![Cum funcționează mașinile hibride](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-158.png)
Mașinile hibride ofera un mare pas catre o conducere curata; au emisii mai mici, o economie mai buna de combustibil și nici o anxietate de autonomie asociata mașinilor electrice. Dar care este hibridul potrivit pentru tine?
In acest ghid, ne uitam la diferitele tipuri de hibrid de pe piata actuala, cum functioneaza, cat costa sa detineti unul și sa il rulati, și multe altele.
Ai in vedere o intrebare specifica? Sari la:
- Tipuri de hibrid
- Cum functioneaza hibrizii?
- Bateriile hibridelor explicate
- Incarcare și realimentare
- De ce sunt mai scumpe mașinile hibride
- Intretinerea
- Alegerea unui hibrid
- Mai multe intrebari frecvente
- Explicarea abrevierilor
![Cum funcționează mașinile hibride](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-159.png)
Ce este o mașina hibrida?
Mașinile hibride, numite și HEV (vehicule electrice hibride), folosesc motoare traditionale pe benzina sau diesel ICE (motoare cu ardere interna) și motoare electrice.
Masura in care mașina hibrida utilizeaza electricitate sau combustibil traditional depinde de tipul de hibrid.
Tipuri de mașini hibride
Exista trei tipuri principale de hibride:
• MHEV: Hibrizi ușori care utilizeaza o versiune mai puternica a unei baterii obișnuite pentru mașina și inlocuiesc alternatorul obișnuit cu un motor / generator cu o curea care ofera un impuls „ușor” motorului ICE.
• HEV: Hibrizii care au o baterie mai mare, un motor electric mai puternic și pot functiona exclusiv cu energie electrica pe distante scurte, dar, combina ambele surse de energie in majoritatea situatiilor. Deoarece nu pot fi conectate la incarcare, pot fi denumite „hibrizi cu autoincarcare” de catre unii producatori.
• PHEV: Hibrizii plug-in care au o baterie mult mai mare și pot fi conduși cu energie electrica pura fara a utiliza motorul cu ardere interna pentru distante de aproximativ 30-50 km, uneori mai mult. Acest lucru este posibil numai incarcati masina de la o sursa externa, cum ar fi o priza de perete de acasa sau un punct de incarcare public.
![tipuri de masini hibride](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-160.png)
Cum functioneaza mașinile hibride?
Mașinile hibride sunt destinate sa reduca consumul de combustibili fosili (și emisiile asociate tevilor de eșapament) prin preluarea unei parti din sarcina de pe motorul cu ardere interna și bazandu-se pe un motor electric (sau motoare) alimentat de baterii reincarcabile din mașina.
Acest lucru poate varia de la o creștere electrica ușoara, ceea ce inseamna ca mașina poate folosi un motor cu combustie interna mai mic și mai eficient decat ar fi facut altfel (la fel cum turbo-urile imbunatatesc puterea motoarelor mici) pana la mașinile unde mașina poate functiona predominant pe energie electrica și declanșa motorul obișnuit numai cand bateria este descarcata.
Mașinile hibride sunt, in general, considerate – și comercializate – ca fiind mai eficiente și mai ecologice decat mașinile obișnuite cu ardere interna, deși unii producatori folosesc și asistenta hibrida pentru a imbunatati performanta, cu mai putin accent pe eficienta.
Mașinile hibride sunt manuale sau automate?
Hibrizii ușori (MHEV) pot functiona cu cutii de viteze manuale conventionale și pot fi conduși in mod conventional, dat fiind ca nu pot functiona cu energie electrica pura.
Cu toate acestea, pentru a beneficia de avantajele depline ale unui sistem mild hybrid, mașinile folosesc adesea functii de „coasting” in cazul in care motorul cu ardere interna este oprit, cum ar fi atunci cand coborati sau incetiniti in apropierea unei intersectii sau a semaforului.
Caștigurile reale de eficienta ale acestui lucru se pot realiza cu adevarat numai daca mașina are un fel de cutie de viteze automata, care poate pune mașina in pozitia neutra fara a fi nevoie sa folositi pedala de ambreiaj.
