival Jaguar i-Pace din ambele părți. (pagina oficiala Audi e-Tron)
Audi e-tron 50 quattro cu o greutate de 2.425 kg si o baterie de 71 kWh, poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar 6,8 secunde, iar Audi e-tron 55 quattro ajunge la 100 km/h in doar 5,6 secunde. Acesta din urma cantareste 2.565 kg si are o baterie de 95 kWh.
Audi e-tron 50 quattro are o autonomie de pana la 336 km, iar Audi e-tron 55 quattro are o autonomie de pana la 436 km.
Bateria vine cu o garanție de 8 ani, respectiv 160.000 de kilometri. Garanția acoperă, de asemenea, toate defecțiunile materiale și de fabricație.
Mercedes-Benz EQC
Pret: de la 69.660 euro
Mercedes-Benz EQC este prima mașină din noua gamă „EQ” doar pentru masini electrice a Mercedes și, deși nu este tocmai inovatoare, este fără îndoială, un SUV capabil. Are o autonomie de 416 km, are motoare duble pentru tracțiune integrală, ajunge la 100 km/h în 5,1 secunde și este încărcată cu tehnologie.
SUV-ul electric Mercedes oferă cinci locuri și un portbagaj mare – așa cum ar si trebui, având în vedere dimensiunea și greutatea de 2425 kg. (pagina oficiala Mercedes-Benz EQC)
EQC nu este la fel de inovator ca un i-Pace sau Model X, dar asta nu schimbă faptul că este o mașină foarte bună. În plus, se simte adaptat pentru cumpărătorii dornici de a trece la electricitate, dar îngrijorați de schimbare.
În fiecare detaliu, Mercedes EQC este ca o pătură uriașă de confort, creată cu minuțiozitate pentru a-ți alina orice frică de masinile EV.
Desigur, o astfel de liniște sufletească nu este ieftină, dar cu cine ar fi mai usor sa faci pasul catre EV decât cu producătorul de mașini care există de pe vremea cand s-a inventat mașina în sine?
Jaguar i-Pace
Pret: de la 78.540 euro
Jaguar i-Pace, prima mașină complet electrică a mărcii, este o afacere extraordinar de șmecheră si reprezintă o realizare uriașă, de la designul său avangardist și inginerie de ultimă oră până la dinamica sa plină de satisfacții și nivelurile ridicate de rafinament interior și spațiu. In plus, este o alternativă tentantă pentru rivalii consacrați, cum ar fi Tesla Model X.
Această mașină electrică de ultimă oră se orientează, oprește și merge așa cum ar trebui un Jaguar – și oferă spațiu din belșug, datorită ambalajului eficient și podelei plate. (pagina oficiala Jaguar i-Pace)
Motoarele duble oferă 395 CP, precum și tracțiune integrală, iar SUV-ul Jaguar electric este capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 4,8 secunde si o viteza maxima de 200 km/h.
Jaguar spune ca modelul EV400 ar avea o autonomie de pana la 470 de kilometri, dar din experiența noastră, “mai taie din ele de-le …”.
Te vei lupta să obții mult mai mult de 400 dintr-o singură încărcare, dar asta este suficient pentru nevoile zilnice ale multor șoferi. i-Pace este oricum una dintre mașinile noastre preferate.
Tesla Model X
Pret: de la 98.500 euro
Ai nevoie de spațiu pentru șapte? O insignă Tesla elegantă? Și toată tehnologia boților inteligenti pentru care brandul a devenit faimos? (pagina oficiala Tesla Model X)
Tesla Model X este jumătate crossover, jumătate MPV, dar full electrică. Faimoasa pentru ușile din spate ca niste aripi de pescăruș, care se deschid chiar și în cele mai înguste locuri de parcare, interiorul este încăpător pentru cinci în primele două rânduri, iar al treilea rând este potrivită pentru copii pentru călătorii scurte.
Totuși, pana si cel mai slab model este scump, cu preturi incepand de la 98.5k euro pentru un Model X Dual Motor. Model X Plaid sare de 120.000 euro.
