Nici Dacia, nici ARO și nici Oltcit nu au fost primele automobile produse în România, ci Malaxa 1C, în 1945, la scurt timp după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.
Având un design inovator pentru acea perioadă, cu un motor în formă de stea, similar cu cel al unui avion, aceasta putea atinge viteze de până la 120 km/h. Fabrica a fost mutată în Urali de către ruși.
Un grup de ingineri, tehnicieni de la uzinele Malaxa din Reșița, conduși de Petre Carp, împreună cu specialiști de la IAR Brașov, prima fabrică de avioane din România, au creat primul automobil românesc imediat după încheierea războiului.
Malaxa 1C a primit numele după industriașul și inginerul Nicolae Malaxa și impresiona prin designul revoluționar, comparabil cu stilul “notchback” contemporan.
Sistemul de Propulsie inovator la Mașina Malaxa 1C
Mașina Malaxa 1C era propulsată de un motor cu trei cilindri în formă de stea, similar cu cele utilizate în avioane, dispus în spate, similar cu modelul Volkswagen “Broscuță”. Probabil, acesta a constituit sursa de inspirație pentru proiectare.
Propulsorul dezvolta o putere de 30 cai și era răcit cu aer forțat. Un aspect interesant era că sistemul de răcire cu aer și admisia de aer erau “ascunse” în acoperișul cu pereți dubli al mașinii, cu priza de aer aflată deasupra parbrizului.
Motorul cântărea 80 de kilograme, in timp ce gruparea compusa din diferential si cutie de viteze avea o greutate de 150 de kilograme.
Cu aceste resurse, se afirma ca automobilul Malaxa 1C, primul de origine romaneasca, putea atinge o viteza maxima de 120 km/h si consuma 10 litri de benzina la o distanta parcursa de 100 kilometri.
Malaxa 1C a fost in productie timp de doi ani. Unele surse afirma ca au fost produse 200 de exemplare, altele, intre 800 si 2000 de exemplare.
Fabrica Malaxa și modelul Malaxa 1C, preluate de către sovietici la ordinul lui Brejnev, au fost transferate în Urali
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, sovieticii au adunat multe resurse din zonele influențate. De exemplu, au transferat fabrica Opel din Brandenburg, Germania, în Rusia, unde au fondat Moskvitch.
În cazul României, au confiscat, printre altele, fabrica Malaxa, inclusiv linia de producție a modelului Malaxa 1C, și au mutat-o la Podgorie, în Urali.
Se afirmă că decizia de a transfera fabrica Malaxa în Rusia i-a aparținut liderului și generalului sovietic Leonid Brejnev, care ar fi făcut un drum București-Sofia la bordul unui Malaxa 1C și ar fi rămas uimit de performanțele acestui automobil românesc.
Urmărește RomAuto.ro pe Google News