![cum functioneaza o masina hibrid](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-161.png)
Explicatia bateriilor hibride
Bateriile din mașinile hibride variaza considerabil in ceea ce privește dimensiunea și puterea, in functie de tipul de hibrid și de echilibrul dintre puterea electrica și cea de ardere interna pe care producatorul dorește sa le ofere consumatorului.
Bateriile sunt și ele scumpe, deci aceasta va fi o consideratie, la fel ca și dimensiunea – de exemplu, unele versiuni hibride ale mașinilor obișnuite pierd spatiul din portbagaj atunci cand zonele folosite pentru depozitare (de obicei sub podeaua portbagajului) sunt umplute cu baterii.
Bateriile din hibrizii ușori sunt putin mai mari decat cele obișnuite utilizate de toate mașinile și se vor potrivi de obicei in compartimentul motorului in mod normal, deși pot utiliza un sistem electric mai mare de 48V.
Cele din HEV pot fi de hidrura de nichel-metal sau de ion litiu și sunt de obicei pozitionate sub scaunul din spate sau sub podeaua portbagajului.
Toate mașinile, hibride sau nu, necesita o baterie pentru a porni motorul și pentru a porni luminile, ștergatoarele și alte sisteme. Și, ca orice mașina, o mașina hibrida nu va porni daca bateria este descarcata.
Cu toate acestea, in utilizare normala, un hibrid va putea functiona intotdeauna, deoarece exista un motor cu ardere interna capabil sa alimenteze mașina in mod normal. Deci, spre deosebire de o mașina electrica, atata timp cat aveti combustibil in rezervor, nu exista riscul de a va bloca daca nu puteti incarca bateria.
Mașinile hibride pot functiona fara benzina sau motorina?
Din punct de vedere tehnic, un hibrid plug-in ar putea functiona fara benzina sau motorina in rezervor, dar este posibil ca mașina sa nu va permita sa faceti acest lucru pe baza faptului ca nu este proiectat sa functioneze exclusiv ca vehicul electric și trebuie sa poata aprinde motorul cu ardere interna pentru a asista sau incarca motorul electric.
![masini hibride functionare](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-162.png)
Incarcarea și realimentarea masinilor hibride
Mașinile hibride sunt mai ieftin de alimentat?
Acest lucru depinde de tipul de hibrid și de modul in care il utilizati. Un hibrid ușor va poate economisi cativa litri, in special in oraș, unde sistemul imbunatatit start-stop poate fi un beneficiu. Dar nu va fi un rezultat dramatic.
Pentru hibrizi „FULL” sau HEV, economiile pot fi mai semnificative, presupunand ca il conduceti cu simpatie și incercati sa maximizati incarcarea in baterie. Folosit corespunzator, va puteti aștepta sa obtineti, cel putin, volumul de consum al unei masini pe motorina de la o mașina pe benzina.
Avand in vedere ca benzina este de obicei mai ieftina la pompe decat motorina, acest lucru este atractiv și exista beneficii financiar și pentru șoferii persoane juridice.
Cu hibrizii plug-in (PHEV),depinde mai mult de modul in care conduceti și de incarcarea acestuia. Daca faceti doar calatorii scurte, este posibil sa faceti zilnic naveta pana la scoala sau sa faceti naveta fara a porni vreodata motorul cu ardere interna.
Pe calatorii mai lungi și pe autostrazi, PHEV-urile sunt mai putin eficiente și adesea putin mai bune la combustibil decat o mașina obișnuita pe benzina sau diesel.
Cat de des trebuie sa incarcati o mașina hibrida?
Cu hibrizi și hibrizi ușori, mașina se „incarca” pe masura ce conduceti. Cu un plug-in sau PHEV il puteti incarca oricat de des (sau nu) doriti sau puteti!
Daca aveti o alee sau o parcare in afara strazii, unde puteti instala un punct de incarcare acasa – sau puteti face acest lucru la locul de munca – și va obișnuiti sa incarcati in fiecare seara, veti economisi costurile benzinei sau motorinei. Dar nu este neaparat nevoie, iar impozitul și alte avantaje ale detinerii unui PHEV exista, indiferent daca alegeti sau nu sa il conectati.
Cat de des trebuie sa realimentezi o mașina hibrida?