Audi Q4 Sportback e-Tron
Pret: de la 51.200 euro (pagina oficiala Audi Q4 Sportback e-Tron)
Dacă SUV-ul e-Tron este pionierul, iar e-Tron GT reprezinta viteza și farmecul, atunci noul Audi Q4 Sportback e-Tron este masina electrica care va plăti facturile de cercetare și dezvoltare ale Ingolstadt.
Bazat pe platforma MEB planificată cu meticulozitate a Grupului VW, acest crossover electric este destinat să devină unul dintre cele mai vândute Audi-uri din Europa, deși trebuie să fiți avertizat că întârzierile de producție din cauza Covid și războiul din Ucraina afectează aprovizionarea cu unele piese.
Citeste recenzia noastra despre Audi Q4 e-tron
Kia e-Niro
Pret: de la 29.237 euro (pagina oficiala Kia e-Niro)
Kia e-Niro este un exemplu grozav al noii rase de mașini electrice: este un crossover de dimensiuni potrivite, cu un pachet de dotări inteligente, un nivel înalt de practicitate și o autonomie impresionant pentru drumurile lungi.
Bateria sa litiu-ion polimer de înaltă capacitate de 64 kWh oferă o autonomie de până la 455 kilometri cu o singură încărcare (conform ciclului combinat WLTP). Autonomia în ciclu urban este de 615 Km
Obțineți o garanție de șapte ani, sau 150.000 kilometri care ar trebui să înlăture orice îngrijorare cu privire la fiabilitatea pe termen lung. Garanția acoperă de asemenea pachetul de baterii și motorul electric.
Hyundai Kona Electric
Pret: de la aprox. 34.400 euro
Hyundai Kona Electric vine exact asa: acceleratie de la 0 la 100 km/h in 7.9 secunde, o autonomie de pana la 484 km (in conditii ideale), o viteza maxima de 167 km/h si o poti incarca in doar 47 de minute la o statie rapida de incarcare masini electrice, sau in 9 ore si 15 minute la o priza normala.
Hyundai Kona Electric este, fără îndoială, unul dintre cele mai versatile și mai accesibile masini electrice comercializate în 2022. Pentru început, are un preț accesibil și sunt oferite două versiuni distincte – un model de 134 CP cu o baterie de 39 kWh sau o versiune de 204 CP cu o baterie de 64 kWh.
În forma de bază, Kona poate călători până la 290 km cu o singură încărcare, iar daca alegeți modelul mai scump, intervalul crește la aprox. 450 km. Nu este o mașină care sa iti ofere senzatii tari romanesti la volan, dar este foarte practică, înghitind valize și genți cu o ușurință impresionanta.
KONA Electric dispune de pachetul Hyundai de 5 ani garantie fara limita de kilometri, alaturi de garantia extinsa de 8 ani sau 160.000 de km pentru bateria litiu-ion polimer.
(pagina oficiala Hyundai Kona Electric)
Volvo XC40 Recharge
Pret: de la 40.000 euro)
Cel mai impresionant lucru despre primul Volvo complet electric nu este accelerația sa plină de viață, deși 4,9 secunde până la 100 km/h poate fi distractiv. (pagina oficiala Volvo XC40 Recharge
Nu este nici o autonomia de peste 320 de kilometri per încărcare. Nu este nici noul sistem de infotainment bazat pe Google, oricât de eficient ar fi. Și cu siguranță nu este nici numele greoi și confuz: Volvo XC40 Recharge Pure Electric.
Nu, adevărata realizare este senzatia extraordinara de confort pe care o ai si in XC40 cu ardere interna, fie ca esti sofer sau pasager.
Având în vedere că grupul de propulsie este complet diferit, iar greutatea mult mai mare, face o treabă foarte bună oferind același amestec de rafinament si confort.
Așteptați-vă să urmeze versiuni cu specificații inferioare, împreună cu modele cu baterii mai mici și un singur motor, care angreneaza doar roțile din față. Și presupunând că Volvo le execută la fel de bine, acele masini electrice, mai modeste, ar trebui să păstreze toate cele mai bune calități ale acestui top de gamă.
