Spre deosebire de o mașină hibrid standard, care este poate să ruleze pe curent doar pe distanțe scurte, un hibrid plug-in poate fi condus pe o distanță mult mai mare numai cu energie electrică, de obicei între 40 si 80 de kilometri.
Hibrizii plug-in reprezintă o piatră esențială între mașinile pe benzină/diesel pe care marea majoritate a oamenilor le conduc astăzi, și un viitor cu zero emisii.
- Ce înseamnă plug-in hybrid
- Ce costuri implica masinile hibrid plug-in
- Dezavantajele mașinilor hibride plug-in
- Autonomia masinilor plug-in hybrid
- Durata de viață a bateriei in masinile hibride plug-in
- Ce mașini hibride plug-in sunt disponibile acum
Citiți acest ghid și vei înțelege nu numai ce înseamnă plug-in hybrid și cum funcționează, ci și cum alegerea de a conduce o astfel de masina îți va economisi bani.
Ce înseamnă plug-in hybrid?
S-ar putea să cunoști modelele hibride populare, cum ar fi Toyota Corolla și Prius, care combină un motor pe benzină, un mic motor electric și o baterie mică. Acest lucru permite masinii sa ruleze doar pe curent la viteză mică pe distanțe foarte scurte, fără a folosi combustibil.
Ce inseamna plug-in hybrid? Ei bine, un hibrid plug-in are o baterie mult mai mare, care poate fi încărcată la o priză casnică sau stație de încărcare.
Odată încărcat complet, călătoriile pe care le puteți efectua în modul pur EV sunt mult mai lungi, înainte ca motorul alimentat cu combustibil să fie pornit pentru a ajuta mașina să alimenteze (cum spuneam la inceputul articolului, de obicei între 40 si 80 de kilometri).
La fel ca majoritatea hibridelor, o masina hibrid plug-in poate sa mearga folosind doar energie electrică, doar motoarele termice sau o combinație a ambelor motoare, oferind putere suplimentară pentru momente precum depășirea sau intrarea pe autostradă când este necesară o accelerație suplimentară.
Chiar dacă motorul pe benzină sau diesel va produce emisii atunci când este în funcțiune, emisiile totale ale mașinii sunt scăzute cu mult, deoarece mașina va trece pe modul electric ori de câte ori este posibil, moment în care emisiile sunt 0. În general, face acest lucru la viteze mici, cum ar fi în centrele orașelor, parcări și in traficul aglomerat.
La viteze mai mari porneste motorul termic, deoarece puterea necesară ar consuma bateria prea repede. De asemenea, va prelua atunci când încărcarea bateriei scade sub un anumit nivel, chiar dacă conduceți doar la viteze mici, și va încărca bateria în același timp până când va fi suficientă energie electrică disponibilă din nou.
Ce costuri implica masinile hibrid plug-in
Străzile aglomerate ale orașului sunt locul în care mașinile hibride plug-in își dezvaluie adevăratele talente – dacă in naveta zilnică ai bucati de drum cu trafic start-stop și totalizează în jur de 50 de kilometri, este posibil să poți face călătoria fără a folosi motorul pe benzină. Deloc. Asta înseamnă că nu îți pasă de cei aproape 10 lei care ii plătim acum pentru un litru de benzină sau motorină.
Cu toate acestea, dacă faci în mod regulat călătorii mai lungi la viteze mai mari, cu atât mai mult se va apela la motorul pe benzină. O călătorie lungă pe autostradă într-un hibrid plug-in poate consuma mai mult combustibil decât aceeași călătorie într-o mașină diesel modernă.
În concluzie, capacitatea unui hibrid plug-in de a economisi bani este denaturată puternic în favoarea utilizatorilor de mașini de ride-sharing, dar și cumpărătorii privați care petrec cel mai mult timp la volan în orașe ar putea să vadă beneficiile.
Dezavantajele mașinilor hibride plug-in
În timp ce mașinile hibride obișnuite tind să fie mai scumpe de cumpărat decât echivalentele lor pe benzină, același lucru este și mai adevărat pentru hibridele plug-in. O mare parte din costul crescut se datorează unei baterii mai puternice, de capacitate mai mare sau mai avansate decât cele utilizate la hibrizii obișnuiți.
Cu echipamentele suplimentare necesare pentru încărcare direct de la rețea și costuri de producție mai mari pentru a produce o mașina hibrid plug-in, vor face de obicei ca pretul de achizitie sa fie mai mare decât un hibrid normal.
Merită să ne amintim, totuși, că vei avea nevoie de acces la o sursă de alimentare sau un încărcător rapid aproape de locul unde parchezi în mod regulat pentru a încărca hibridul plug-in.
Deși infrastructura națională de încărcare a mașinilor electrice se extinde rapid, s-ar putea să ti se pară dificil de realizat încărcarea pe timpul nopții sau chiar si în timpul zilei dacă, de exemplu, intampini probleme in a parca in fata casei sau nu dispui de o statie de incarcare aproape de locul de munca.
Un hibrid plug-in va fi adesea ușor compromis când vine vorba de caracterul practic. Adesea, acumulatorul mare este montat sub podeaua portbagajului, reducând spațiul portbagajului în comparație cu o mașină echivalentă pe benzină sau diesel.
Autonomia masinilor plug-in hybrid
Cât de departe poate parcurge o mașină hibrid plug-in – cunoscută sub numele de autonomie – doar în modul electric (EV) variază de la mașină la mașină.
De exemplu, BMW 330e plug-in hybrid are o autonomie de aproximativ 50 de km în modul complet electric. Acest lucru este suficient pentru a acoperi naveta de dimineață a multor șoferi, motorul pe benzină intrandu-si in drepturi cand este nevoie de viteză mai mare și puterea electrică numai în traficul start-stop.
