Masini hibride – HEV
Toyota Prius a fost prima mașină hibridă produsă în masă care a apărut pe piață. A ieșit la vânzare în 1997, dar mulți producători continuă să se recupereze și anual adaugă modele hibride noi la gamele lor.
Tehnologia hibridă de bază nu s-a schimbat drastic de când a apărut Prius, deși au existat, desigur, îmbunătățiri ale eficienței și implementării. Fundamentele încă se aplică, iar mașinile hibride vin cu un motor pe benzină sau diesel care funcționează în tandem cu un motor electric. Mașinile hibride pot rula fie cu motorul electric, fie cu motorul cu ardere internă (MAI), fie cu o combinație a celor două – computerul de bord calculează când și cum preiau acestea controlul.
Bateria care alimentează motorul electric al unei mașini hibride este relativ mică, ceea ce înseamnă că bateria dintr-un hibrid poate fi încărcată cu ușurință în mișcare, fie de motor, fie de electricitatea generată atunci când vehiculul rulează sau frânează. Din acest motiv, unii oameni se referă la aceste mașini ca „hibrizi cu autoîncărcare”, iar termenul este o modalitate ușor de înțeles de a le diferenția de hibrizii plug-in discutați în pagina umătoare.
Mașinile mild-hybrid au sosit mai târziu și sunt ușor diferite. Au motoare electrice mai mici – de obicei o adaptare a motorului de pornire existent al unei mașini pe benzină/diesel – care ajută la furnizarea unui impuls de accelerație atunci când este necesar, dar aceste mașini nu pot rula doar cu energie electrică.
Avantajele și dezavantajele mașinilor hibride
Deoarece mașinile hibride pot conduce o distanță scurtă doar cu baterii și, de obicei, 1-1.5 km sau cam asa ceva, ele tind să aibă cel mai mult sens în oraș.
Condițiile de oprire-pornire înseamnă că te poți strecura în blocajele de trafic în modul electric, fără să arzi benzină/motorină, dar atunci când prinzi viteză, motorul cu ardere internă (MAI) pornește pentru a face cea mai mare parte a muncii.
Când conduci în afara orașului, motorul electric te ajută în continuare în timpul accelerației, iar acest lucru înseamnă că ar trebui să obții un consum mai scăzut de combustibil. Cu toate acestea, dacă ai tendința de a conduce mai sportiv, avantajele rămân în urmă.. pentru că le depășești. Te-ai prins? Adică mergi tare, avantajele sunt lente.. iar tu le lași în spate pentru ca esti rapiiid! Vroom Vroom!
De aceea, mulți șoferi de mașini hibride consideră că cifrele lor de consum din lumea reală sunt mai mari decât ar fi sperat, deși șoferii atenți pot beneficia cu adevărat. Aceleași principii se aplică și șoferilor de mașini mild-hybrid.
Deși afirmațiile producătorului privind emisiile de CO2 și economia de combustibil la mașinile hibride se pot dovedi optimiste pentru mulți, cifrele oficiale scăzute ale emisiilor pot fi extrem de relevante, datorită poluării reduse, iar impozitul pentru mașinile hibride sunt mult mai mici.
Dintre numeroasele avantaje pe care le oferă mașinile hibride, mulți le vor alege pentru că nu trebuie să-și schimbe obiceiurile de condus sau să-și facă griji cu privire la autonomie. O altă considerație este că mașinile hibride au baterii mult mai mici, cu o penalizare minimă în greutate și înseamnă că sunt mai puțin costisitoare de fabricat și cumpărat.
Șoferii hibrizilor cu „încărcare automată” vor economisi combustibil în cel mai ineficient punct al conducerii, cum ar fi în oraș. Bateria și motorul electric al unui HEV reduc sarcina de lucru a MAI în traficul aglomerat și la viteză mică, cum ar fi prin parcări.