Există un număr extrem de mic de conducători auto pe benzină care nu știu cum arată o bujie. Este puțin probabil ca ei să dorească să citească despre acest subiect, deoarece pur și simplu nu sunt interesați.
Probabil preferă mașinile diesel sau au prieteni care se ocupă de întreținerea mașinii lor. Pentru ceilalți, vom furniza câteva informații concise: bujiile (câte una pentru fiecare cilindru) sunt amplasate în chiulasa astfel încât să ajungă în interiorul camerei de ardere, unde vor aprinde amestecul de carburant în fiecare moment al combustiei, datorită unei scântei.
Responsabilă de această scânteie este bujia, care este compusă din doi electrozi – unul central, izolat cu portelan, acoperit și el cu o carcasă metalică de formă specială, cu o parte hexagonală pentru a fi strânsă cu o cheie de bujii și cu celălalt capăt în filet, pentru a fi înșurubată în chiulasa.
Distanța dintre electrozi este stabilită de fabricant. Calitatea unei bujii, durata sa de funcționare și implicit prețul acesteia sunt determinate de materialul din care este confecționat vârful electrozului central: cupru-nichel, platină, platină dublă sau iridiu.
Bujiile cupru-nichel erau utilizate în motoarele mai vechi, dotate cu sistem de aprindere la joasă tensiune, în care vârful electrozului avea 2,5 mm și era din cupru sau nichel. Aceste bujii au o durată de viață redusă în timp.
Bujiile cu platină au vârful electrozului din platină, iar electrozul de împământare lateral este din oțel.
Bujiile cu platină dublă au vârful din platină, iar pe electrozul de împământare se află un mic disc, tot din platină. Aceste bujii sunt rezistente în timp și pot dura chiar și peste 100.000 de km.
Bujiile cu iridiu au un vârf extrem de subțire din iridiu, care conduce excelent energia electrică și produce o scânteie puternică. Electrozul de împământare are, de asemenea, un mic disc de platină.
Simptome bujii cu scanteie defecte
Mulți șoferi, atunci când se confruntă cu probleme de pornire a mașinii, încep prin a verifica bateria. Aceasta poate fi una dintre cauze, dar nu singura.
Bujiile uzate sau defecte pot fi principalul vinovat; deși mici, îndeplinesc o funcție extrem de importantă. Este recomandat să se înlocuiască bujiile atunci când prezintă următoarele simptome:
- Martorul check engine se aprinde – atât uzura bujiilor, cât și a fisei bujiilor pot declanșa aprinderea indicatorului “verificare motor” de pe bord, care semnalează această problemă printre altele. De obicei, atunci când rotești cheia în contact, indicatorul ar trebui să se aprindă intermitent și să se stingă la pornirea motorului; dacă acest lucru nu se întâmplă și continuă să rămână aprins în timpul mersului, atunci trebuie să fie verificat îndeaproape. Cel mai indicat este să înlocuiești bujiile preventiv în timpul întreținerii mașinii, conform specificațiilor producătorului.
- Probleme la pornire – bujiile au rolul de a furniza scânteia care aprinde amestecul de carburant. În cazul în care mașina întâmpină dificultăți la pornire, cauza poate fi reprezentată de una sau mai multe bujii și/sau fise defecte în același timp.
- Consum mai mare de combustibil – dacă bujiile sunt în stare proastă, combustibilul care intră în motor nu se va arde eficient; o aprindere incorectă cauzată de bujiile defecte poate crește consumul de combustibil cu până la 30% și emisiile de gaze cu până la 4%. Schimbarea bujiilor la timp poate avea un impact semnificativ asupra economiei de combustibil, conform specialiștilor din domeniu.
- Motorul nu pornește – dacă motorul face zgomote ciudate, tremură sau are întreruperi, cauza poate fi una sau două bujii/fise defecte.
- Motorul nu accelerează – dacă mașina nu răspunde la fel de rapid cum ar trebui, în special în momentul în care vrei să accelerezi, cauza poate fi reprezentată de bujiile uzate sau defecte.
- Supraîncălzirea bujiei – atunci când bujia devine extrem de fierbinte, poate fi vorba despre o supraîncălzire a motorului sau despre un amestec inadecvat de benzină/aer. În astfel de situații, verificările trebuie să continue pentru a determina cauza exactă.