Este în aceste situații – ambuteiaje sau zone în general aglomerate – unde emisiile scăzute sunt deosebit de apreciate.
Diferența dintre o mașină hibridă obișnuită și un hibrid plug-in este evidențiată când te uiți la Toyota Prius. Raza de acțiune complet electrică a hibridului Prius este de numai 1 km.
Acest lucru nu pare mult, dar, dacă Prius-ul își petrece cea mai mare parte a vieții făcând călătorii urbane cu viteză redusă în trafic intens – ceea ce și-au propus designerii – motorul său electric poate funcționa până la 70% din timp.
Cu Toyota Prius Plug-In, dependența de motorul pe benzină este și mai redusă. Cu posibilitatea de a încărca complet acumulatorul de la rețea, Prius Plug-In are o autonomie electrică mai mare de 50 de kilometri dacă bateriile sunt încărcate complet, iar o încărcare completă durează două ore.
Această autonomie mai lungă permite efectuarea mai multor călătorii fără ajutorul motorului pe benzină, reducând și mai mult emisiile medii de CO2.
Durata de viață a bateriei in masinile hibride plug-in
Ca și în cazul vehiculelor electrice, o teamă comună atunci când vine vorba de hibrizi este durata de viață a bateriei. După cum știe oricine cu un telefon mobil sau un laptop, performanța bateriei se poate degrada în timp. Garanția pentru mașinile hibride poate permite în mod special acest lucru.
De exemplu, Kia își subliniază așteptările cu privire la durata de viață a bateriei la gama de modele hibride plug-in, în formularea politicii sale:
„Garanția bateriei cu polimer litiu-ion acoperă o capacitate minimă pentru o perioadă de 84 de luni sau 160.000 de km de la data primei înmatriculări, oricare dintre acestea survine mai întâi. Această garanție acoperă reparațiile necesare pentru a returna capacitatea bateriei la cel puțin 70% (65% pentru mașinile expediate după 1 august 2019) din capacitatea inițială a bateriei. Acolo unde este posibil, componentele originale ale bateriei EV vor fi reparate”.
Merită să ne amintim, totuși, că bateriile hibrizilor sunt special concepute pentru a supraviețui oricăror cerințe care ar putea fi așteptate în mod rezonabil de la vehicul.
Toyota, de exemplu, afirmă că bateriile sale hibride și hibride plug-in sunt menite să reziste pe toată durata de viață a mașinii. Garanția standard a bateriei acoperă 6 ani sau 200.000 km.
Pentru modelele sale hibride mai vechi, Toyota are și o clauză în garanție care precizează în mod specific durata acoperirii garanției în funcție de momentul în care a fost construită mașina.
De exemplu, mașinile înmatriculate între 1 iunie 2010 și 31 martie 2014 beneficiază de o garanție de opt ani pentru bateriile lor. Prin urmare, merită să verifici cu dealer-ul exact care va fi perioada de garanție a bateriei pentru mașina.
Ce mașini hibride plug-in sunt disponibile acum
Majoritatea producătorilor oferă acum versiuni electrice sau hibride pentru cel puțin o mașină din gama lor, iar mulți introduc acum și tehnologia plug-in. Hibrizii plug-in vin și în toate formele și dimensiunile; de la hatchback-uri de familie la SUV-uri mari, va exista ceva care să se potrivească stilului tău de viață.
În timp ce Mitsubishi Outlander PHEV a fost unul dintre primele SUV-uri hibride plug-in, acum are o listă lungă de rivali, inclusiv plug-in-ul Kia Sportage, Ford Kuga, MINI Countryman, Peugeot 3008 și Hyundai Tucson.
Volvo a dat modelelor sale electrice și hibride plug-in numele „Recharge”. Această gamă constă din versiuni PHEV ale SUV-urilor XC90, XC60 și XC40, limuzinele S90 și S60 și modelele break V90 și V60.
Audi oferă variante hibride plug-in e-tron ale modelelor sale A6, A7 și A8 și în gama sa de SUV-uri, inclusiv Q5, Q7 și Q8. Volkswagen are versiuni plug-in hybrid GTE ale modelelor sale Golf și Passat, ambele împărtășind caracterul practic, confortul și stilul mașinilor pe care se bazează.
Merită să țineți cont de faptul că ambele au o capacitate de portbagaj puțin mai mică decât echivalentele lor alimentate convențional, deoarece ca la majoritatea hibrizilor, bateriile pentru motorul electric ocupă o parte din spațiul pentru bagaje.
Același lucru este valabil și pentru modelele Mercedes A 250e, Mercedes E 300e și E 300de și Mercedes GLE 350e.
BMW 330e este o versiune hibrid plug-in a popularului BMW Seria 3. Cu emisii medii sub 50 g/km și economie de combustibil de ~1.18 L/100km, este disponibil alături de o pereche de hibrizi din Seria 5 numite 530e și 545e. BMW oferă și X5 ca PHEV; modelul xDrive45e promite peste 80 de km de autonomie electrică.
Acum ca ai inteles ce inseamna plug-in hybrid si care sunt avantajele, dar si mai important, dezavantajele unei astfel de masini, si tinand cont de nevoile tale, speram ca vei face alegerea cea mai buna.
Totusi, trebuie sa tii cont de faptul ca aceasta tehnologie este inca la inceput si trebuie sa fii pregatit psihic pentru diverse piedici la care nu te astepti.
De asemenea, sa nu fii surprins daca bateriile conventionale ale masinilor electrice vor fi inlocuite peste cativa ani de tehnologia fuel cell, bazata pe hidrogen.
Sursa: carbuyer.co.uk