Siguranța este unul dintre cei mai importanți factori pentru mulți dintre noi atunci când cumpărăm o mașină nouă. În ciuda acestui fapt, cumpărătorii aveau nevoie de diverse informații din surse multiple, pe lângă reputația unui producător auto și lista echipamentelor de siguranță montate pe mașinile sale.
Din fericire, fundația Euro NCAP a pus capăt acestui lucru, introducând teste standardizate pentru a testa mașinile.
Înființată în 1997, Euro NCAP este o organizație independentă care cumpără mașini anonim înainte de a le supune unor teste de impact stricte și de a le evalua performanța. Este posibil să fi văzut sau auzit expresia „evaluare de cinci stele Euro NCAP privind siguranța în caz de accident” în reclamele TV și în reviste, iar un astfel de rating a devenit norma pentru cele mai recente mașini de astăzi. Acesta este o dovadă că tehnologia de siguranță a progresat mult în ultimii ani.
Dar cum își stabilește Euro NCAP ratingurile și ce înseamnă acestea pentru tine?
Ce este Euro NCAP?
Euro NCAP („New Car Assessment Programme”) este organizația care testează siguranța mașinilor pe care le putem cumpăra în Europa. Nu este interesat de alți factori, cum ar fi eficiența consumului de combustibil sau viteza maximă – singura sa preocupare este cât de sigură este o mașină dacă este implicată într-o coliziune.
Mulți producători de mașini și-au stabilit o reputație de siguranță cu mult înainte de apariția Euro NCAP și pentru mulți cuvântul producătorului de mașini a fost suficient.
Totuși, un astfel de marketing nu s-a bazat întotdeauna pe fapte și a fost aproape imposibil de știut cum se compară o mașină cu alta atunci când era vorba de siguranța în caz de accident.
Soluția Euro NCAP în acest sens a fost să cumpere mașini în mod anonim și să le testeze în mod independent, folosind aceeași procedură riguroasă pentru fiecare mașină și acordându-le fiecăruia un rating de maxim cinci stele.
La două decenii de când au avut loc primele teste de impact Euro NCAP, un rezultat de cinci stele – acordat doar celor mai sigure mașini – a devenit aproape obligatoriu atunci când o mașină nouă este lansată în Europa.
Totuși, nu fiecare mașină poate fi testată. Membrii Euro NCAP (o selecție de departamente guvernamentale și organizații independente din întreaga Europă) pot „sponsoriza” testul unui vehicul despre care cred că merită un anumit control, iar mașinile testate tind să fie modelele cele mai vândute.
Retestarea Euro NCAP
Este important să ne amintim că o evaluare cu stele Euro NCAP servește doar pe o perioadă de timp.
Deși o mașină nouă ar putea excela în cele mai stricte teste de impact disponibile atunci când este lansată, poți să pariezi că mașina care o înlocuiește în showroom câțiva ani mai târziu va fi și mai sigură.
Evaluările Euro NCAP acordate expiră după șase ani, deși un autoturism poate fi retestat în orice moment, iar organizația efectuează acum recenzii la fiecare 12 luni, verificând dacă echipamentul de siguranță montat pe mașina de testare este în continuare furnizat, deci mașina este încă reprezentativă pentru producția actuală. Dacă o mașină este modificată sau actualizată, Euro NCAP va colabora cu producătorul pentru a verifica dacă rezultatele testului inițial sunt încă valabile.
Importanța testării regulate a fost pusă în evidență atunci când Fiat Punto a primit primul rating zero stele al organizației. Acest lucru i-a șocat pe mulți, deoarece în 2005 a primit inițial ratingul complet de cinci stele.
În cei 12 ani dintre teste, supermini-uri precum Ford Fiesta au trecut prin mai multe generații de dezvoltare, siguranța fiind un accent mare pentru fiecare nouă versiune lansată. Tehnologia de prevenire a accidentelor și de asistență a șoferului a devenit, de asemenea, mult mai sofisticată – caracteristici precum frânarea de urgență autonomă pur și simplu nu erau disponibile atunci când a fost lansat Fiat Punto.
