Motoarele funcționează prin comprimarea unui amestec de aer și combustibil pentru a crea mii de mici explozii în fiecare minut. Cantitatea de combustibil și aer poate determina cât de multă putere produce motorul, dar un motor singur poate oferi o eficiență sau performanță limitată.
Mai multă putere poate fi extrasă dintr-un motor prin compresoare și turbocompresoare. Ambele sunt concepute pentru a împinge mai mult aer în cilindrii motorului și ambele pot fi montat pe motoare mai mici, ceea ce îmbunătățește diverse aspecte, inclusiv spațiul interior și eficiența.
Aici, ne vom concentra în principal pe supraalimentare și vom vedea cum funcționează pentru a produce mai multă putere pentru un motor. Mai jos, le vom compara cu turbocompresoarele și vom concluziona care este mai bun.
Ce este un supraalimentator și cum funcționează?
Un supraalimentator este un compresor de aer, care mărește presiunea aerului (și cantitatea de aer) care poate fi alimentată într-un motor. Cu mai mult aer care intră, mai mult combustibil arde și obții putere și performanță sporite.
Cureaua motorului alimentează supraalimentatorul, aceasta fiind plasată în jurul unui set de scripeți. Dimensiunea scripetelor afectează numărul de rotații pe care le face un compresor; cu mai multe rotații, mai mult aer poate fi împins în motor și mai mult combustibil poate fi ars, ceea ce crește puterea. Supraalimentatoarele au nevoie de fapt de putere de la motor pentru a funcționa, iar apoi furnizează mai multă putere înapoi în motor.
Există câteva tipuri diferite de supraalimentatoare, uneori numite „deplasare pozitivă” și „dinamice”.
- Supraalimentatoarele cu deplasare pozitivă împing o anumită cantitate de aer în motor la fiecare rotație, de obicei exprimată în litri.
- Supraalimentatoarele dinamice sau centrifuge sunt mai mult ca turbinele și alimentează o cantitate diferită de aer în funcție de turația motorului.
Supraalimentatoarele cu deplasare pozitivă oferă mai multă putere de la turații mai mici, în timp ce cele centrifuge oferă o eficiență termică mai mare.
Atât supraalimentatoarele, cât și turbocompresoarele se încadrează sub termenul general de „injecție forțată”, ca dispozitive care împing mai mult aer într-un motor.
Un motor fără supraalimentare sau turbocompresor este adesea denumit „aspirat natural” sau „aspirat normal”. Între timp, un motor „dublu” are atât un compresor, cât și un turbocompresor, dar acestea sunt rare.
Care este mai bun: un turbocompresor sau un supraalimentator?
În loc să fie acționat mecanic de motor, așa cum este un supraalimentator, un turbocompresor folosește gazele de eșapament ale motorului pentru a învârti o turbină. Acest gaz este alimentat înapoi în motor pentru a se amesteca cu mai mult combustibil și pentru a produce mai multă putere.
Principalul dezavantaj al turbocompresoarelor este că acestea pot întârzia, deoarece există o întârziere înainte ca suficient aer să poată fi pompat în motor.
„Turbo lag” a fost o caracteristică majoră a mașinilor de performanță în urmă cu câteva decenii și este încă vizibil într-o măsură mai mică pe multe motoare moderne. Îmbunătățirile aduse turbo-urilor și tehnologia din jurul lor înseamnă că sunt acum mai ușor de controlat și nu oferă toată puterea suplimentară dintr-o dată.
Turbocompresoarele sunt mult mai frecvente în mașinile obișnuite decât supraalimentatoarele.
Ele nu pun nicio sarcină asupra motorului (un supraalimentator o face), iar motoarele cu turbo pot fi făcute mai mici decât motoarele cu aspirație naturală, fără a pierde din putere, datorită aerului suplimentar împins de turbo.
Acest lucru ajută la eficiență și ambalare, printre altele. Unele motoare diesel, precum cele Bi-Turbo de la Opel, BiTDI de la Volkswagen și motoarele Skyactiv-D de la Mazda au două turbo; una mică pentru a pune lucrurile în mișcare și pentru a preveni prea multă întârziere, iar apoi una mai mare care intră in joc atunci când motorul funcționează mai greu.
Supraalimentatoarele sunt de obicei rezervate mașinilor de curse de înaltă performanță. Deoarece sunt conectate direct la motor, cantitatea de amplificare furnizată crește pe măsură ce turațiile motorului cresc. Ca rezultat, supraalimentatoarele oferă putere imediată și răspuns foarte rapid la accelerație. Ele scot un sunet de scâncet foarte distinctiv, care fie îți va plăcea, fie nu-ți va plăcea.
Deci răspunsul la întrebarea care este cel mai bun se reduce la prioritățile tale. Supraalimentatoarele îmbunătățesc rapid performanța, dar turbocompresoarele sunt mult mai eficiente.
Este legal să montezi un supraalimentator pe masină?
Nu este ilegal să deții o mașină cu un supraalimentator sau să montezi dacă nu este standard.
O serie de companii aftermarket furnizează kituri atât pentru turbocompresoare, cât și pentru supraalimentatoare, dar va trebui să te asiguri că există suficient spațiu în compartimentul motorului. De asemenea, va trebui să te asiguri că motorul este capabil să reziste la solicitarea suplimentară exercitată de compresor, plus căldura suplimentară generată.
Este important, de asemenea, să informezi compania de asigurări dacă intenționezi să adăugi un supraalimentator. Deloc surprinzător, este clasificat ca o modificare majoră, astfel încât asigurarea ta va crește aproape sigur.
Mașini cu motoare supraalimentate
În timp ce turbocompresoarele sunt mult mai frecvente în mașinile moderne, există încă unele mașini care au un supraalimentator.
Prima generație a „noului” MINI Cooper S avea un motor supraalimentat, cu o gaură în capotă pentru a oferi o răcire mai bună, în timp ce orice „Kompressor” marca Mercedes semnifică prezența unui supraalimentator.
Un motor V8 de 5,0 litri supraalimentat a fost folosit în modelele Range Rover și Jaguar de top, iar Audi a oferit un V6 „TFSI” de 3,0 litri cu compresor în 2009.
Multe mașini “musculare” și dragster-uri americane de mare putere folosesc turbocompresoare.
Urmărește RomAuto.ro pe Google News