Verdict – este Kia EV9 o mașină bună?
Kia EV9 mută cu succes marca în competiție directă cu unii dintre cei mai respectați producători din lume, cum ar fi Audi, BMW, Mercedes și Volvo. Este un SUV electric cu adevărat impresionant, cu până la șapte locuri, o autonomie de peste 480 km și încărcare foarte rapidă.
Modele Kia EV9, specificații și alternative
Creșterea popularității mărcii Kia în Europa a fost impresionantă. SUV-ul EV9 are un pret care pornește de la peste 74.000 de euro – asta ne dovedeste faptul că Kia nu mai este un producător de mașini de buget.
Kia EV9 electric nu este departe de lungimea Range Rover-ului electric care va sosi în 2024, iar rivalii săi vor include și Volvo EX90 (care începe de la peste 105.000 euro) și modele precum Tesla Model X, Audi Q8 e-tron și Mercedes EQC.
Kia EV9 va fi disponibilă în trei niveluri de echipare: „Air”, „GT-Line” și „GT-Line S”. Modelele Air entry-level sunt disponibile numai cu grupul motopropulsor cu tracțiune spate cu un singur motor.
Echipamentul este generos, toate modelele având trei ecrane: un ecran digital de bord de 12,3 inchi, un ecran tactil pentru controlul climatizării de 5,3 inchi și un ecran de infotainment de 12,3 inchi cu Android Auto și Apple CarPlay. Încărcarea telefonului fără fir, plus frumuseți precum scaunele din față încălzite și ventilate și un volan încălzit sunt, de asemenea, standard.
Iluminarea ambientală ajută la crearea unei atmosfere premium, în timp ce exteriorul este pus în valoare de jante din aliaj de la 19 inchi.
Printre altele, GT-line va aduce roți mai mari, va înlocui oglinzile exterioare tradiționale cu camere și va moderniza farurile LED. Versiunile GT-line vor primi un kit de caroserie diferit și un ornament exterior mai întunecat.
Kia EV9 se bazează pe o versiune extinsă a platformei E-GMP găsită în modele precum Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 și Hyundai Ioniq 6. În timp ce o baterie de 76,1 kWh va fi oferită pe unele piețe, modelele din Europa vor primi o baterie mai mare de 99,8 kWh.
Acest lucru poate fi obținut cu 204 CP într-o versiune long range, care poate ajunge la 540 km dacă călătoria pe distanțe lungi este prioritatea ta față de viteză. Alternativ, există versiunea cu tracțiune integrală pe care am avut șansa să o testăm, cu 385 CP de la cele două motoare electrice ale sale.
Mai mult cuplu poate fi „descărcat” printr-o actualizare over-the-air numită Boost, reducându-și timpul de 0-100 km/h la doar 5 secunde.
Versiune | Putere |
Air | 99.8kWh, 204 CP |
GT-Line | 99.8kWh, 385 CP |
Alternative Kia EV9
Nu există un număr mare de SUV-uri electrice cu șapte locuri pe piață, iar majoritatea acestora provin de la producători de lux. În timp ce Kia EV9 poate părea foarte scump, subcutează majoritatea acestor SUV-uri electrice premium, oferind mărcii o poziție destul de unică pe piață.
SUV-uri electrice:
- Volvo EX90
- BMW iX
- Audi Q8 e-tron
- Mercedes EQC
- Tesla Model X
Autonomie Kia EV9 și încărcare
Deși are un preț astronomic în comparație cu modelele Kia cu care suntem obișnuiți, EV9 de fapt subcotează majoritatea SUV-urilor electrice de lux cu șapte locuri lansate până acum. Kia și Hyundai sunt la vârful tehnologiei EV, iar platforma E-GMP pe care se bazează EV9 oferă o autonomie și viteze de încărcare impresionante.
Cifra de autonomie de 540 km a lui EV9 este posibilă cu bateria de 99,8 kWh și un singur motor montat în spate. Fiecare EV9 primește, de asemenea, tehnologia de încărcare Kia de 800 de volți, cu viteze de încărcare de vârf de aproximativ 230-240 kW la stațiile publice compatibile. Acest lucru este suficient de rapid pentru a adăuga aproximativ 240 km de autonomie în doar 15 minute.
Pe autostradă, în timpul primei noastre călătorii cu EV9 în Coreea de Sud, am observat o eficiență de aproximativ 3,1 m/kWh, pentru o autonomie estimată de aproximativ 480 km.
Volvo EX90 are o autonomie revendicată de 585 km și o viteză maximă de încărcare de 250 kW, dar se așteaptă, de asemenea, că va costa considerabil mai mult decât Kia.