Așadar, nu este deloc surprinzător că Ford Fiesta din 2017, cu cinci stele, este o mașină mult mai sigură decât Fiat Punto din 2005, în ciuda faptului că ambele au primit aceeași evaluare la lansare. S-a făcut un progres enorm între lansarea celor două mașini.
Cum testează Euro NCAP mașinile?
Există mai multe teste, fiecare conceput pentru a reflecta cât mai mult posibil accidentele din lumea reală. Gama de teste a fost extinsă recent pentru a se adapta la unele dintre tehnologiile de siguranță mai sofisticate oferite acum pe mașini, cum ar fi frânarea automată și asistența la viteză.
Unul dintre modalitățile prin care Euro NCAP măsoară siguranța mașinilor este cu manechine pentru teste de impact.
Aceste manechine de dimensiuni umane sunt pline de senzori care înregistrează ce s-ar putea întâmpla cu o persoană reală dacă ar experimenta același impact. Testele iau în considerare ocupanții adulți și copii separat, cu manechine mai mici pentru testele de impact utilizate pentru a simula bebelușii în scaunele pentru copii.
Impact frontal
Acesta este un test al performanței de siguranță a unei mașini la un impact frontal cu un alt vehicul. Înainte de 2020, aceasta a implicat vehiculul de testare să se izbească de o barieră la 65 km/h și Euro NCAP a măsurat cât de bine erau protejați ocupanții săi.
Cu toate acestea, din 2020, testul s-a schimbat, astfel încât mașina care circulă cu 50 km/h se ciocnește de o barieră în mișcare care se deplasează cu aceeași viteză, reprezentând mai bine o coliziune între două vehicule. Acesta testează airbag-urile, centurile de siguranță și rezistența generală a structurii mașinii.
Din 2020, Euro NCAP evaluează și daunele provocate de mașina de testare mașinii cu care se ciocnește. Această mișcare ar trebui să ajute la indicarea potențialului vehiculelor mai mari de a provoca daune mari mașinilor mai mici în cazul accidentelor.
Impact lateral
Aceasta testează modul în care o mașină și-ar proteja ocupanții dacă ar fi lovită de un alt vehicul din lateral.
Un robot mare și greu se lovește de partea laterală a mașinii (aproape unde sunt ușile) și orice „rănire” a manechinilor sunt înregistrate. Pentru 2020, acest test a fost făcut mai strict, manechinul pentru testul de impact din partea opusă fiind acum evaluat, împreună cu orice răni cauzate de ocupanții care se ciocnesc între ei într-un impact lateral.
Acest lucru va ajuta la evaluarea celei mai recente generații de airbag-uri centrale care sunt concepute pentru a preveni aceste răni.
Impact lateral cu un stâlp
Aproximativ acest lucru se întâmplă dacă pierzi controlul mașinii și aceasta alunecă lateral într-un copac sau într-un stâlp de iluminat stradal. Este similar cu testul mentionat anterior, dar cu mașina în mișcare mai degrabă decât obiectul. Stâlpul intră în contact cu mașina aproximativ în linie cu ușile.
Protecția pietonilor
Nu doar de ocupanții mașinilor le pasă celor de la Euro NCAP. Acest test simulează coliziunile cu pietoni adulți și copii și evaluează cât de bine îi protejează designul vehiculului.
Sisteme de protecție a copilului
Euro NCAP evaluează cât de bine o mașină poate găzdui scaunele adecvate de siguranță pentru copii în cea mai sigură configurație. Manechinele folosite în testele de impact corespund aproximativ cu un copil de 18 luni și un copil de trei ani – acestea stau în scaune pentru copii de pe bancheta din spate.
Rănirea gâtului
Rănirea gâtului cauzată de accidente bruște poate fi devastatoare, dar poate fi oarecum atenuată cu un design bun al mașinii. Caracteristicile interioare, cum ar fi tetierele, pot atenua riscul.
Sisteme de asistență la viteză și mementouri pentru centura de siguranță
Funcții precum asistența la viteză (care vă reamintesc care este limita de viteză pe o anumită porțiune de drum) și mementourile pentru centura de siguranță (care emite un semnal sonor până când vă puneți centura de siguranță) sunt considerate importante de Euro NCAP.
