Exista mai multe tipuri de ulei de motor, uleiul fiind unul dintre principalii lubrifianți care au un rol important pentru mașina ta. Menține motorul rece și se asigură că inelele pistonului din motor sunt sigilate corespunzător.
Da, diferite motoare necesită tipuri de ulei de motor diferite pentru a funcționa normal. Producătorul auto recomandă uleiul de motor în funcție de parametrii mașinii tale. Ar trebui să știi ce ulei de motor are nevoie mașina ta deoarece acest lucru te va ajuta să obții cea mai bună performanță de la motorul mașinii.
Care sunt tipurile de ulei de motor
Uleiurile de motor au grade diferite. SAE le-a clasificat în funcție de vâscozitatea lor. Vâscozitatea este valoarea care exprimă frecarea internă a fluidului. Diferite uleiuri de motor au vâscozități diferite la temperatura camerei si reacționează diferit la schimbările de temperatură.
Ce înseamnă 20W-40 în uleiul de motor?
Gradul de ulei de motor este sub forma unui cod alfanumeric. Să vedem ce înseamnă fiecare caracter care alcătuiește codul:
- Primul număr este urmat de un „W”. Aici W reprezintă iarna și reprezintă modul în care uleiul va reacționa la o pornire la rece.
- În cuvinte simple, numărul care precede W reprezintă parametrul. Ne spune cum va curge uleiul în condiții de frig.
- Cu cât numărul este mai mic, cu atât fluxul va fi mai bun. De exemplu, un ulei de 5W-30 va avea un debit la rece mai bun decât uleiul de motor 10W-30.
- Numărul din următoarea parte indică cât de fin va curge uleiul la temperatura normală de funcționare.
- Uleiul de motor 10W-30 va avea un debit mai bun decât uleiul de motor 10W-40 la temperatura normală de funcționare.
Semnificatie grade ulei de motor
- 0W-20 Acest ulei de motor este relativ mai subțire la pornirea motorului, deoarece vâscozitatea uleiului este 0 când motorul este rece. Când motorul atinge temperatura normală de funcționare, vâscozitatea uleiului devine 20.
- 0W-30 Uleiul 0W-30 este conceput pentru a se comporta ca un ulei cu greutate 0 la temperatura de pornire și un ulei cu greutate 30 atunci când motorul atinge temperatura normală de funcționare.
- 0W-40 Uleiul 0W-40 este conceput pentru a se comporta ca un ulei cu greutate 0 la temperatura de pornire și un ulei cu greutate 40 atunci când motorul își va atinge temperatura normală de funcționare.
- 5W-30 este cel mai frecvent utilizat ulei de motor. Majoritatea producătorilor auto recomandă acest tip de ulei.
- 5W-40 este uleiul de motor complet sintetic care funcționează ca un ulei de motor de 5 atunci când se confruntă cu o pornire la rece. Acționează ca un ulei de 40 odată ce motorul atinge temperatura normală de funcționare.
- 10W-40 este uleiul de motor care oferă o performanță de 10 la temperatura de pornire la rece. Pe de altă parte, oferă o performanță de 40 la temperatura normală de funcționare a motorului.
Tipuri de ulei de motor
Înainte de a cumpăra orice ulei de motor, trebuie sa știi ce tip de ulei are nevoie un hatchback, sedan sau SUV. Este esențial să înțelegi ce intră în mașina ta. Acesta este, la urma urmei, factorul decisiv care asigură că motorul funcționează fără probleme, limpede și eficient.
În general, există trei tipuri de ulei de motor: uleiuri de motor minerale, semi-sintetice și sintetice.
1. Ulei mineral de motor
Acesta este cel mai brut tip de ulei de motor. Uleiul mineral de motor este considerat geneza care a deschis calea uleiurilor de motor moderne.
Uleiul de motor mineral este în esență ulei rafinat care este supus unui tratament pentru a funcționa într-o gamă largă de temperaturi.