- Depuneri de carbon pe bujie (bujie înfumată) – când apare această problemă, cauzele pot fi:
- filtru de carbon al masinii este imbâcsit
- voltajul de aprindere este mic (trebuie verificat acumulatorul de alimentare)
- sistemul de pornire la rece poate avea o problema
- Bujia prezintă rupturi – dacă bujia are rupturi, înseamnă că au pătruns obiecte străine în camera de ardere. Aceasta este o alarmă care necesită verificarea atentă a cilindrilor pentru a evita deteriorarea motorului.
- Bujia are cenușă pe ea – cenușa provine de la aditivii din combustibil. Verificările trebuie să continue și în acest caz, deoarece astfel de reziduuri pot să se depună și pe blocul motor. Astfel de depuneri apar la mașinile care circulă în orașe aglomerate, pe distanțe scurte, unde există opriri și porniri repetate.
Ce putem afla la examinarea unei bujii uzate?
Bujiile pot suferi deteriorări atât din cauza unei utilizări greșite a mașinii, cât și din cauza incompatibilității cu alte componente ale vehiculului. Informațiile obținute prin examinarea unei bujii uzate sunt următoarele:
- Bujie uscată – dacă bujia nu prezintă nicio urmă de lubrifiere, înseamnă că tensiunea pentru aprinderea scânteii este peste nivelul normal, ceea ce poate fi cauzat de incompatibilitatea cu bujia, necesitând din nou înlocuirea acesteia.
- Electrodul central al bujiei devine galben – acest fenomen are loc la temperaturi ridicate, cauzate de accelerări bruște și puternice sau de utilizarea unei bujii incompatibile cu motorul, în acest caz fiind necesară înlocuirea cu o bujie compatibilă.
Bujiile nu reprezintă cea mai costisitoare componentă consumabilă a mașinii, motiv pentru care este recomandat să înlocuiți întregul set de bujii la primele semne de uzură, deoarece bujiile inadecvate pot duce la alte reparații mai costisitoare ale vehiculului.
Este preferabil să utilizați același tip exact de bujii. Fiecare bujie are un cod specific, iar fiecare model de mașină necesită un anumit tip de bujie. Prin urmare, atunci când achiziționați noile bujii, utilizați codul de pe bujiile uzate ca referință.
La cat timp se schimba bujiile cu scanteie?
Cel mai indicat este să se respecte intervalele de înlocuire recomandate de producător. De regulă, bujiile cu scânteie ar trebui schimbate la fiecare 30.000 km – 60.000 km. Există și bujii care pot funcționa până la 100.000 km. Unii producători de bujii recomandă verificarea funcționalității acestora o dată pe an.
În mod informativ, specialiștii fac următoarele recomandări pentru câteva mărci de automobile:
- Hyundai – 40.000 km
- Audi – 80.000 km
- Skoda Octavia – 60.000 km
- Opel – 30.000 km
Cu toate acestea, dacă apar simptomele menționate mai sus, bujiile trebuie înlocuite imediat. Continuarea circulației cu bujii necorespunzătoare vă expune riscului de a deteriora motorul.
Dacă nu aveți competențele necesare pentru a efectua această operațiune, vă recomandăm să apelați la un specialist în domeniu sau la un service autorizat.
Bujiile incandescente
În motoarele diesel, compresia este mult mai mare și amestecul de motorină și aer nu necesită o scânteie. Motoarele diesel funcționează prin compresia amestecului de aer și motorină, fără a folosi o bujie pentru aprindere.
Atunci când pistonul comprimă aerul în cilindru, se generează o căldură foarte mare, iar când injectorul introduce motorina, aceasta se aprinde instantaneu datorită căldurii și are loc explozia care împinge pistonul, determinând mișcarea arborelui cotit. Cu toate acestea, există momente în care compresia are nevoie de ajutor.
Cunoscătorii motoarelor diesel mai vechi știu că există doar o singură bujie incandescentă pe galeria de admisie. Acele modele încălzeau aerul de pe galeria de admisie doar la prima pornire, astfel încât amestecul de combustibil să atingă temperatura optimă pentru aprinderea în camera de ardere. Ulterior, bujia incandescentă era activată doar dacă motorul staționa prea mult timp într-un loc și se răcea.
Majoritatea motoarelor diesel din prezent sunt echipate cu bujii incandescente, câte una pentru fiecare cilindru. Bujia incandescentă nu este, de fapt, o bujie în sensul tradițional, ci mai degrabă un dispozitiv de încălzire.
