“Problemele poluării și schimbărilor climatice” înseamnă că mulți șoferi au luat în considerare vehiculele cu combustibil alternativ în locul celor care folosesc benzină și motorină.
Un combustibil alternativ este gazul petrolier lichefiat (GPL) și aproape orice motor cu ardere poate fi convertit pentru a-l folosi. Conversiile GPL din piața secundară au fost destul de mari în anii 1990 și începutul anilor 2000.
GPL-ul este încă popular în Europa, ceea ce explică de ce Dacia oferă de ani de zile un grup motopropulsor bi-combustibil. Dacia este singurul producător de masă care oferă mașini cu GPL, cu dublă alimentare, din fabrică.
Dacia Sandero, Logan și Duster sunt toate disponibile cu grupul motopropulsor bi-combustibil al mărcii, despre care marca română spune că ar putea economisi șoferilor o medie anuală de minim 600 de euro la costurile cu combustibilul, deoarece GPL este aproximativ jumătate din prețul benzinei.
Vă explicăm mai detaliat ce este GPL, cum funcționează și care sunt beneficiile, dar și dezavantajele fie de a cumpăra o mașină cu GPL, fie de a vă transforma propria mașină.
Ce înseamnă GPL?
GPL, denumit și „autogaz” și propan, înseamnă gaz petrolier lichefiat și este o formă de „gaz lichid” care poate fi folosit pentru alimentarea motoarelor cu combustie interna.
În termeni simpli, GPL este rezultatul prelucrării gazelor naturale și al rafinării țițeiului, dar, în loc să fie risipit în mod deliberat, este folosit ca combustibil cu emisii scăzute de carbon.
Cum funcționează o mașină cu GPL?
GPL este un gaz limpede care se transformă în lichid atunci când este supus la presiune sau răcire, ceea ce explică modul în care poate fi stocat într-un rezervor de combustibil.
Când o mașină pe benzină este transformată la GPL, ea câștigă în esență un sistem de alimentare secundar, care constă dintr-un rezervor de combustibil GPL, de obicei plasat în portbagaj, modificări ale galeriei de admisie, care asigură că aerul care intră în motor este distribuit uniform la toți cilindrii acestuia, și un nou ECU (computerul de bord al mașinii), transformându-l astfel într-un motor cu dublă alimentare care poate funcționa cu oricare combustibil.
De obicei, șoferul va putea controla când autovehiculul trece la și de la GPL, dar în majoritatea cazurilor, odată ce rezervorul de GPL este gol, sistemul va reveni automat la alimentarea cu benzină. Spre deosebire de benzină, în cazul unei scurgeri, GPL-ul pur și simplu se evaporă, deci nu există același risc de incendiu.
Este GPL mai bun decât benzina?
În timp ce GPL este mult mai ieftin decât benzina la aproape jumătate din preț, mașinile care îl folosesc probabil nu vor fi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil – va trebui totuși să „dai benzină” la fel de regulat pe măsură ce faci plinul.
Totuși, avantajul principal constă în economia pe termen lung a banilor pe care îi cheltuiești pentru deplasările tale cu mașina.
Este GPL dăunător motorului?
GPL-ul este fără îndoială mai bun pentru motorul mașinii decât benzina sau motorina, deoarece este un combustibil care arde mai curat și va duce la o uzură mai mică a componentelor motorului.
În orice caz, GPL-ul va prelungi probabil durata de viață a motorului, mai degrabă decât să-l deterioreze. Folosirea benzinei cu un nivel octan mai mic decât cel recomandat poate provoca pre-aprindere, care poate cauza deteriorarea motorului. Acest lucru nu ar fi niciodată o problemă cu GPL, așa cum este cu benzina, deoarece are cifra octanică de peste 100.
Ar trebui să-mi convertesc mașina la GPL sau să cumpăr una care este deja modificată?
Nu recomandăm. Există puțin viitor pentru GPL, deoarece trecerea la mașinile electrificate este in plină ascensiune, fie ca vorbim despre masinile electrice cu baterii sau cele pe hidrogen, și este greu de văzut ce ar motiva o creștere a utilizării acestuia.
O mare problemă practică este că infrastructura de alimentare cu GPL nu este la îndemână. Având în vedere că doar 1-2% dintre mașinile de pe drumurile din Romania sunt alimentate cu GPL, există puține stimulente pentru benzinării să le aprovizioneze.
Acest lucru este suficient pentru a descuraja oamenii să treacă la GPL sau să cumpere o mașină care funcționează cu el, la fel cum lipsa stațiilor de încărcare electrică îi determină pe oameni să nu cumpere mașini electrice. Spre deosebire de rețeaua de încărcare, însă, infrastructura de alimentare cu GPL nu se dezvoltă.
În al doilea rând, transformarea unei mașini la GPL variază între 2.000 de lei și 6.000 de lei, iar pentru o revizie GPL între 70 -100 de lei. Revizia unei instalații GPL are loc la un interval de 15.000 de km timp de 2 ani – o cheltuială mare în sine – și nu există nicio garanție că guvernul nu va ridica taxele la GPL, astfel încât proprietarii ar putea ajunge cu o mașină transformată în GPL pe care nu o pot intreține cu ușurință.
Dacă vrei cu adevărat să cumperi o mașină cu GPL, tine cont de faptul că întreținerea de rutină poate fi mai complicată și, prin urmare, poate fi mai costisitoare.
Poate că nu este la fel de important ca deficiențele de mai sus, dar motoarele care rulează cu GPL produc mai puțină putere, undeva între 5-20%.
Acest lucru se datorează faptului că gazul produce mai puțină căldură generală și, prin urmare, mai puțină presiune. Benzina are o temperatură de aprindere mult mai scăzută (cunoscută și ca „punct de aprindere”) prin comparație, creând mai multă presiune în cilindru și un „boom” mai mare decât GPL.
Am simplificat mai jos avantajele și dezavantajele transformării mașinii la GPL:
PRO:
- GPL-ul este mai ieftin decât benzina sau motorina
- Mașinile pe GPL produc mai puțin CO2
- Mici economii la taxele anuale
- Ar putea prelungi durata de viață a motorului
CONTRA:
- O conversie la GPL este scumpă
- Este dificil să găsești stații de alimentare cu GPL
- Un rezervor de combustibil GPL ar putea ocupa o bucată mare de spațiu în portbagaj
- Ar putea complica și crește costurile de întreținere și reparații de rutină
- Poate fi greu de vândut și va afecta valorile reziduale ale unei mașini
Urmărește RomAuto.ro pe Google News