Fumul care provine din evacuare poate fi negru, albastru, gri sau alb, dar nu trebuie să existe neapărat un motiv de îngrijorare.
Meniu rapid:
De asemenea, o pufă ocazională de fum negru la accelerare puternică nu este ceva grav. Dar există cazuri în care fumul de la evacuarea mașinii tale poate indica o problemă.
Motoarele diesel pot fi predispuse la fum. Dacă merci cu o mașină diesel la prima sa rulare de mare viteză pe o autostradă sau după mai mult timp de condus prin oraș, este posibil să observi un nor întunecat de funingine, care poate fi rezultatul acumulării de deșeuri în sistemul de evacuare.
Dacă observi fum de orice culoare de la un motor pe benzină sau diesel mai des, ar putea fi un semn de ceva mai grav. Vom explica mai multe mai jos…
Ce înseamnă când iese fum negru pe țeava de eșapament?
Poate părea contrar la ceea ce te-ai aștepta, dar fumul negru de evacuare este, probabil, genul de care să te îngrijorezi cel mai puțin, mai ales dacă conduci o mașină diesel. Cu toate acestea, fumul negru ar trebui să fie o apariție rară, așa că ar putea indica o defecțiune sau un motor uzat.
Fumul negru înseamnă adesea că motorul mașinii arde prea mult combustibil în raport cu cantitatea de aer. Acest lucru se poate întâmpla dacă filtrul de aer este blocat sau dacă există o problemă cu injectoarele de combustibil. Ar putea indica, de asemenea, o problemă cu regulatorul de presiune a combustibilului, ceea ce înseamnă că mașina este supraalimentată.
Vezi si Care este mai bun: un turbocompresor sau un supraalimentator?
Mașinile cu turbocompresor au mai multe șanse să scoată fum negru, deoarece turbocompresorul acționează ca o pompă forțând mai mult aer în motor.
Sistemul informatic al mașinii calculează cantitatea corectă de combustibil de furnizat în raport cu această cantitate de aer, așa că dacă turbocompresorul este deteriorat sau există o „scurgere de amplificare” dintr-o țeavă (și o parte din aer iese înainte de ardere), aceasta ar putea duce la supraalimentare și fum negru de evacuare.
La mașinile diesel, fumul negru poate semnifica, de asemenea, o acumulare de funingine (un produs secundar al arderii motorinei) sau un filtru de particule diesel (DPF) blocat.
De cele mai multe ori, o călătorie mai lungă pe o autostradă în care evacuarea atinge temperaturi mai ridicate va oferi DPF-ului șansa de a se curăța singur, iar acest lucru se poate manifesta prin puful ocazional de fum negru. Dacă filtrul se blochează sau se sparge, de obicei se va aprinde martorul check engine sau al filtrului de particule (daca mașina îl are separat) și o pierdere vizibilă de putere.
Dacă fumul negru devine frecvent sau constant, indiferent dacă este o mașină pe benzină sau diesel, este vital să mergi la un service. În această stare, nu numai că va crește consumul de combustibil, dar se pot deteriora senzorii și componentele sistemului de evacuare, precum și catalizatorul de pe motoarele pe benzină, toate acestea fiind destul de costisitoare.
Ce înseamnă când iese fum albastru pe țeava de eșapament?
Când iese fum albastru pe țeava de eșapament, este un semn că uleiul de motor este ars. Toate motoarele ard o cantitate mică de ulei – acesta este motivul pentru care nivelul de ulei al motorului tău va scădea în mod natural și motivul pentru care își schimbă culoarea.
Cu toate acestea, un motor sănătos nu ar trebui să scoată fum vizibil. Dacă poți vedea fum albastru – sau simțiți mirosul său distinctiv – este probabil să fie necesară o reparație. Severitatea problemei poate varia, așa că poate să nu fie o reparație costisitoare, dar, ca și în cazul oricărei remedieri, cu cât o identifici și o corectezi mai devreme, cu atât este mai puțin costisitoare.
Primul lucru de investigat este de unde provine uleiul care arde. Un vinovat comun este turbocompresorul, dacă este montat. Părțile mobile ale turbocompresorului unei mașini sunt lubrifiate cu cu ulei pentru a reduce frecarea și a menține eficiența.
Dacă această alimentare se scurge și uleiul se unește cu fluxul de aer pompat în motor, acesta va intra în cilindri și va arde. Dacă defecțiunea este cu alimentarea în sine, reparația ar putea fi ieftină. Dacă turbocompresorul în sine este de vină, va trebui reconstruit sau înlocuit, iar asta poate fi costisitor.
Mașinile mai vechi sau cu kilometraj mai mare pot degaja fum în timp din cauza uzurii naturale. Pereții cilindrilor, pistoanele și supapele lor se vor uza toate și vor permite uleiului să treacă acolo unde nu ar trebui.
Odată ce acest lucru începe să se întâmple, motorul va trebui fie reparat, reconstruit sau înlocuit. Este posibil ca uleiul care intră în cilindri să fie și un semn de defecțiune a garniturii de chiulasă, dar vom discuta despre asta mai jos.
Ce înseamnă când iese fum alb pe țeava de eșapament?
Când iese fum alb pe țeava de eșapament, este vital să stabilești dacă ceea ce vezi este de fapt fum sau doar abur, ceea ce este perfect normal în cantități mai mici.
În timp ce mașina este parcata, umezeala se poate acumula în evacuarea mașinii, mai ales în lunile mai reci de iarnă. Acest lucru poate cauza abur/fum alb destul de substanțiali din evacuare pe măsură ce mașina se încălzește. Aceasta se va estompa treptat când motorul și evacuarea ating temperatura optimă de funcționare.
Dacă mașina este complet încălzită și evacuarea încă emite fum alb, ar putea exista o defecțiune. Fumul alb constant este de obicei un semn că lichidul de răcire este ars și cu siguranță nu vrei să se întâmple asta.
Cea mai comună cauză a acestui lucru este defectarea garniturii de chiulasă. Garnitura este o foaie de metal subțire, cuprinsă între chiulasă și blocul motor – părțile superioare și inferioare ale majorității motoarelor. Este acolo pentru a forma o etanșare între cele două părți și pentru a preveni scurgerea lichidului de răcire din mantaua care înconjoară motorul.
Dacă garnitura de chiulasă se defectează și lichidul de răcire nu mai este ținut în mantaua de apă sau în canalele de răcire care înconjoară motorul, atunci lichidul de răcire poate curge în cilindru, unde va fi ars. Apoi, aburul va veni din evacuare la presiune ridicată. Pe măsură ce uzura crește, mai mult lichid de răcire va curge în cilindru și aburul va crește – acest lucru se poate întâmpla destul de brusc.
Este vital să oprești motorul cât mai curând posibil dacă se întâmplă acest lucru. Cantitățile mari de lichid de răcire în locurile în care nu este menit să fie pot provoca daune interne grave, uneori ireparabile, ale motorului. Mai mult decât atât, dacă motorul rămâne fără lichid de răcire, acesta s-ar putea supraîncălzi și poate duce la daune suplimentare.
Acesta este motivul pentru care este la fel de important să verifici frecvent nivelul lichidului de răcire al motorului, precum este să verifici dacă acesta are cantitatea potrivită de ulei de motor.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News