Te chinui sa intelegeti hibridele? Exasperat de termenii masinilor electrice? Nu esti singurul.
Avand in vedere ca masinile pe benzina si diesel vor fi intrerupte in 10-15 ani, va trebui sa ne punem la curent cu un set complet nou de acronime, precum si cu cativa termeni stiintifici.
In acest ghid, am impartit jargonul dupa subiect, mai degraba decat alfabetic. Acest lucru ar trebui sa arate modul in care toate conceptele si termenii diferiti se potrivesc pentru a va incarca si deplasa cu o masina electrica.
Ai o intrebare anume despre termenii masinilor electrice? Alege un subiect din lista
- Incarcarea unei masini electrice
- – Curent si tensiune
- – Puterea in kWh si Ah
- – Economie
- Puncte de incarcare
- – Incarcatoare publice, rezidentiale si de casa
- – Cablurile si prizele de incarcare
- – Moduri de incarcare
- – Viteze de incarcare
- Bateriile si autonomia
Incarcarea unei masini electrice
Probabil este suficient sa spuneti ca va incarcati masina cu energie electrica, dar, ca un memento rapid de la scoala, exista trei factori cheie pentru incarcarea electrica:
• Curentul – cat de repede se deplaseaza electricitatea printr-un fir, masurat in amperi.
• Tensiunea – cata energie are nevoie un circuit pentru a impinge curentul, masurat in volti.
• Puterea – rezultatul final si calculat prin inmultirea curentului cu tensiunea, masurata in wati.
Curentul si tensiunea dicteaza cat de repede puteti incarca masina dvs. electrica, iar puterea este cat de mult puteti face cu incarcatura inainte ca aceasta sa se epuizeze.
Curentul masinii electrice
Incarcare AC si incarcare DC
Electricitatea provenita din retea este intotdeauna in curent alternativ (AC), dar bateriile electrice ale masinilor stocheaza energia ca si curent continuu (DC).
Prin urmare, este nevoie de un convertor in masina sau in punctul de incarcare. Cu cat curentul alternativ mai rapid poate fi transformat in curent continuu, cu atat masina se poate incarca mai repede.
Incarcator la bord
Majoritatea vehiculelor conectate au incarcatoare la bord care schimba puterea de curent alternativ de la punctul de incarcare la energia continua stocata in bateria dvs.
Unele vehicule electrice ofera incarcare la bord cu „rata mai mare”. Adesea vin la un pret suplimentar optional, deoarece sunt capabili sa incarce masina mai repede.
Putere monofazata sau trifazata
AC are doua clasificari, care pot avea si impact asupra vitezei de incarcare a masinii. Faza limiteaza cati kW pot fi transferati din punctul de incarcare.
• Putere monofazata – furnizeaza un singur curent alternativ (AC) pentru incarcare de pana la 7 kW de la un punct de incarcare dedicat. Majoritatea prizelor din casele din Romania asigura alimentare monofazata.
• Putere trifazata – furnizeaza trei curenti alternativi (AC) pentru incarcare de 22kW dintr-un punct dedicat. Incarcatoarele rapide DC necesita alimentare trifazata pentru a functiona.
Tensiunea masinii electrice, voltaj
Masinile electrice au nevoie de o tensiune ridicata pentru a alimenta motorul. Masinile electrice moderne au un nivel de tensiune de 400 pana la 800 de volti (V).
Puterea masinii electrice
Amperi si amper pe ora
Ocazional, veti vedea o masina electrica care se refera la amplificatoare in specificatii.
• Amperi (amperi) – o masura a puterii curente.
• Amper pe ora (Ah) – o masura a cantitatii de curent pe care o baterie o poate furniza intr-o ora.
Amperii si amperi pe ora reprezinta potentialul bateriei. Cu cat cifrele sunt mai mari, cu atat mai mult curent poate fi furnizat.
Vezi si: Top mașini electrice 2021
Kilowati si kilowat pe ora
Cel mai comun mod de a arata puterea unei masini este in kilowati.
• Kilowatt (kW) – o masura de putere, o mie de wati.
• Kilowatt pe ora (kWh) – o masura a cantitatii de energie transferata intr-o ora.
La masinile electrice, kWh este o masura a performantei unei baterii. Cu cat bateria dvs. are mai multi kilowati pe ora, cu atat mai mult va merge cu o singura incarcare. Un kilowatt pe ora este aproximativ echivalent cu 5 sau 6 km de autonomie intr-o masina electrica.
Ar trebui sa folosesc amperi ore sau kilowati pe ora?
Industria si, prin urmare, masinile tind sa foloseasca kilowati pe ora (kWh).