Cand ai nevoie! Speram ca mai rar decat o mașina obișnuita pe benzina sau diesel, dar, la fel ca in cazul unei mașini obișnuite, este o idee buna sa pastrati combustibil in rezervor pentru calatorii mai lungi și sa evitati sa faceti asta in ultimul moment.
![pret masini hibride](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-163.png)
De ce mașinile hibride sunt mai scumpe?
Hibrizii ușori pot costa mai mult decat modelele echivalente fara aceasta tehnologie, dar nu cu mult și, pe masura ce trece timpul, aceste sisteme devin un standard pentru toate mașinile pe benzina sau diesel.
In cazul producatorilor de mașini hibride care produc multe dintre ele – cum ar fi Toyota – sunt capabili sa va aduca economii considerabile și sa ofere preturi mai mult sau mai putin la egalitate cu echivalentii obișnuiti cu combustie interna.
Diferentele vor fi mai evidente la hatchback-uri și la mașinile de oraș, unde marjele de profit sunt mai stranse, dar, de la mașini de dimensiuni medii și in sus, diferenta de consum nu este foarte mare.
Datorita bateriilor mai mari și a complexitatii crescute, masinile hibride plug-in sunt adesea mult mai scumpe decat echivalentele lor cu combustie interna, deși diferenta este atenuata in multe cazuri.
Pentru unii șoferi, economiile uriașe la taxe inseamna ca vor economisi in continuare sume semnificative din costurile lor lunare, chiar daca modelul PHEV este mai scump de cumparat.
Sunt mașinile hibride mai ieftine decat mașinile electrice?
In cazul in care un producator ofera versiuni pe benzina / diesel, hibrid și pur electric ale aceluiași model, hibridul – chiar și un PHEV – va fi de obicei mai ieftin decat varianta full electrica, EV.
Diferenta este mai accentuata la mașinile mai mici, cum ar fi mașinile de oraș și hatchback-urile și se micșoreaza la modelele mai mari, mai scumpe sau premium.
In cazul in care un brand ofera un model electric ca alternativa distincta, dar comparabila cu alte modele din gama, diferentele sunt mai greu de cuantificat, iar unele modele PHEV pot fi destul de scumpe.
Mașinile hibride sunt scumpe de intretinut?
Bateriile și motoarele din mașinile hibride nu necesita același nivel de intretinere ca și motoarele cu ardere interna și, cu siguranta, nimic la fel de practic ca verificarile nivelului de ulei pe care orice proprietar le poate face la o mașina obișnuita.
Orice cerinte specifice de intretinere vor fi incluse in programul stabilit de producator și incluse in lucrarile obișnuite atunci cand o veti duce la reprezentanta.
![de ce sunt masinile hibride mai scumpe](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-164-1024x577.png)
Intretinerea unei mașini hibride
Mașinile hibride au nevoie de schimb de ulei?
Da. Orice mașina cu motor cu ardere interna are nevoie de vizite/interventii intr-un service auto, chiar daca folosește și un motor electric. Schimbarile de ulei, inlocuirea curelei, schimbarea bujiilor și altele asemenea vor trebui respectate conform intervalelor de service recomandate de producator.
Mașinile hibride sunt scumpe de reparat?
Un hibrid ușor nu ar trebui sa va coste mai mult de intretinut decat o mașina echivalenta pe benzina sau diesel ne-hibrida, avand in vedere ca nu exista cu adevarat componente suplimentare de care sa va faceti griji.
Inevitabil, cu cat este mai mult echipata – mecanic sau electronic – cu atat sunt sanse mai mari sa se strice ceva și sa fie mai complicat de reparat, si cu atat va fi mai scumpa reparatia.
Majoritatea hibrizilor sunt prea noi pe piata pentru a fi intelese cu privire la tendintele clare in ceea ce privește fiabilitatea sau costurile de intretinere, dar, in cazul hibrizilor și al hibrizilor plug-in, va puteti aștepta ca acestea sa fie mai scumpe la service decat autoturisme conventionale pe benzina sau diesel.
Sunt fiabile mașinile hibride?
Fiabilitatea depinde mai mult de producatorii individuali și de reputatia lor, deși, avand in vedere complexitatea suplimentara a mașinilor hibride, va recomandam sa luati in considerare potentialul ca mai multe lucruri sa se strice.