Frânare autonomă de urgență (AEB)
Această tehnologie relativ nouă permite mașinii să încetinească singură dacă detectează o coliziune iminentă. Testate pe trei tipuri de drumuri (echivalent aproximativ cu drumurile urbane, drumurile rurale și autostrăzi), aceste sisteme pot preveni unele accidente grave. Euro NCAP analizează cât de bine funcționează.
Citeste mai mult despre Ce este AEB (Autonomous Emergency Braking)
AEB si utilizatori vulnerabili ai drumurilor
Introdusă în 2018, AEB Vulnerable Road Users (AEB VRU) este cea mai nouă zonă Euro NCAP. Include teste care determină cât de bine un vehicul poate detecta bicicliștii și poate evita coliziunile cu aceștia, salvând potențial vieți.
Acest lucru „prezentă noi provocări pentru producătorii de automobile”, conform Euro NCAP, deoarece sunt necesari senzori cu unghi larg și algoritmi software complecși pentru a detecta bicicliștii la timp și pentru a identifica corect potențialele coliziuni, fără activări false.
Control electronic al stabilității
Mașinile moderne includ tehnologie complexă care ajută la prevenirea derapajului. Aceasta este una dintre cele mai importante evoluții în siguranța mașinii, deoarece înseamnă că o ușoară pierdere a controlului sau a aderenței (în special în condiții umede sau alunecoase) poate fi gestionată de mașină, mai degrabă decât să escaladeze într-un derapaj potențial letal.
Ce înseamnă rezultatele Euro NCAP?
Pe site-ul Euro NCAP, rezultatele fiecăreia dintre aceste teste sunt publicate exhaustiv. Puteți folosi site-ul pentru a căuta fiecare parte măsurată a testului, de la frânarea de urgență autonomă până la pericolul pentru părțile individuale ale corpului pentru copii.
Dar această abordare este în general prea complicată pentru majoritatea oamenilor. Pentru a simplifica lucrurile, Euro NCAP acordă fiecărei mașini un rating general de stele din cinci. De exemplu, Hyundai i10 are patru din cinci, Dacia Logan are trei din cinci, iar VW Passat are cinci din cinci.
Deci, ce se întamplă dacă o mașină de cinci stele se lovește de o mașină de trei stele?
Evaluările Euro NCAP sunt efectuate având în vedere clasa unei mașini. Asta înseamnă că mașinile 4×4 uriașe nu sunt comparate direct cu mașinile mici de oraș. Ca atare, rezultatele Euro NCAP nu sunt întotdeauna comparabile.
În general, cu cât o mașină este mai înaltă, cu atât va fi mai sigură în caz de accident. Acest lucru se datorează faptului că o mașină mai înaltă va deteriora mai mult o mașină mai joasă. Ca atare, un 4×4 de trei stele s-ar putea comporta mai bine decât o mașină de oraș de cinci stele dacă se ciocnesc una de cealaltă.
Pentru a ajuta la înțelegerea modului în care Euro NCAP evaluează mașinile, vezi ghidul rapid pentru evaluările cu stele mai jos:
- 5 stele – Performanță generală bună în protecția împotriva accidentelor. Bine echipat cu protecție robustă împotriva accidentelor.
- 4 stele – Performanță generală bună în protecția împotriva accidentelor. Poate fi inclusă tehnologie suplimentară de evitare a accidentelor.
- 3 stele – Protecție medie spre bună a ocupanților. Lipsă tehnologie de evitare a accidentelor.
- 2 stele – Protecție nominală împotriva accidentelor, dar lipsită de tehnologie de evitare a accidentelor.
- 1 stea – Protecție marginală împotriva accidentelor.
Categoriile Euro NCAP explicate
În timp ce evaluările Euro NCAP au fost introduse pentru prima dată în 2009, acestea au evoluat pentru a include patru domenii importante.