În plus, uleiul mineral este mai ieftin în comparație cu celelalte două tipuri. În zilele noastre, folosim uleiuri minerale în vehicule și motociclete mai vechi.
Cea mai mare problemă cu uleiul mineral este că oferă puțină lubrifiere și protecție împotriva căldurii induse de frecare. De asemenea, funcționează foarte ineficient la temperaturi mai scăzute.
Ele sunt, de asemenea, mult susceptibile la defecțiuni în timpul utilizărilor la temperaturi ridicate. Uleiul mineral necesită și o înlocuire mai frecventă. Nu durează mai mult de 5000 km.
2. Ulei de motor semi-sintetic
Acest ulei de motor se poziționează chiar între teritoriul uleiului mineral și cel complet sintetic. Uleiul semi-sintetic oferă accesibilitatea minerală și performanța sinteticului. Acest tip de ulei de motor oferă de trei ori mai multă protecție decât uleiurile minerale.
Uleiul semisintetic este cunoscut și sub numele de ulei de amestec sintetic. Aici, o cantitate mică de ulei de motor sintetic este amestecată cu ulei mineral. Acest lucru îi sporește proprietățile fără a crește costurile cu mult.
Adăugarea de ulei sintetic îmbunătățește vâscozitatea și rezistența la uzură a uleiului mineral de motor la temperaturi și stres mai ridicate. Uleiurile de motor din amestec sintetic pot oferi, de asemenea, performanțe mai bune la temperaturi mai scăzute, comparativ cu uleiurile minerale.
Dezavantajul este că nu oferă nivelul superior de protecție pe care îl oferă un sintetic complet.
3. Ulei de motor sintetic
Aceasta este cea mai avansată tehnologie a uleiului de motor. Uleiul de motor complet sintetic oferă o protecție excelentă și contribuie la o mai mare eficiență a combustibilului.
Uleiurile sintetice trec printr-un tratament amplu în laborator.
Procesul descompune uleiul mineral în moleculele cele mai de bază. Acest lucru îl face semnificativ superior față de omologii săi. Acest lucru ajută, de asemenea, la eliminarea oricăror impurități într-un grad foarte ridicat.
Moleculele de ulei sintetic sunt, de asemenea, foarte consistente în dimensiune și formă, oferind o lubrifiere superioară. Uleiul sintetic funcționează la maxim, atât la temperaturi scăzute, cât și la temperaturi ridicate, sau sub stres intens.
Știința din spatele fabricării uleiului de motor sintetic este una costisitoare și minuțioasă, ceea ce face ca uleiurile sintetice să fie mai costisitoare.
Concluzie
Uleiul de motor este indispensabil motorului mașinii tale. Asigură funcționarea optimă a motorului si îl mentine în cea mai bună stare posibilă. Deci, ce ulei de motor ar trebui să alegi? Acest lucru depinde de mașina pe care o conduci, precum și de locurile în care o conduci. Totuși, nu uita să alegi uleiul de motor specificat de producător pentru mașina ta.
Asadar, să recapitulăm toate beneficiile pe care acest lichid minune le aduce mașinii noastre.
1. Oferă lubrifiere
Uleiul de motor reduce frecarea dintre diferitele componente ale motorului în timpul ciclului de ardere. Prin furnizarea unui strat subțire de ulei, părțile motorului nu se freacă aspru una de cealaltă. Astfel, uleiul de motor reduce uzura.
2. Neutralizează acizii
În timpul procesului de ardere, combustibilul și oxidarea altor lubrifianți produc acizi. Uleiul de motor este responsabil de neutralizarea acestor acizi.
3. Curăță depunerile
Uleiul de motor joacă un rol important în asigurarea curățeniei și absenței reziduurilor în blocul motor. Dacă depozitele de motor nu sunt îndepărtate corespunzător, acestea pot duce la blocare.
4. Inhibă coroziunea și oxidarea
O altă funcție a uleiului de motor este de a preveni coroziunea. Uleiul de motor protejează blocurile cilindrilor împotriva ruginii.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News