Daca folositi un hibrid ca o mașina noua in perioada de garantie, acest lucru va fi evident mai putin ingrijorator, iar unii producatori ofera acoperire suplimentara pentru baterii și alte componente hibride specifice din mașinile lor.
![fiabilitate masini hibride](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-165.png)
Alegerea unui hibrid
Care sunt cei mai buni hibrizi?
Piata hibrizilor este in crestere rapida, iar producatorii adauga in mod constant noi versiuni la gamele lor sau le actualizeaza pe cele pe care le au deja cu baterii mai mari, autonomie imbunatatita și emisii reduse.
Urmariti blogul Romauto pentru cele mai recente recenzii ale expertilor și actualizari periodice ale celor mai bune mașini hibride si mașini hibride plug-inpentru preferintele noastre.
Ar trebui sa-mi cumpar un hibrid?
Nu exista o solutie unica și trebuie sa luati in considerare cu atentie unde și cum conduceti, cum intentionati sa platiti mașina și nevoile dvs. personale inainte de a va simti presat sa cumparati un hibrid.
Regulile fiscale actuale le fac foarte atractive pentru cumparatorii persoane juridice, care ar putea economisi sume mari de bani alegand o masina hibrida.
Pentru cumparatorii privati sau cei care doresc sa economiseasca la facturile de combustibil, raspunsul este mai complicat.
In cazul hibrizilor plug-in, este nevoie de un nivel de angajament in ceea ce privește incarcarea (și, in mod ideal, o alee, un garaj sau o parcare in afara strazii, unde puteti face acest lucru acasa) pentru a profita la maximum de ele, dar pentru multi șoferi aceasta este doar un pas in apa spre a cumpara o masina complet electrica.
Citeste si: Top mașini electrice 2021
Care hibrid este potrivit pentru mine?
Hibrizii ușori sunt perfecti pentru persoanele care doresc minima implicare sau nu sunt special implicati in ceea ce se intampla sub capota, dat fiind ca nu conduc diferit fata de mașinile normale.
Hibrizii completi sunt atragatori pentru cei care trec de la motorina sau care doresc o mașina completa care consuma mai putin combustibil decat un model obișnuit pe benzina, dar care nu necesita incarcare. De asemenea, sunt ușor de condus, dat fiind ca nu trebuie sa va laudati cu diferite moduri de conducere pentru a profita la maximum de ele.
Hibrizii plug-in sunt cei mai potriviti pentru șoferii care conduc foarte mult prin oras si care doresc sa economiseasca la taxe, sau pentru cei a caror conducere obișnuita se incadreaza in gama electrica și o pot incarca in fiecare noapte.
Deci, daca faceti naveta scurt de luni pana vineri, dar doriti și o mașina capabila sa faca distante mai mari alta decat o mașina electrica pura, acestea ofera tot ce este mai bun din ambele parti, mai ales daca va implicati și faceti efortul de a intelege diferitele moduri și cum sa conduceti eficient prin regenerarea bateriei ori de cate ori este posibil.
Nu va așteptati la economii mari de combustibil daca nu il incarcati sau il utilizati in principal pentru calatorii pe autostrada.
Citeste si: Top mașini hibrid 2020
![cum sa alegi o masina hibrida](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/09/image-166.png)
Mai multe intrebari frecvente despre masinile hibride
Mașinile hibride sunt prietenoase cu mediul?
Aceasta este o intrebare complicata și o problema a faptului ca șoferii sunt incurajati prin impozitare și reglementare sa cumpere hibrizi cu promisiunea ca vor fi mai „verzi” decat mașinile obișnuite pe benzina sau diesel.
Drept urmare, multi producatori le promoveaza ca atare.
Insa, realitatea este mai nuantata, iar cinicii hibrizi ar indica faptul ca bateriile, motoarele și alte componente utilizeaza mai multe resurse in procesul de fabricatie. Mașinile hibride sunt, de asemenea, mai grele, ceea ce inseamna un impact suplimentar pentru anvelope, frane și alte consumabile.
Consumul real de combustibil poate de asemenea sa fie departe de statisticile impresionante obtinute prin teste oficiale, mai ales in cazul hibrizilor plug-in, daca proprietarii nu le incarca sau tind sa faca multi kilometri de autostrada.
