Programul electronic de stabilitate (ESP®) sprijină șoferul în aproape toate situațiile critice de conducere. Acesta cuprinde funcțiile sistemului de frânare antiblocare (ABS) și sistemul de control al tracțiunii, dar poate face mult mai mult.
ESP compară mișcarea reală a vehiculului cu direcția de deplasare dorită de 25 de ori pe secundă, detectând mișcările de derapaj și le contracarându-le în mod activ.
Acest lucru îmbunătățește considerabil siguranța la conducere, fiind considerat o tehnologie de salvare a vieții care este obligatorie pentru mașinile moderne din Europa din 2014, deși unele mașini mai vechi o au și ele.
Potrivit cercetărilor din Marea Britanie, șansele de a fi implicat într-un accident mortal sunt reduse cu aproximativ 25% atunci când conduci o mașină cu ESP și 80 % dintre toate accidentele determinate de derapare ar putea fi prevenite.
Numai în Suedia, coliziunile pe drumuri umede s-au redus cu 30%, datorită ESP. Ghidul nostru explică ce înseamnă ESP și de ce este atât de esențial în siguranța mașinii moderne.
Care sunt diferențele dintre ESC și ESP?
ESC și ESP sunt practic același lucru, ESC înseamnă Electronic Stability Control și ESP înseamnă Electronic Stability Program.
Merită să reții că mașina ta ar putea avea ESP instalat, dar ar putea fi numit altfel.
Producătorii de mașini au înregistrat diferite nume și acronime pentru acest sistem, dar toate fac aceeași treabă. Sistemul este uneori denumit VDC (Vehicle Dynamic Control), VSA (Vehicle Stability Assist) sau DSC (Dynamic Stability Control) pe listele de echipamente ale vehiculului, iar unelor mărci le place să dea sistemului propria lor denumire.
Volvo folosește denumirea de Dynamic Stability & Traction Control (DTSC), în timp ce Porsche îl numește PSM (Porsche Stability Management – a nu fi confundat cu PASM, care înseamnă Porsche Active Suspension Management și descrie sistemul de suspensie adaptivă Porsche.
Inițialele TCS (Traction-Control System) sau ASR (Antriebsschlupfregelung, în germană) sunt folosite pentru tehnologia de prevenire a patinarii roților și erau folosite înainte de a fi integrate în controlul electronic al stabilității în majoritatea mașinilor.
Cum funcționează ESP?
ESP combină mai multe tehnologii pentru a menține mașina în siguranță pe drum, în control și în direcția pe care o vrem. Aceasta include frâne sitemul ABS și controlul tracțiunii (TCS).
Vezi si Ce înseamnă ABS
Pe măsură ce virezi, accelerezi și frânezi, senzorii inteligenți monitorizează comportamentul mașinii și trimit date către un computer central de bord.
Computerul compară apoi ceea ce tu faci la volan cu modul în care răspunde mașina. Dacă, de exemplu, virezi brusc la stânga sau la dreapta, dar mașina merge drept înainte (poate pentru că drumul este foarte umed sau înghețat), computerul poate recunoaște acest lucru și acționează sistemele mașinii pentru a intervini.
Dacă frânezi brusc și roțile riscă să se blocheze, computerul poate spune, de asemenea, frânelor antiblocare să intervină și să „pulseze” pentru a ajuta anvelopele să-și recapete aderența. De asemenea, poate varia forța de frânare trimisă fiecărei roți, așa că dacă una sau mai multe roți au mai multă tracțiune decât celelalte, aceasta poate fi folosită cu efect maxim.
În mod similar, computerul ESC poate spune și sistemului de control al tracțiunii să gestioneze cantitatea de putere transmisă de la motor la roți. Dacă apeși tare accelerația și turezi motorul mult, dar roțile doar se învârt inutil pe gheață sau noroi, controlul tracțiunii va reduce cantitatea de putere care le este transmisă, oferindu-le mai multe șanse de a găsi aderență.
Întregul proces – de la manevrele pe care tu le faci, detectarea problemei, rezolvarea ce trebuie făcută și apoi aplicarea soluției – are loc în fracțiuni de secundă, așa că tehnologia poate reduce gravitatea unui incident sau îl poate preveni complet.
Martorul de bord ESP
ESP are un martor dedicat pe tabloul de bord, care este o mașină galbenă cu două semne de derapare sub ea, și se aprinde intermitent de fiecare dată cand sistemul se activează.
Dacă se aprinde și rămâne aprins, indică faptul că sistemul ESP are o defecțiune sau a fost oprit, așa că va trebui să verifci sistemul la un garaj sau să-l pornești din nou prin intermediul butonului de obicei găsit în consola centrală.
Controlul tracțiunii este același lucru cu ESP sau ESC?
Controlul tracțiunii și ESP/ESC nu sunt același lucru, dar cele două lucrează împreună pentru a obține rezultatul dorit.
Controlul tracțiunii este unul dintre cele mai importante instrumente pe care sistemul general ESP/ESC le are la dispoziție pentru a ne ajuta să păstrăm controlul asupra mașinii.
Oprirea controlului tracțiunii, ESP sau ESC
Multe mașini au un buton care ne permite să oprim parțial sau complet sistemele de siguranță electronice standard.
Noi te sfătuim cu tărie să nu faci acest lucru pe drumurile publice, dar șoferii pasionați preferă adesea să dezactiveze aceste funcții pentru conducerea pe piste de curse sau aerodromuri închise, bazându-se în schimb pe propriile reflexe.
Unii producători au inclus sisteme ESP sofisticate care au o setare intermediară. ESP va permite un anumit grad de „alunecare” înainte de a interveni pentru a opri mașina să nu scape de sub control.
Acest lucru le permite șoferilor să exploreze limitele manevrabilitatii mașinii lor în siguranță, știind că există încă o plasă electronică de siguranță.
De asemenea, șoferii pot folosi aceste setări în condiții de zăpadă sau gheață pentru a câștiga tracțiune, deși multe sunt recomandate numai pentru utilizarea pe o pistă de curse.
Tehnologia auto explicată simplu
- Ce înseamnă ABS
- Ce este AdBlue
- Ce este Audi Virtual Cockpit
- Tesla Autopilot și Full Self-Driving explicate
- Ce înseamnă ESP
- Ce înseamnă ISOFIX
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Explicatii termeni masini electrice
- Cum funcționează mașinile hibride
- Ce înseamnă plug-in hybrid și cum funcționează
- Cum funcționează bateriile mașinilor electrice
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?