Controlul vitezei de croazieră este o caracteristică din ce în ce mai comună la mașinile noi, care permite vehiculului să mențină o viteză prestabilită fără a fi nevoie să ții piciorul pe pedala de accelerație.
Înseamnă că-ți poți relaxa piciorul drept pe drumuri lungi și s-ar putea chiar să te ajute să eviți penalizările pentru depășirea vitezei, în special unde sunt limite de viteză medie. Cruise control poate fi găsit în toate tipurile de mașini, inclusiv în cele manuale.
Deși controlul de croazieră a fost inventat inițial în SUA cu peste 70 de ani în urmă, acesta a devenit comun în Europa doar în ultimele decenii. Odinioară o tehnologie de lux, acum poate fi găsită în majoritatea mașinilor.
Sistemele de croazieră pot fi descurajante la inceput, așa că ar trebui să verifici întotdeauna manualul înainte de a-l porni – modul în care funcționează poate diferi de la mașină la mașină.
Cum funcționează controlul vitezei de croazieră?
Controlul vitezei de croazieră funcționează menținând mașina la o viteză stabilită de tine. Acest sistem este benefic pe drumurile lungi pe autostradă.
Butoanele controlului de croazieră sunt adesea amplasate pe volan sau pe consola centrală, astfel încât șoferul să poată ajunge la ele cât mai repede și în siguranță. Indiferent de modul în care funcționează un anumit sistem, apăsarea pedalei de frână anulează imediat orice sistem de control al vitezei de croazieră din motive de siguranță.
Butoanele tipice pentru controlul vitezei de croazieră includ:
- On/Off (pornit/oprit): Acesta pur și simplu activează sistemul, dar probabil că nu te va ține la viteza dorită. Pornirea acestuia va fi aproape întotdeauna însoțită de o lumină de bord.
- Set: Odată ce sistemul este pornit, apăsarea butonului de setare ar trebui să spună mașinii să mențină viteza curentă. La majoritatea mașinilor, indicatorul de bord va deveni verde.
- Cancel (anulare): Aceasta întrerupe controlul vitezei de croazieră, astfel încât să ai din nou controlul complet, fără a dezactiva controlul vitezei de croazieră. Controlul de croazieră ar trebui să-și amintească în continuare viteza dacă îl repornești.
- Res sau Resume: Apăsând acest buton, mașina va accelera înapoi până la viteza pe care ai ales-o înainte de a apăsa butonul de anulare sau de a apăsa pedala de frână. Dacă este necesar, va trebui să schimbi viteza într-o mașină manuală. O cutie de viteze automată va selecta treapta cea mai potrivită pentru viteza dorită.
- Săgeți în sus și în jos sau „+” și „-”: Cu controlul vitezei de croazieră activat, utilizează-le pentru a crește sau a reduce viteza mașinii. Apăsările unice măresc sau micșorează adesea viteza în trepte mici, în timp ce dacă-l tii apăsat vreo 3 secunde, viteza creste în trepte de 5 km/h sau chiar 10 km/h. Desigur, acest lucru variază de la un model la altul.
Este controlul de croazieră sigur?
Cruise control este un sistem foarte sigur atunci când este utilizat corect. Șoferii ar trebui să fie întotdeauna familiarizați cu sistemul de control al vitezei de croazieră al masinii lor înainte de a-l încerca pentru prima dată. De exemplu, majoritatea sistemelor nu vor funcționa sub o anumită viteză, de obicei sub 30 km/h.
Controlul vitezei de croazieră este cel mai bine utilizat pe porțiuni lungi de autostradă și ar trebui utilizat pentru a menține o viteză sigură în timp ce șoferul acordă o atenție deplină la drum.
Șoferii nu ar trebui să trateze controlul vitezei de croazieră ca pe un sistem de conducere autonomă, iar șoferul trebuie să acorde la fel de multă atenție drumului atunci când folosește controlul vitezei de croazieră precum o face în cazul conducerii obișnuite.
Controlul vitezei de croazieră economisește combustibil?
Deși sarcina principală a controlului de croazieră este de a elimina stresul condusului, este posibil ca, prin netezirea accelerației și decelerației, să economisească și combustibil.
Pe de altă parte, unii experți cred că aceste sisteme nu sunt foarte eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil în pantă și coborâre, ceea ce face economii atât de mici încât probabil nu le vei observa.
Ce este un limitator de viteza?
Unele mașini sunt echipate cu un limitator de viteză, fie împreună cu cruise control, fie pe cont propriu. Ca și în cazul controlului de croazieră, se setează viteza maximă, dar, spre deosebire de controlul vitezei de croazieră, încă se cere să apăsați accelerația.
Acest lucru este ideal pentru zonele aglomerate cu limită de viteză, unde poate vrei să menții controlul complet asupra vitezei fără a depăși limita. Apasă accelerația, iar mașina va atinge pur și simplu viteza aleasă și va înceta accelerarea.
Cu toate acestea, apăsarea pedalei de accelerație până la capăt va dezactiva sistemul – este un dispozitiv de siguranță conceput pentru a permite accelerarea în caz de urgență.
Ce este controlul adaptiv al vitezei de croazieră?
Adesea prescurtat la ACC, controlul adaptiv al vitezei de croazieră este o dezvoltare recentă care a fost văzută pentru prima dată la mașinile mai scumpe, dar acum își găsește drumul către modele mai ieftine.
Este o îmbunătățire semnificativă a controlului vitezei de croazieră, deoarece folosește lasere sau un radar montat în partea din față a mașinii pentru a potrivi viteza ta cu cea a vehiculului din față. De asemenea, poți seta o distanță de siguranță față de vehiculul din față.
Dacă mașina din față accelerează brusc, sistemul nu va urma exemplul. În schimb, menține viteza pe care o setezi până când o schimbi sau mașina ta ajunge din urmă cu un alt vehicul.
Cu toate acestea, numai sistemele asociate cu un sistem autonom de frânare de urgență vor efectua automat o oprire de urgență dacă mașina din față se oprește.
Producătorii auto au propriile nume pentru ACC, Mercedes numind-o „Distronic Plus” și Porsche „Porsche Active Safe”.
Unele vehicule, cum ar fi Volkswagen Passat, au chiar și Traffic Jam Assist, o extensie a controlului adaptiv al vitezei de croazieră care poate încetini automat mașina până la oprire, precum și accelerează și frânează la viteze mici în condiții de aglomerație.
Este de remarcat faptul că, după o oprire mai lungă de câteva secunde, cerințele de siguranță înseamnă că, de obicei, este necesară intervenția șoferului; apăsarea accelerației ar trebui să permită reluarea asistenței pentru blocajele în trafic.
Urmărește RomAuto.ro pe Google News