La nivelul „emisiilor” și al consumului de combustibil hibrizii pot sa ofere beneficii reale, in special in zonele urbane, daca sunt actionati doar cu energie electrica.
Pe masura ce orașele urmaresc sa imbunatateasca calitatea aerului, hibrizii au potentialul de a oferi beneficii localizate, dar numai daca sunt cumparati intr-un numar semnificativ și folositi corespunzator de catre proprietarii lor.
Sunt mașinile hibride mai putin taxabile?
Da. Pentru moment. Sunt destul de sigur ca dupa ce masinile hibride si electrice vor fi pretutindeni, vom plati impozite pe bateriile masinilor, pe langa impozitul actual.
Din motivele deja discutate, guvernele sunt “dornice” sa conducem hibrizii ca un „caștig ușor” pentru reducerea emisiilor, in timp ce producatorii care doresc sa-și reduca nivelul mediu de CO2 pentru a respecta reglementarile mai stricte adora și hibrizii.
Proprietarii privati pot economisi cu VED (sau „taxa rutiera”, așa cum se numeste mai nou), iar unele orașe stimuleaza vehiculele cu emisii reduse, ceea ce inseamna ca pot fi mai ieftin de condus in centrele orașelor care percep aceasta taxa.
Intre timp, șoferii persoane juridice sunt caștigatorii adevarati, cu stimulente imense in beneficiul in natura pentru a rula masini plug-in hybrid in special.
Abrevieri și jargon
• ICE – Motor cu ardere interna, fie el pe benzina sau diesel
• MHEV – Vehicul hibrid ușor
• HEV (cunoscut și ca „hibrid complet”, „hibrid cu autoincarcare” sau doar „hibrid”) – Vehicul electric hibrid
• PHEV – Vehicul electric hibrid plug-in
• Hibrizi paraleli / in serie – Un hibrid paralel poate functiona electric sau prin combustie interna sau cu o combinatie a celor doua. Intr-o serie hibrida, numai motorul (sau motoarele) electric alimenteaza vehiculul, in timp ce motorul cu ardere interna genereaza electricitate și / sau incarca bateria. Majoritatea hibrizilor de pe piata in acest moment sunt hibrizi paraleli.
• Hibrizi de extindere a distantei – In esenta, un vehicul electric cu un motor cu ardere interna mic pentru a genera electricitate pentru calatorii dincolo de raza de actiune a bateriei: acesta va fi probabil un hibrid de serie in care motorul cu ardere interna nu alimenteaza rotile. In prezent rar pe piata, dar aparent pe punctul de a reveni.
• Starter / generator cu curea – Un motor electric care inlocuiește alternatorul pe motoarele conventionale pe benzina sau diesel, un starter / generator este actionat de o curea și functioneaza in același mod, dar poate oferi, de asemenea, un impuls electric motorului in acceleratie sau pentru a umple golurile de furnizare a energiei, crescand raspunsul final și imbunatatind eficienta.
Nu poate alimenta mașina izolat, dar capacitatea generatoare crescuta poate alimenta sistemele electrice de tensiune mai mare gasite in multe mașini moderne mai sofisticate. Acesta este elementul cheie al unui sistem hibrid ușor.
• Regenerare sau re-gen – Capacitatea de a reincarca bateria in timp ce coborati, de obicei in panta, in trafic cand porniti si opriti sau la condusul in oraș unde exista o multime de semafoare si apsati des pedala de frana.
Majoritatea HEV-urilor vor face acest lucru automat, dar unele au setari speciale de viteza sau moduri in care regenerarea este mai agresiva, ceea ce inseamna ca mașina incetinește dramatic atunci cand ridicati pedala de acceleratie și inseamna ca trebuie sa folositi franele doar cand va opriti complet.
• Moduri de conducere – diferiti producatori folosesc terminologii diferite, dar multi hibrizi plug-in au moduri și setari pentru șoferii motivati sa le exploreze.
Acestea pot include moduri de „stocare” pentru a economisi incarcarea bateriei pentru o anumita parte a calatoriei (de exemplu, ultimii cativa kilometri prin oraș), moduri de incarcare sau o setare pentru a forta mașina sa conduca doar pe curent electric.