- Vizionarea unui film pe ecranul de infotainment va fi legală
- Telefoanele rămân in continuare interzise la volan
- Când si pe unde poate fi activată conducerea autonomă, esti limitat doar de capacitățile masinii
Masinile cu conducere autonomă au fost acum abordate în Codul Rutier, clarificând limitările și legalitățile utilizării acestora. Utilizarea dispozitivelor portabile va rămâne ilegală în timp ce esti la volan, inclusiv tablete și telefoane mobile, dar vizionarea unui film sau citirea e-mailurilor pe ecranul de infotainment al unei mașini va fi legală în unele cazuri.
În prezent, nu au fost stabilite limitări cu privire la locurile în care poate fi utilizat un vehicul cu conducere autonomă. În schimb, capacitatea unei mașini de a se conduce singură va fi stabilită de producător, si sunt așteptate anunțuri suplimentare spre sfarsitul acestui an.
Se zvoneste că unele sisteme de conducere autonomă ar putea fi activate în orașe, în timp ce altele ar putea fi limitate la autostrăzi.
În prezent, regulile prevăd că un șofer nu poate dormi la volanul unei mașini cu conducere autonomă sau nu poate fi atât de distras încât nu ar putea prelua controlul masinii dacă este necesar. De asemenea, trebuie să rămână pe scaunul șoferului în orice moment și să nu fie inapți să conducă prin consumul de alcool sau droguri.
Cei care speră că o mașină cu conducere autonomă îi va putea duce până acasă dupa 7-8 beri intr-un pub , probabil că vor fi dezamăgiti.
La momentul redactării acestui articol, „nu există vehicule cu conducere autonomă listate pentru utilizare în România”. Proprietarii cu o anumită formă de funcționalitate de conducere semi-autonomă în vehiculul lor actual trebuie să continue să respecte codul rutier și „să exercite un control adecvat asupra vehiculului lor”.
Mai mulți producători și-au subliniat sistemele și planurile de viitor pentru echipamentele de conducere autonomă și, în funcție de funcționalitatea lor, modelele pot fi adăugate în listă în timp.
Ce inseamna acest lucru?
Următoarea ta călătorie la o reprezentanță poate include nu numai alegerea culorilor de vopsea, ornamente inutile și puterea noii mașini, ci și ce nivel de conducere autonomă este disponibil.
Producători auto precum Tesla și Mercedes au deja mai multe sisteme de asistență pentru șofer, dar rămâne de văzut cât de avansate vor fi capabilitățile lor de auto-conducere.
Unele mărci pot decide să ofere diferite niveluri de conducere autonomă în cadrul diferitelor modele sau ca un plus opțional. Sistemele mai de bază pot funcționa numai pe autostrăzi, iar cele cu sisteme mai avansate – și mai scumpe in mod clar – vor fi capabile să preia controlul în medii urbane mai complexe.
Implicațiile de asigurare ale mașinilor cu conducere autonomă continuă să se desfășoare, dar cei de la Mercedes-Benz au spus că sunt pregătiti să-și asume vina pentru accidente atunci când viitoarea lor tehnologie de conducere autonomă de Nivel 3 este activată.
Această tehnologie va debuta pe modelele sale emblematice Mercedes S-Class și EQS.