Citeste si despre Volvo C40 Recharge
Skoda Enyaq iV
Pret: de la 41.054 euro
Prețul de pornire al lui Enyaq de 46.084 euro pare corect pentru modelul iV60 entry-level. Este confortabil, bine dotat, spațios și capabil să parcurgă distanțe lungi între încărcări – experiențele noastre de până acum demonstrează că afișarea intervalului anticipat este precis, ceea ce este o veste bună pentru cei cu anxietate de autonomie. (pagina oficiala Skoda Enyaq iV)
De asemenea, este bine finisat și oferă calatorii relaxante, chiar si mai lungi. Este greu de imaginat ca acesta sa nu fie inclus in top SUV-uri electrice in 2022. Este mai prietenos și mai luxos decât un Kia e-Niro și arată mai bine în interior și în exterior decât un VW ID.4.
Citeste recenzia noastra despre SKODA Enyaq iV
Volkswagen ID.4
Pret: de la 46.635 euro
Acolo unde VW ID.3 arată puțin obișnuit și nesofisticat, ID.4 este mult mai elegant, puțin mai lat și mai bine echilibrat vizual, deși se află pe același ampatament.
Crossover-ul este, de asemenea, mai încăpător, are un portbagaj mult mai mare, iar la 0,28 coeficientul său de rezistență este doar puțin mai puțin alunecos. (pagina oficiala Volkswagen ID.4)
Din punct de vedere al dimensiunilor, ID.4 se încadrează perfect în gama SUV-urilor Volkswagen între T-Roc și Tiguan, cu o lungime de 4,6 m, dar este mai aproape de acesta din urmă în ceea ce privește dimensiunile exterioare.
Bancheta din spate este deosebit de încăpătoare, cu podeaua plată lipsită de orice pătrundere a arborelui cardanic.. detaliu valabil pentru toate masinile electrice.
Citeste recenzia noastra despre Volkswagen ID.4
Ford Mustang Mach-E
Pret: de la 51.000 euro (pagina oficiala Ford Mustang Mach-E)
Cea mai recentă mașină de la Ford cu insigna Mustang, precum milioanele de mașini sport americane grozave lansate de când insigna de identificare a apărut pentru prima dată în 1964, Ford Mustang Mach-E este vestit ca un SUV electric cu o dinamică decisivă, cu o aerodinamica de invidiat.
Cumpărătorii acestei mașini electrice sunt mai susceptibili de a fi atrași de stilul de conducere și de tehnologia oferită. Pe langa autonomia oficiala de 610 kilometri si cei 294 de cai putere, faptul că este foarte distractiv de condus și că are insigna Mustang sunt doar niște plusuri atractive.
Citeste recenzia noastra despre Ford Mustang MACH-E
Mazda MX-30
Pret: de la 33.490 euro (pagina oficiala Ford Mazda MX-30)
Mazda MX-30 este o curiozitate japoneză, un tip de crossover electric și diferit, cu uși fascinante și un aspect care fura priviri.
Cu modelul testat de noi, nivel de echipare GT, motor e-Skyactiv de 105 cp, accelereaza de la 0 la 100 km/h in 9.7 secunde si are o viteza maxima de 140 km/h.
După ce ai facut macar 1000 de kilometri, este mai ușor să vezi că majoritatea oamenilor, de cele mai multe ori își vor considera autonomia combinata cuprinsa intre 200 si 262 de km mai mult decât suficientă.
BMW iX
Pret: de la 78.838 euro (pagina oficiala BMW iX)
BMW iX xDrive50 este profund impresionant în aproape toate domeniile – la fel ar trebui să fie pentru prețul cerut (și asta pentru echipamentul Sport „entry-level”; iX M60 costă de la 126.200 euro).
Acum există și un xDrive40 mai modest de 326 CP, care promite o autonomie de 423 km cu bateria sa mai mică.
Mai presus de orice altceva, noul iX al BMW este incredibil de intrigant. Este un pas atât de dramatic în designul său atat în interior cat și în exterior (chiar și după propriile sale standarde radicale recente).
Este foarte placut de condus și talentat în a te face să te simți ca și cum ai pășit puțin în viitorul apropiat, ceea ce cu siguranță ar trebui să ofere o mașină electrică modernă de ultimă generație.