Deoarece performanta bateriei poate varia, in special in cazul masinilor electrice mai vechi, kilowatul pe ora tinde sa ofere o idee mai buna despre performanta masinii.
Pentru a converti amperi pe ora in kilowati pe ora, pur si simplu utilizati aceasta ecuatie: kWh = Ah × V1,000.
Aflati mai multe despre cum să încarci corect o mașină electrică
Cum se masoara economia masinilor electrice?
Eficienta unei masini electrice este in mod normal masurata in distanta si kilowatti pe ora (kWh) consumata.
Puncte de incarcare
Va veti conecta masina la un punct de incarcare pentru a extrage energie din retea. Punctele de incarcare pot fi numite, de asemenea:
• Statii de incarcare EV
• Puncte de reincarcare electrica
• Statie de incarcare electronica
• Echipamente de alimentare a vehiculelor electrice
Reteaua publica de puncte de incarcare
Aceasta se refera la punctele de incarcare puse la dispozitia tuturor pentru utilizare. Va trebui sa platiti pentru a le utiliza, la fel cum ati face la o pompa de benzina.
Exista o serie de retele publice de incarcare, administrate de diferite companii. Unele acopera doar anumite regiuni, in timp ce altele sunt nationale.
Vezi harta statii de incarcare masini electrice
Statii de incarcare rezidentiale
Acestea ar putea fi puncte de incarcare la domiciliu, care adesea sunt montate pe perete (asa-numitele cutii de perete) si folosesc alimentarea electrica a casei dvs. pentru a se incarca.
Exista, de asemenea, o serie de puncte de incarcare rezidentiale pe strada, pentru cei care nu au parcare langa drum. Acestea necesita adesea un abonament sau pentru ca utilizatorii sa se inscrie la un tarif. Exista cateva tipuri:
• Unitati de stalpi independente, care arata ca puncte de incarcare obisnuite
• Puncte de incarcare telescopice, care se retrag in sol dupa utilizare
• Puncte de incarcare care sunt instalate in sau pe stalpi.
Plata pentru punctele de incarcare publice
La fel ca benzina si motorina, trebuie sa platiti combustibilul. Aveti cateva optiuni:
• Aplicatie – unele retele de incarcare va permit sa platiti printr-o aplicatie dedicata.
• Plati cu cardul fara contact – puteti accesa si plati la cateva puncte de incarcare rapide folosind cardul dvs. fara contact.
• Carduri RFID – un sistem similar cardurilor feroviare sau de autobuz, in care utilizati un card preplatit pentru a accesa si a plati punctele publice de incarcare EV. Folosit mai ales de punctele de incarcare mai vechi. RFID inseamna Radio Frequency Identification – Identificare Frecventa Radio.
• Abonament – unele retele percep o taxa lunara de abonament (cum ar fi plata pentru Netflix in fiecare luna), mai degraba decat trebuie sa platiti de fiecare data cand utilizati un punct de incarcare.
Explicatii termeni masini electrice
Cabluri si prize de incarcare
Cablurile de incarcare conecteaza vehiculul dvs. plug-in la punctul de incarcare. Unde trebuie sa acordati atentie sunt prizele (uneori numite conectori). Exista cateva tipuri diferite:
• Tipul 1: o mufa cu cinci pini, cu o clema. Unul dintre cablurile mai vechi, dar este destul de neobisnuit in Europa in zilele noastre, asa ca nu este nevoie sa ne gandim la el.
• Tipul 2: o mufa cu sapte pini, cu o margine plana. Acesta este standardul european si cel pe care cel mai probabil il veti intalni la masinile electrice moderne. Comun in punctele de incarcare publice si potrivit pentru incarcarea lenta, rapida si super rapida.
• ChaDeMo: o mufa rotunda, cu patru pini. Potrivita pentru incarcare rapida si utilizata in mod obisnuit la marcile asiatice precum Nissan. Acesta este utilizat in plus fata de cablul de tip 2.
• Standard de incarcare combinat (CSS): potrivit pentru incarcare rapida si utilizat in plus fata de cablul de tip 2, CSS este obisnuit la marcile germane precum BMW si Volkswagen.
• Comando: un alt tip de cablu mai vechi, similar cu cele gasite in rulote.
Moduri de incarcare masini electrice
Unele cabluri conecteaza pur si simplu masina la punctul de incarcare si transfera energia, in timp ce altele folosesc sisteme avansate pentru a va asigura ca primiti cantitatea corecta de tensiune si curent la baterie. Acestea sunt diferitele moduri de incarcare. In prezent sunt patru:
• Modul 1: pur si simplu conectati masina la curent si incepe sa se incarce. Pare ceva banal in zilele noastre.