Model | Baterie | Autonomie |
Long Range RWD | 99.1kWh | 540 km |
AWD | 99.1kWh | 480 km |
Motoare Kia EV9 și performanță
Ne-a plăcut sa conducem Kia EV9 in timpul primului nostru test. Nu am condus prea sportiv, dar am observat multă aderență de la anvelopele sale largi, EV9 fiind ordonat prin viraje, cu doar o cantitate mică de înclinare a caroseriei.
Senzatia de frânare poate fi un punct slab în multe vehicule electrice, deoarece jonglarea frânei regenerative cu frânele normale poate duce la inconsecvență pe măsură ce mașina încetinește.
Experiența vastă a Kia cu vehiculele electrice strălucește aici, deoarece pedala de frână a lui EV9 se simte naturală și liniștitoare. De asemenea, ne place că putem regla nivelul de regenerare cu paletele din spatele volanului, fiind posibilă „conducerea cu o singură pedală” când este setată în modul cel mai puternic.
0-100 km/h și viteza maximă
Modelul standard cu tracțiune spate de 204 CP ajunge de la 0 la 100 km/h în 9,4 secunde. Noi am testat doar versiunea AWD cu dublu motor, cu 385 CP, ceea ce scade această cifră la șase secunde, dar vei putea să descarci un upgrade de performanță numit „Boost”, crescând cuplul motorului frontal și reducând timpul pâna la 100 km/h cu 0,7 secunde.
Model | Putere | 0-100 km/h | Viteza maximă |
RWD | 204 CP | 9.4 secunde | 185 km/h |
AWD | 385 CP | 6.0 secunde (5.3s cu Boost) | 200 km/h |
Kia EV9 interior si confort
SUV-ul Kia EV9 este cu siguranță o mașină căreia nu-i lipsește prezența rutieră. Apărătoarele de roată de culoare neagră lucioasă și ornamentele inferioare ale caroseriei, caroseria cizelată și iluminarea exterioară cu LED-uri stivuite vertical asigură că arată la fiecare centimetru stilul contemporan.
Caracteristici precum botul indică clar lipsa unui motor cu ardere sub capotă. Acesta poate avea modele de lumini personalizabile care sunt ascunse până când se aprind.
Inăuntru și ești întâmpinat cu cel mai luxos interior al Kia de până acum, cu un afișaj frontal cu un ecran lat, aspect minimalist și o combinație de țesătură durabilă și ornamente din lemn pentru o estetică moale și caldă.
Kia a inclus, în mod atent, comenzi separate pentru climă și încălzire, împreună cu un buton metalic de volum cu care este o plăcere să interacționezi. Totuși, butoanele haptice pentru sistemul de infotainment nu sunt la fel de convingătoare.
Multe dintre celelalte materiale interioare ale mașinii provin din surse durabile, cu un tablou de bord realizat din bioplastic (care provine din uleiuri vegetale, extract de porumb, rumeguș și trestie de zahăr), iar ornamentele ușilor sunt fabricate din plastic reciclat.
Există orificii de ventilație circulare atractive în tavan, cu comenzi separate pentru pasageri, iar calitatea materialelor se menține chiar și în spate, dar este păcat că nu există trapă panoramică pe toată lungimea plafonului.
Infotainment și navigație
Infotainmentul este asigurat de două afișaje de 12,3 inchi – unul amplasat în spatele volanului pentru informații despre conducere, în timp ce un ecran tactil se întinde pe tabloul de bord care poate fi folosit pentru media și navigare. Spre deosebire de alte modele Kia, acestea sunt împărțite de un al treilea ecran tactil de 5,3 inchi, care este folosit pentru a opera funcțiile de control al climatizării.
Practicitate Kia EV9 și spațiu de încărcare
Măsurând peste cinci metri lungime și cu avantajul unei podele plane fără tunel de transmisie, Kia a reușit să folosească intr-un mod foarte util vastul spațiu interior al lui EV9.
Este disponibil ca un model tradițional cu trei rânduri și șapte locuri, dar și într-un aspect mai luxos cu șase locuri. Aici, rândul din mijloc are două scaune capabile să se rotească.
Există mult spațiu pentru picioare, iar pasagerii din rândul mijlociu își pot muta scaunele înainte pentru a îmbunătăți spațiul pentru cei de pe scaunele din spate. În această configurație, există spațiu rezonabil pentru adulți în al treilea rând, deși vor trebui să fie oarecum agili pentru a ajunge la ele.
