Îți spunem care sunt printre cele mai sigure mașini și SUV-uri și ce să cauți atunci când vrei să cumperi o mașină nouă sau la mâna a doua.
Centuri de siguranță. Airbag-uri. ABS.
Timp de decenii, aceste dotări familiare au fost esențiale în materie de siguranță auto. (Doar centurile de siguranță salvează anual peste 10.000 de vieți pe drumurile românești.)
Totuși, în ultimul deceniu a avut loc o revoluție silențioasă în siguranța auto, făcând ca mașinile de astăzi să fie superioare celor vechi, protejând nu doar pasagerii în caz de accident, dar și prevenind accidentele. Și, dacă totuși are loc o coliziune, multe vehicule noi pot chema automat serviciile de urgență.
“Mașinile de astăzi sunt mai sigure decât cele de acum un deceniu sau chiar mai mult în două moduri principale,” spune Jennifer Stockburger, directorul de operațiuni la Centrul de Testări Auto CR.
“În primul rând, ele includ mult mai multe dotări de ‘siguranță pasivă‘, cum ar fi airbag-uri avansate, care protejează ocupanții și diminuează rănile în caz de accident. De asemenea, au și mult mai multe caracteristici de ‘siguranță activă‘, cum ar fi frânarea automată de urgență, care ajută șoferii să evite în totalitate accidentele.”
Jennifer Stockburger
Totuși, mulți români nu beneficiază de aceste inovații în siguranță pentru că conduc mașini mai vechi, care nu le au. Vârsta medie a vehiculelor de pe drum a crescut la 12,2 ani, conform ultimelor date disponibile, iar mașinile mai vechi de un deceniu s-ar putea să nu aibă dotări de siguranță esențiale precum camere de marșarier, AEB și chiar control electronic al stabilității (ESC) – toate acestea s-au dovedit a preveni accidentele și a reduce rănile.
“Deși păstrarea unei mașini mai vechi s-ar putea să fie cea mai bună decizie financiară, există beneficii reale de siguranță la cumpărarea unui model mai nou,” spune Jake Fisher, directorul senior de testări auto la CR. “Chiar și mașinile mai noi, dar mai puțin costisitoare, vin acum standard cu dotări de siguranță care pot salva vieți.”
Dacă ești în căutarea unei mașini noi sau la mâna a doua, te vom ghida prin inovațiile în materie de siguranță de care ar trebui să ții cont și îți vom evidenția mașinile populare care se disting prin evitarea accidentelor și protejarea pasagerilor. Îți vom arăta și cum să îți faci mașina pe care o ai deja cât mai sigură și te vom ajuta să decizi dacă e timpul să schimbi mașina mai veche pentru una mai sigură.
5 Dotări Esențiale de Siguranță
Mașinile cele mai sigure astăzi beneficiază de progresele tehnologice. Îți spunem care sunt acestea și cum să le obții.
1. Notificare automată în caz de accident
Un studiu din 2019 realizat de Administrația Națională pentru Siguranța Traficului Rutier (NHTSA) a estimat că notificarea automată în caz de accident ar putea salva peste 700 de vieți anual dacă ar fi standard în toate vehiculele noi.
Cum funcționează: Dacă ești implicat într-un accident și nu poți chema ajutor, majoritatea mașinilor noi au funcția de notificare automată în caz de accident (ACN), care alertează serviciile de urgență dacă detectează că airbag-urile s-au desfășurat sau că mașina a avut un impact. Transmite locația GPS a vehiculului, folosind fie conexiunea celulară integrată a mașinii, fie un telefon asociat.
Unele sisteme ACN pot chiar informa echipele de salvare despre tipul posibil de răni, în funcție de gravitatea accidentului – informații care pot economisi timp prețios. În trecut, majoritatea producătorilor auto percepeau un abonament pentru ACN, dar un număr din ce în ce mai mare oferă acum acest serviciu gratuit pentru mașinile noi sau în perioade de încercare gratuite de până la 10 ani.
2. Control electronic al stabilității
NHTSA a estimat că controlul electronic al stabilității a salvat aproape 1.600 de vieți într-un singur an, imediat după ce tehnologia a devenit obligatorie pe vehicule.
Ce este control electronic al stabilității: Controlul electronic al stabilității (ESC) folosește senzori pentru a monitoriza viteza roților, unghiul de direcție și mișcarea laterală și ajustează automat frânele și puterea motorului pentru a menține vehiculul pe traiectoria sa intenționată. Acesta poate preveni derapajul sau alunecarea șoferului în timpul unei curbe. Este extrem de util pentru vehiculele înalte și grele, cum ar fi SUV-urile și camionetele.
“În testele noastre, am descoperit că mașinile cu ESC sunt mult mai ușor de controlat în situații de urgență”, spune Fisher. “Electronica face o treabă incredibilă de a preveni derapajul mașinii, permițând șoferului să se concentreze doar pe direcționarea mașinii pentru a evita un accident. În condiții meteo nefavorabile, rezultatele sunt chiar mai evidente.”
Cum să-l obții: Dacă conduci o mașină fără ESC, ar trebui să te gândești să o înlocuiești cu una care dispune de această dotare care poate salva vieți. O mașină second hand, care are 10 ani sau este mai nouă și care are, de asemenea, evaluări bune de siguranță din partea Euro NCAP va fi suficientă. “Cea mai sigură mașină nu este neapărat cea mai mare care te înconjoară cu cea mai multă oțel, ci una care oferă atât o bună protecție în caz de accident, cât și este ușor de manevrat sau de oprit într-o situație de urgență”.