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor a fost introdus în 2018 pentru a le spune proprietarilor cât de sigură este o mașină în a evita accidentele cu pietonii și bicicliștii – un domeniu al tehnologiei de siguranță care evoluează rapid.
Protecția ocupanților adulți
O serie de teste de impact determină cât de sigur este interiorul mașinii pentru adulți, generând un scor general de 100%. Vehiculul în cauză este izbit de bariere rigide și deformabile la viteze stabilite, suferă un impact lateral cu un stâlp și o barieră mobilă reprezentând un alt vehicul.
Manechinele pentru testul de impact, încărcate cu senzori precisi, înregistrează impactul pe care l-ar experimenta un ocupant, în timp ce video de mare viteză înregistrează exact modul în care se deformează mașina și funcționează caracteristicile de siguranță precum airbag-urile.
Protecția copiilor
Euro NCAP punctează, de asemenea, protecția pe care o oferă o mașină copiilor ocupanți. Acest aspect al testului a fost introdus în 2013 și adăugat în 2016.
Evaluează protecția oferită de sistemele de reținere pentru copii ale vehiculului în caz de accident și capacitatea acestuia de a găzdui scaune pentru copii și sisteme de siguranță de diferite modele și dimensiuni, măsurând locația centurii, catarame, puncte de ancorare ISOFIX, împreună cu instalarea ușoară a unei game de scaune pentru copii.
Utilizatori vulnerabili ai drumurilor
Această secțiune a testului a fost denumită Utilizatori vulnerabili ai drumurilor (VRU) în 2018. În timp ce primele două secțiuni de mai sus măsoară siguranța șoferului și pasagerilor într-un accident, această categorie se concentrează asupra cât de bine protejează un vehicul pietonii și bicicliștii de vătămări. În cazul unei coliziuni frontale cu un manechin pentru testul de impact, impacturile cu capul, partea superioară a piciorului și partea inferioară sunt măsurate și notate.
De asemenea, este testată tehnologia Autonomous Emergency Braking (AEB) care scanează drumul din față pentru pietoni și bicicliști. Proiectate pentru a identifica automat pericolele potențiale și a avertiza șoferul, aceste sisteme pot aplica automat frânele pentru a ajuta la atenuarea sau evitarea unei coliziuni.
În 2018 a fost adăugat un nou test AEB Cyclist, care evaluează capacitatea noilor modele de a detecta și de a reacționa la bicicliștii care traversează și bicicliștii care merg în aceeași direcție cu mașina.
Asistență de siguranță
Categoria Safety Assist judecă includerea și performanța tehnologiilor de asistență a șoferului care „sustin conducerea în siguranță pentru a evita accidentele și a atenua rănile”.
Aceasta include totul, de la mementouri pentru centura de siguranță și avertismente de oboseală care vă determină să vă opriți și să faceți o pauză, până la limitatoare de viteză, sisteme de avertizare la părăsirea benzii, control electronic al stabilității și frânare de urgență autonomă.
Plăcinte stricate! Mașina mea a obținut doar trei din cinci stele!
Nu e nevoie să intri în panică. Mașinile moderne sunt în general foarte sigure, iar o mașină de trei stele construită în ultimii ani ar putea fi mult mai bună pentru a-și proteja ocupanții decât o mașină de cinci stele din anii nouăzeci.
În plus, o mașină poate fi desemnată pentru alte aspecte de design, altele decât simpla protecție la impact și rezistența caroseriei. De exemplu, un model nou ar putea pierde puncte dacă nu are o alarmă de avertizare pentru centura de siguranță.
Și pe măsură ce producătorii construiesc mașini din ce în ce mai sigure, Euro NCAP elaborează teste din ce în ce mai dure. Testele supuse mașinilor în acest an vor fi mai amănunțite și mai solicitante decât cele din 2012 sau 2008. Iar mașinile sunt retestate și reevaluate tot timpul, asigurându-se că ratingul de siguranță Euro NCAP al unui model rămâne actual pe toată perioada de vânzare.
În mod realist, diferența dintre o mașină de trei stele și una de cinci stele nu te va proteja neapărat în caz de accident. Conducerea în siguranță și utilizarea corectă a elementelor de siguranță montate sunt la fel de importante într-un Volvo V40 ca și în orice altă mașină.
