![Ce este AEB Autonomous Emergency Braking](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2023/07/Ce-este-AEB-Autonomous-Emergency-Braking.webp)
Căutarea de a face mașinile mai sigure este o călătorie fără sfârșit. AEB (Autonomous Emergency Braking) este una dintre cele mai recente evoluții și este pe cale să devină echipament standard de siguranță pentru toate mașinile moderne. Dar ce este AEB și cum funcționează?
Pe scurt, sistemele autonome de frânare de urgență scanează drumul din față și pot aplica frânele automat pentru a evita o coliziune. Proprietarii de mașini cu sistemul montat pot beneficia adesea de prime de asigurare mai mici datorită probabilității reduse de a avea un accident.
Unii consideră AEB ca un pas major către vehicule complet autonome. În astfel de mașini, AEB va funcționa împreună cu sistemele existente de autodirecție, de croazieră și de asistență pentru menținerea benzii pentru a controla mașina fără nicio intervenție din partea șoferului.
Organismul independent de testare a siguranței auto Euro NCAP include acum AEB în raportul său – atât dacă este echipat, cât și vitezele la care funcționează. De asemenea, analizează dacă sistemul poate recunoaște și evita utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.
Euro NCAP consideră că AEB este atât de important încât o mașină se va lupta să obțină ratingul maxim de cinci stele fără tehnologie.
Ce este AEB?
Pentru a înțelege AEB, este cel mai ușor să ne gândim la fiecare aspect.
Autonom: AEB este un proces care are loc de la sine, fără nicio implicare a șoferului. La vehiculele echipate cu AEB, o pereche de radare sau fascicule luminoase invizibile scanează drumul din față, căutând obstacole care pot provoca un accident.
Dacă este detectat un astfel de obstacol și sistemul nu recunoaște nicio intervenție a șoferului – cum ar fi direcția sau frânarea pentru a evita un impact – atunci va spune frânelor să acționeze singure, fără ca pedala de frână să fie apăsată.
Urgență: AEB va funcționa numai dacă detectează o coliziune iminentă care ar putea fi considerată o urgență. În timp ce multe sisteme AEB ajută frânele să fie mai eficiente în caz de urgență, unele sunt concepute exclusiv pentru a preveni coliziunile în oraș și nu funcționează peste o anumită viteză. Aceasta poate fi de până la 30 km/h. Alte sisteme funcționează la viteze mai mari și vor oferi asistență la viteze de până la 250 km/h.
Frânare: în timp ce sistemele AEB automatizează activarea frânelor unei mașini, unele vor aplica pur și simplu frânele pentru tine dacă nu este detectată nicio intervenție a șoferului, în timp ce altele vor „preîncărca” mai întâi sistemul de frânare hidraulic, astfel încât frânele să fie mai eficiente atunci când sunt aplicate – fie autonom, fie de către tine.
Unele sisteme AEB vor oferi, de asemenea, putere de frânare suplimentară dacă nu aplici suficientă forță pedalei de frână.
Este de remarcat faptul că unii producători îl oferă ca standard, în timp ce unii îl includ la niveluri de echipare mai înalte, iar alții îl lasă pe lista de opțiuni.
Toate sistemele AEB funcționează în același mod?
În timp ce majoritatea producătorilor auto oferă o anumită formă de AEB, sistemul fiecărui producător este ușor diferit – adesea în ceea ce privește vitezele între care lucrează și uneori în ceea ce privește diferitele tipuri de asistență la frânare oferite și distanța „scanată” de radare sau lumini.
City Brake Control de la Fiat, de exemplu, poate fi montat pe Panda și 500L și funcționează între 5 și 30 km/h. Scanează la 10-12 metri în fața mașinii și dacă se detectează o coliziune iminentă între aceste viteze, frânele mai întâi își „încarcă” fluidul hidraulic; dacă nu se întreprinde nicio acțiune după aceasta, frânele se vor activa singure pe măsură ce se aude un semnal sonor de avertizare.
Pre Sense Front de la Audi funcționează într-un mod similar cu sistemul Fiat, dar scanează până la 80 de metri în fața mașinii și, de asemenea, va „preîncărca” frânele și va da alerte șoferului. Sistemul Audi va aplica „frânare parțială” la viteze de până la 200 km/h.
Sistemul „Forward Alert” al Ford funcționează între 6 și 180 km/h și poate scana până la 200 de metri în față. Acesta va avertiza despre un impact iminent și va începe să frâneze de îndată ce piciorul este luat de pe accelerație, aplicând forța maximă de frânare odată ce începeți să frânați.
Unele sisteme AEB funcționează și cu cealaltă tehnologie de siguranță a unei mașini. Sistemul de frânare de reducere a coliziunilor de la Honda, de exemplu, acționează frânele în mod autonom și, de asemenea, va strânge centurile de siguranță ale șoferului și pasagerului din față pentru pregătirea unui accident.
AEB: concluzie
La fel ca frânele antiblocare (ABS), frânarea autonomă de urgență devine din ce în ce mai comună în mașini, mulți producători instalând acest sistem ca standard. Sistemele AEB trebuie acum montate pe toate vehiculele noi de marfă (HGV) construite în UE și este puțin probabil să treacă mult timp înainte ca AEB să devină obligatorie pentru toate mașinile noi.
Merită să ne amintim că, așa cum am menționat mai sus, nu toate sistemele AEB sunt la fel.
Unele funcționează la viteze de minim 5 km/h, în timp ce altle necesită să mergi mai repede pentru a se activeza. În mod similar, viteza maximă la care funcționează sistemele variază de la mașină la mașină – sistemul AEB al Mercedes poate opri mașina chiar si la viteze de 400 km/h!
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News