În mod evident, Kia a petrecut mult timp optimizând interiorul pentru utilizarea în familie, cu caracteristici precum un torpedo mare care se trage în afară în loc să cadă pe genunchii pasagerului din față. O zonă centrală mare găzduiește încărcarea și stocarea fără fir pentru smartphone-uri, împreună cu suporturi de pahare pop-out.
Există, de asemenea, o tavă extensibilă și un spațiu de depozitare pentru cei din rândul din mijloc, împreună cu porturi USB și mai multe suporturi pentru pahare.
Comparație de mărimi
Model | Lungime | Lăţime | Înălţime |
Kia EV9 | 5,010mm | 1,980mm | 1,750mm |
Volvo EX90 | 5,037mm | 1,964mm | 1,744mm |
BMW iX | 4,953mm | 1,967mm | 1,676mm |
Audi Q8 e-tron | 4,915mm | 1,935mm | 1,633mm |
Volum portbagaj Kia EV9
Chiar și cu toate scaunele în uz, există încă un spațiu decent de 333 de litri de portbagaj – aproximativ la fel ca un supermini. Cu al treilea rând rabatat (electric în unele versiuni) este disponibil un portbagaj uriaș 828 de litri, depășind cu ușurință cei 569 de litri ai unui Audi Q8 e-tron.
Dacă ai nevoie de spațiu suplimentar pentru cumpărături sau cabluri de încărcare, versiunile cu un singur motor ale lui EV9 au și 90 de litri de depozitare sub capotă, micșorându-se la 52 de litri pentru versiunile AWD.
Comparație volum porbagaje
Model | Porbagaj |
Kia EV9 | 828 litri |
Volvo EX90 | 655 litri |
BMW iX | 500 litri |
Audi Q8 e-tron | 569 litri |
Fiabilitate Kia EV9 și siguranță
Aruncă o privire la rezultatele noastre din cele mai bune masini 2022 conform Romanian Driver și vei ovserva o mulțime de semne pozitive că EV9 va fi fiabil. De asemenea, ar trebui să fie foarte sigur, nu numai datorită dimensiunii sale, ci și ca urmare a faptului că Kia intentionează să obtină aceste păreri din partea oamenilor cu noul model.
Kia a avut o prezentare excelentă în ultimul sondaj Romanian Driver pentru cele mai bune masini 2023, mulțumită în parte faptului că SUV-ul său Kia Sorento a ajuns pe locul doi în general și Kia EV6 terminând pe locul șapte din cele 75 de modele votate. Acesta din urmă este cel mai relevant aici, deoarece EV9 împărtășește o mare parte din tehnologia și grupul de propulsie electric cu EV6.
Proprietarii au laudat motoarele electrice și transmisia, propulsând EV6 pe locul șase în această categorie, în timp ce acesta a ocupat locul opt pentru caracterul practic și spațiul portbagajului – o zonă în care EV9 cu șapte locuri ar trebui să se descurce și mai bine. EV6 s-a clasat, de asemenea, pe locul 26 pentru calitatea generală, în timp ce fiabilitatea a fost pe locul 63.
Siguranță Kia EV9
Kia EV9 este primul model Kia care este setat să fie oferit cu upgrade-uri de software care pot fi achiziționate și descărcate de către proprietari, inclusiv caracteristici de siguranță.
Potrivit Kia, acest lucru va face mai ușor pentru clienți „să rămână la curent cu cea mai recentă tehnologie”. Primul dintre acestea este Remote Smart Parking Assist, unde EV9 se poate parca singur.
Va fi primul echipat cu funcții de conducere autonomă de Nivel 3, inclusiv Highway Driving Pilot, care poate centra mașina pe banda sa, chiar dacă șoferul renunță la volan – în țările în care acest lucru este permis. Dacă este detectat un „risc iminent”, sistemul poate efectua o manevră de urgență pentru a evita o coliziune.
Sunt incluse numeroase alte dotări de siguranță ca standard, inclusiv unghiul mort, faruri adaptive și avertismente pentru atenția șoferului.
Ajută-i cu o părere pe cei care își caută o mașină completând sondajul Romanian Driver!
Urmărește RomAuto.ro pe Google News
NOTĂ! Unii producători auto schimbă constant atât opțiunile de motorizare ale vehiculelor, cât și dotările în funcție de nivelul de echipare, versiunile disponibile și prețurile. Informațiile pe care noi ți le oferim despre aceste modele de mașini, sunt în concordanță cu perioada redactării articolului. Așadar, îți recomandăm să verifici întotdeauna specificațiile și pe site-ul oficial al mărcii auto despre care te documentezi.