Dar noul sistem dual de rating?
Euro NCAP a introdus un sistem dual de rating în 2016, deși nu toate mașinile vor primi două seturi diferite de stele.
Dacă vedeți o mașină cu două evaluări de stele diferite, una se referă la scorul mașinii în specificația sa cea mai de bază, în timp ce cealaltă arată cum s-a descurcat mașina atunci când este echipată cu un pachet de siguranță opțional.
Aceste pachete tind să includă tehnologie avansată de siguranță, cum ar fi frânarea de urgență autonomă și un sistem de avertizare la părăsirea benzii.
Cât de des își actualizează Euro NCAP procedura de testare?
În timp ce Euro NCAP evaluează acreditările de siguranță ale mașinilor din 1997, protocoalele pe care le folosește pentru a evalua mașinile s-au schimbat destul de mult în acești ani. În această perioadă, regimul de testare a devenit mai dur și mai extins – o mașină care a obținut calificativul complet de cinci stele în urmă cu câțiva ani probabil nu ar obține același scor dacă ar fi testată astăzi.
Euro NCAP își actualizează protocolul de testare la fiecare doi ani. Cea mai recentă actualizare ar fi trebuit să intre în vigoare în 2022, dar din cauza impactului pandemiei de coronavirus atât asupra Euro NCAP, cât și asupra industriei auto în general, a fost amânată pentru 2023.
Aceste modificări regulate înseamnă, de asemenea, că scorurile nu sunt complet comparabile în diferiți ani – o mașină care a obținut un rating de cinci stele în 2019 poate să nu fi făcut acest lucru dacă ar fi fost evaluată în 2020, de exemplu.
Ca atare, ar trebui să comparați doar în mod direct scorurile Euro NCAP ale mașinilor care au fost testate în același an și să fiți conștienți de faptul că mașinile evaluate mai recent vor fi supuse unui proces mai strict decât mașinile mai vechi.
Ce sunt testele de conducere asistată Euro NCAP?
Pe lângă evaluările generale de siguranță, Euro NCAP desfășoară și o evaluare separată de conducere asistată. Acestea nu au niciun impact asupra ratingului general de siguranță pe care îl primește o mașină, deși sunt modalitatea Euro NCAP de a pune la încercare diversele ajutoare pentru conducere autonomă care devin din ce în ce mai obișnuite pe mașinile noi.
În loc de evaluarea cu stele, mașinilor li se acordă una dintre cele patru note: „Basic”, „Moderată”, „Bine” sau „Foarte bine”.
O notă de intrare este acordată mașinilor cu sisteme de asistență de siguranță limitate, în timp ce un rating Foarte bine este acordat vehiculelor cu sisteme mai avansate, care pot ajuta șoferul să se descurce în scenarii mai dificile.
Pentru a obține cea mai înaltă notă posibilă, asistența de siguranță a unei mașini trebuie să funcționeze bine în cele două criterii pe care le evaluează Euro NCAP: Backup de siguranță și Competență de asistență.
Primul judecă tehnologia de siguranță a unei mașini nu doar pe baza capacității lor de a preveni un accident dacă șoferul nu este capabil să intervină la timp, ci și de a se dezactiva atunci când nu poate lucra așa cum este prevăzut în situații precum vreme extremă sau un senzor defect.
Pentru a obține un punctaj puternic la secțiunea de competență de asistență, kitul de siguranță al unei mașini nu este evaluat doar în funcție de capacitatea de a evita un accident, ci și pentru a se asigura că șoferul este încă angajat atunci când se află la volan și nu se bazează în totalitate pe asistența mașinii pentru a evita accidentul.
Chiar și numele unui anumit ajutor pentru șofer poate afecta scorul acestuia. Euro NCAP susține că tehnologia descrisă în mod explicit ca asistență își explică scopul de a ajuta șoferul, în timp ce ceva cu cuvântul „Auto” în numele său poate oferi șoferilor o impresie falsă despre ceea ce sunt capabile ajutoarele pentru șofer.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News