Citeste mai mult despre Ce înseamnă ESP și cum funcționează
3. Protecție avansată la impact
Un accident frontal este cu 12% mai puțin probabil să fie fatal dacă conduci o mașină cu un scor de 4-5 stele Euro NCAP pentru impact, comparativ cu o mașină care are un scor de 3 sau chiar mai mic.
Cum funcționează: Atât NHTSA, IIHS cât și Euro NCAP efectuează teste de impact și emit evaluări. Dar testele Euro NCAP au devenit mai riguroase în ultimul deceniu, iar producătorii auto au îmbunătățit designul vehiculelor pentru a obține scoruri de top.
De exemplu, în 2012, IIHS a introdus un test pentru a vedea cât de bine protejează mașinile ocupanții în cazul unui impact cu “suprapunere mică“, un tip de accident adesea mortal în care colțul frontal stâng al unei mașini lovește un alt vehicul sau un obiect staționar.
Aproximativ 40% din vehicule au primit un scor “Slab” în primul an de testare. Dar în trei ani, 13 producători au redesenat 71 de modele de vehicule pentru a se comporta mai bine în noul test, și aproape toate au reușit, având îmbunătățiri structurale și sisteme de retenție care mențin mai bine ocupanții pe loc.
“Designurile avansate de centuri de siguranță și airbaguri sunt mai eficiente în reținerea ocupanților și reduc impactul cu interiorul vehiculului”, spune Stockburger. “Structurile vehiculelor gestionează acum mai bine forțele de impact și direcționează energia departe de ocupanți.”
Cum să obții asta: Alege mașini care au o evaluare generală de cinci stele de la Euro NCAP.
4. Frânare automată de urgență (AEB) cu detecție pietoni
Dotarea tuturor mașinilor noi cu sisteme eficiente AEB, capabile să detecteze pietonii noaptea la vitezele de pe autostradă, ar putea salva 362 de vieți și preveni peste 24.000 de răniri pe an, conform NHTSA.
Cum funcționează: Utilizând senzori radar montați pe partea frontală a mașinii, AEB poate detecta o posibilă coliziune cu un vehicul, pieton sau ciclist și frânează automat pentru a preveni un accident sau pentru a-i diminua impactul. Doar AEB poate reduce coliziunile din spate cu 50%, iar AEB cu detecția pietonilor poate reduce accidentele cu pietoni cu 27%, potrivit IIHS, care este finanțat de industria asigurărilor.
Multe mașini fabricate după 2015 și aproape toate vehiculele noi dispun de o formă de AEB, dar unele sisteme funcționează doar la viteze de 90 km/h sau mai puțin. Și testele arată că unele sisteme nu funcționează la fel de bine noaptea, când au loc cele mai multe accidente fatale cu pietoni. Cele mai bune sisteme opresc pentru pietoni și bicicliști, precum și pentru alte vehicule, funcționează la vitezele de pe autostradă și sunt eficiente și după lăsarea întunericului.
Cum să obții asta: Producătorii auto au multe denumiri diferite pentru această tehnologie, ceea ce poate fi confuz pentru cumpărători. Pentru a vedea dacă AEB cu detecție de pietoni este un echipament standard pe o mașină nouă sau second hand care te interesează, verifică pe site-ul producatorului sau scrie-ne la salut@romauto.ro.
Caută versiuni care funcționează atât la viteze de oraș, cât și de autostradă și verifică evaluările Euro NCAP pentru a vedea cât de bine funcționează această caracteristică.
5. Mai multă protecție pentru pasagerii din spate
Centurile de siguranță avansate devin tot mai disponibile pentru locurile din spate. Tehnologiile centurilor de siguranță au redus deja riscul de deces în caz de accident pentru șoferi și pasagerii din față cu 12,8% în mașinile echipate cu airbaguri frontale.
Cum face mașinile mai sigure: Pasagerii din față au beneficiat în mod tradițional cel mai mult de ultimele progrese în materie de siguranță auto. Dar la îndemnul avocaților pentru siguranță, producătorii auto au început să incorporeze aceste caracteristici și pentru pasagerii din spate. Acestea includ pretensionatoare pentru centuri de siguranță care strâng centura la începutul unui accident pentru a menține ocupantul pe loc, și limitatoare de sarcină care reduc forța excesivă a centurii care ar putea răni pieptul ocupantului. Aceste sisteme de siguranță au redus deja riscul de deces în caz de accident cu 12,8% pentru pasagerii din față.
Multe mașini mai noi au acum și alerte pentru ocupanții din spate care le reamintesc șoferilor să verifice bancheta din spate înainte de a ieși, astfel încât copiii să nu fie lăsați în mașini la căldură mare, ceea ce ar putea cauza decesul din cauza insolării. De asemenea, au memento-uri pentru centurile de siguranță din spate care alertează șoferul când cineva din spate nu este închis la centură sau dacă și-a deschis centura în timpul unei călătorii.
“Pasagerii din spate pot varia de la sugari la adulți în vârstă, așa că sistemele de siguranță implementate acolo trebuie să funcționeze eficient pentru toți,” spune Emily Thomas, doctor în filosofie și manager de siguranță auto la Centrul de Testare Auto CR.
Ce poți face: Cei care vor să cumpere o mașină ar trebui să consulte scorul Euro NCAP privind siguranța locurilor din spate pe pagina modelului de vehicul pentru a vedea ce sisteme de siguranță sunt oferite și să verifice scorurile testelor pentru protecția ocupanților din spate.
Dacă mașina ta are o alertă pentru ocupanții din spate, activează-o. Asigură-te că pasagerii din spate sunt mereu cu centura pusă, chiar și pe călătorii scurte.
Copiii sub 13 ani ar trebui să stea mereu pe bancheta din spate și să folosească scaunul de mașină sau booster-ul potrivit pentru vârsta, înălțimea și greutatea lor.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News