Este o piesă metalică cu o rezistență internă care reacționează la curent electric. Numele de “glow plug” în engleză și “bujie incandescentă” în română provine de la faptul că acest dispozitiv de încălzire se încinge când produce căldură.
Totuși, bujia incandescentă este folosită foarte rar în funcționarea unui motor diesel. Dacă temperatura este mai mare de 25°C, bujia incandescentă nu funcționează deloc, deoarece nu este necesară.
Simptome bujii incandescente defecte
Chiar dacă bujiile incandescente au o durată de viață lungă, acestea se pot deteriora treptat în timp din cauza uzurii. Principalele semne ale uzurii care indică necesitatea înlocuirii bujiilor incandescente sunt:
- Se aprinde martorul de bord check engine– acesta este adesea primul indiciu că există o problemă. În cazul în care este posibil, este recomandat să duceți imediat mașina la un service autorizat pentru o diagnoză profesională.
- Pornire dificilă – atunci când motorul pornește greu, este probabil că bujiile incandescente sunt defecte. În timpul condițiilor reci, camera de ardere nu atinge temperatura optimă pentru aprinderea combustibilului și pornirea motorului, așa că este crucială funcționarea corectă a bujiilor incandescente. Dacă nu există probleme legate de combustibil sau baterie, atunci bujiile incandescente ar trebui verificate. Pe măsură ce bujiile incandescente se uzură sau prezintă depuneri de carbon, motorul va porni din ce în ce mai greu odată cu scăderea temperaturii exterioare.
- Mers neregulat la relantiu, emisie de fum alb – după pornire, mașina va emite fum alb prin sistemul de evacuare pentru câteva minute până când motorul se încălzește. Bujiile incandescente deteriorate nu permit atingerea temperaturii optime în fiecare cilindru, iar combustibilul se arde incomplet, rezultând emisia de fum alb și miros de gaze nefiind arse complet.
- Motorul prezintă rateuri – acestea pot fi cauzate de calitatea combustibilului, injectarea de motorină și/sau compresie. Pentru a se produce autoaprinderea în camera de ardere, temperatura minimă trebuie să fie de 230°C. Dacă bujiile incandescente sunt uzate, această temperatură nu va fi atinsă în camera de ardere.
- Emisie de fum negru-albastru – aceasta este cauzată de dezechilibrul în raportul amestecului combustibil – prea multă motorină și prea puțin aer. Dacă bujiile incandescente sunt defecte, amestecul din camera de ardere va fi înclinat spre excesul de motorină, ceea ce duce la emisia de fum negru-albastru. Fumul negru-albastru la pornire indică probleme la bujiile incandescente sau la alte componente vitale ale procesului de ardere.
Pentru a evita astfel de probleme, este recomandat să înlocuiți bujiile incandescente conform intervalului recomandat de producător și să consultați un specialist sau un service autorizat pentru înlocuirea lor.
La cat timp se schimba bujiile incandescente?
Recomandarea specialiștilor este de a înlocui bujiile incandescente după parcurgerea a 100.000 km, deși manualele tehnice ale autovehiculelor nu specifică o perioadă exactă pentru înlocuirea acestora.
De exemplu, la BMW se recomandă înlocuirea bujiilor incandescente la 60.000 km, în cazul în care autovehiculul a fost utilizat în principal în oraș, și la 150.000 km, în cazul în care s-a circulat mai mult pe autostradă.
Recomandările noastre sunt următoarele:
- Verificați starea bujiilor incandescente la atingerea primilor 90.000 de km.
- Înlocuiți bujiile incandescente dacă ați parcurs deja 100.000 de km.
- Schimbați întregul set de bujii incandescente pentru a preveni apariția unor disfuncționalități în sistemul de aprindere.
- Solicitați verificarea bujiilor incandescente la fiecare revizie periodica a mașinii.
- Asigurați-vă că operațiunea de înlocuire a bujiilor incandescente este înregistrată în carnetul de service al autovehiculului.
Pentru a menține o funcționare optimă a motorului și pentru a evita potențialele probleme legate de bujiile incandescente, este recomandat să urmați aceste sfaturi și să consultați un specialist sau un service autorizat pentru a vă asigura că operațiunea de înlocuire este realizată corect.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News