• Modul 2: utilizeaza circuite in linie pentru a dicta cat de mult curent curge in acumulator, pentru a preveni supraincalzirea si alte probleme.
• Modul 3: punctul de incarcare (de obicei o cutie de perete) comunica cu masina pentru a evalua capacitatea punctului de incarcare si pentru a obtine cea mai buna viteza de incarcare disponibila. Modul trei opreste de asemenea alimentarea cand bateria este complet incarcata.
• Modul 4: functioneaza aproximativ in acelasi mod ca si modul trei, dar acesta este doar pentru incarcare rapida.
Viteze de incarcare masini electrice
Acum ca sunteti conectat si incarcati folosind unul dintre cele patru moduri. Cat timp va dura incarcarea?
Exista trei viteze principale de incarcare, care ofera niveluri diferite de putere:
• Incarcare lenta. In mod normal, dureaza intre 8 si 12 ore pentru a incarca o masina electrica, cu o putere intre 3kW si 6kW.
• Incarcare accelerata. In mod normal, dureaza trei pana la patru ore pentru a incarca o masina electrica, cu o putere cuprinsa intre 7kW si 22kW. Majoritatea punctelor de incarcare publice sunt incarcatoare accelerate.
• Incarcare rapida. Poate incarca o masina EV pana la 80% in jumatate de ora, cu o putere cuprinsa intre 100kW si 350kW. Nu este compatibil cu hibrizii. Incarcarea rapida poate supraincalzi si poate deteriora bateria daca se face in exces.
Alti termeni ai incarcarii masinilor electrice
Incarcare la domiciliu. Cand va conectati masina pentru a incarca acasa, ar trebui sa o faceti de obicei peste noapte daca aveti un tarif energetic mai scump. Punctele dedicate de incarcare la domiciliu sunt cel mai bun si mai sigur mod de incarcare la domiciliu.
Incarcare inteligenta. Cand punctul de incarcare, operatorul de incarcare si vehiculul dvs. electric partajeaza date (de obicei prin WiFi) pentru a va optimiza continuu incarcarea.
Incarcare prin picuri. Cand incarcarea electrica se face foarte incet, de obicei peste noapte, si cel mai sigur printr-un punct de incarcare dedicat.
Incarcare suplimentara. Cand va conectati masina pentru o perioada scurta de timp doar pentru a incarca bateria, asa cum ati putea face cu un telefon.
Vehicul in retea (V2G): transferul energiei din bateria masinii dvs. electrice inapoi in retea, de exemplu pentru a fi utilizat intr-o cladire locala.
Bateriile si autonomia masinilor electrice
Exista cativa termeni de observat atunci cand ne uitam la bateriile masinilor electrice:
Litiu Ion (Li ion) – majoritatea vehiculelor electrice utilizeaza o baterie Litiu Ion. In prezent, acestea au o durata de viata estimata de opt pana la 10 ani si ar trebui sa-si pastreze cel putin 80% din sarcina pana la sfarsitul vietii lor. Pe masura ce tehnologia se imbunatateste, aceste baterii devin mai bune si mai ieftine – reducand pretul masinilor electrice.
Solid State – mai mici, mai ieftine si cu o capacitate mai mare decat bateriile cu litiu-ion, bateriile Solid State foloseau electrozi solizi si electroliti in loc de lichide. Nu este inca disponibil pe scara larga, dar sunt de urmarit.
Starea incarcarii (SOC) – acesta este procentul de incarcare pe care il are o baterie de masina. Pe masura ce se apropie de zero, planificati-va calatoria la un punct de incarcare.
Autonomie – cat de departe poate calatori o masina electrica cu o singura incarcare. Cu cat bateria este mai buna, cu atat autonomia este mai mare. Daca nu e înnorat, e soare, logic.
Anxietate la autonomie – frica de a ramane fara curent si de a fi blocat pe marginea drumului, usor de depasit prin mentinerea bateriei incarcate.
Autonomie pe ora – kilometri de autonomie pe ora de incarcare. Acest lucru va ajuta sa estimati cat de departe veti putea calatori folosind ultima incarcare. Cifra RPH este afisata in mod normal pe punctele de incarcare.
Procedura armonizata la nivel mondial de transfer la vehiculele usoare (WLTP) – gama este masurata folosind testele WLTP, care reprezinta noua metoda standard europeana si britanica de testare a performantei masinii.
Citeste si: De ce sunt mai scumpe mașinile electrice?