
Semnificația vitezei maxime a unei mașini s-a schimbat de-a lungul anilor. A fost cândva un factor relevant pentru cumpărătorii de mașini noi, dar din moment ce toate mașinile pot depăși acum limitele legale de viteză, este vorba mai mult despre laudă, opulență și marketing.
Producătorii de mașini concurează pentru a proiecta cea mai rapidă mașină, chiar dacă sunt vândute în pierdere. A fi producătorul cu cea mai rapidă mașină din lume este un mare argument de vânzare pentru alte modele din gamă.
La mijlocul secolului al XX-lea, indivizi precum Donald Campbell au fost cei care au construit mașini dedicate pentru a bate recordurile de viteză pe uscat, dar încercările ulterioare de a obține recordul suprem – viteza sunetului – s-au dovedit a fi extrem de costisitoare.

În schimb, s-a investit serios in mașini rapide pentru drumurile publice. Acest lucru ne-a adus modele precum McLaren F1, care a fost complet legal pentru drum, cu o viteză incredibilă de 386.4 km/h. Chiar și astăzi această viteză este neobișnuită, dar există câteva modele care au depășit recordul F1.
În zilele noastre, trebuie să te apropii de – sau să învingi – bariera de 482 km/h dacă vrei ca mașina ta să fie printre cele mai rapide din lume. Deoarece forțe precum rezistența la vânt și la rulare sunt exponențial mai greu de depășit la viteze mai mari, este mult mai greu să ajungi de la 300 la 480 km/h decât de la 100 la 300 km/h.
Citeșite mai departe pentru a afla despre cele mai rapide mașini din toate timpurile. Vom răspunde mai întâi la întrebarea cheie “este nevoie de un pilot antrenat pentru o mașină cu reacție?” înainte de a dezvălui și cele mai rapide mașini de serie făcute vreodată.

Care este cea mai rapidă mașină din lume?
Deținătorul recordului de viteză pe uscat este în prezent Thrust SSC, o mașină cu reacție care cântărește aproape 10 tone. Are echivalentul a 102.000 CP și, în 1997, a atins 1228 km/h într-un deșert din Nevada. Thrust SSC este prima mașină care a spart oficial bariera sunetului. Există o mașină numită Bloodhound SSC în dezvoltare, care teoretic ar putea atinge 1.000 mph (1,609 km/h), dar viitorul ei este incert.
Care este cea mai rapidă mașină de serie din lume?
Pentru a fi recunoscută oficial ca una dintre cele mai rapide mașini din lume, o mașină trebuie să facă două ture pe aceelasi traseu, în ambele direcții, apoi se face o medie.
Trebuie să fi fost produse și cel puțin 20 de exemplare ale mașinii. Totuși, nu toate cele mai rapide mașini din lume au reușit să respecte aceste reguli. Iată cele mai rapide mașini de serie în ordine inversă:

6. SSC Ultimate Aero TT 412.28 km/h
SSC Ultimate Aero este propulsat de un motor V8 de 6,300 cc pe benzină dublu turbo care produce 1287 CP.
Lansată in 2009, a reușit să fure cel mai rapid titlu de mașină de la Bugatti Veyron, cu o viteză maximă de 415 km/h (257 mph). De menționat și faptul că această cifră a fost atinsă pe un drum public, producătorul auto utilizând o autostradă cu două benzi închisă temporar în apropierea fabricii sale din statul Washington, SUA.

5. Bugatti Veyron Super Sport – 431.072 km/h
În timp ce Bugatti Veyron standard nu a fost tocmai lent, cu o viteză maximă de peste 407 km/h, Veyron Super Sport a căutat să depășească limitele fizicii puțin mai departe cu diverse modificări aerodinamice și o putere crescută de 1.184 CP (de la 987 CP).
Limitat la 30 de exemplare, Super Sport și-a recâștigat titlul de cea mai rapidă mașină din lume in 2010, cu o viteză înregistrată de 431.072 km/h (267.856 mph) pe pista de testare Ehra-Lessien din Germania.

4. Hennessey Venom GT – 435,31 km/h
În 2014, tunerul american Hennessey a dus recordul înapoi în America de Nord cu hypercarul Venom GT. Cursa record a fost finalizată pe pista de 5150 metri de la Centrul Spațial Kennedy din Florida, cu o viteză înregistrată într-un singur sens de 435,31 km/h (270,49 mph).
În mod controversat, un sprint în direcția opusă nu a fost finalizat, ceea ce înseamnă că încercarea nu s-a calificat ca record mondial oficial. Totuși, ne-a lăsat în continuare uimiți.

3. Koenigsegg Agera RS – 447.2 km/h
Koenigsegg a crescut în 2017, crescând și mai mult recordul de viteză, înregistrând cea mai mare viteză atinsă vreodată pe un drum public. Folosind o porțiune închisă de 18 km de autostradă din Nevada, SUA, producătorul suedez de hipermașini a condus un Agera R deținut la o viteză de 447.2 km/h (277.9 mph).
Nu numai că mașina a fost împrumutată de la un client, dar a fost și nemodificată, producând 1.360 CP în specificațiile din fabrică.
Cel mai recent model al Koenigsegg, este Regera. De la un motor V8 pe benzină de 5 litri cu 1100 CP si un motor electric care dezvoltă 700 CP, are o putere combinată de 1500 CP.
Pagina oficiala Koenigsegg Regera.

2. SSC Tuatara – 453.8 km/h
SSC Tuatara a reușit o viteză de 508.73 km/h (316,11 mph) în 2020 pe o porțiune închisă a autostrăzii Nevada. Cu toate acestea, viteza record a fost dezmințită din cauza controverselor din jurul videoclipului încercării.
În 2021, compania a făcut o altă încercare de viteză record folosind un sistem de cronometrare mai precis, atingând o medie în două sensuri de 453.8 km/h (282,9 mph) în timpul curselor preliminare – depășind recordul anterior în două sensuri stabilit de Koenigsegg Agera RS.
SSC folosește un V8 de 5,9 litri cu două turbocompresoare, producând 1.750 CP și 1.800 Nm cuplu. Este proiectat aerodinamic pentru a sparge bariera de 482 km/h (300 mph) și are o caroserie din fibră de carbon pentru a reduce greutatea.
Vezi si Care este mai bun: un turbocompresor sau un supraalimentator?
Viteza record de 453.8 km/h a fost atinsă într-un SSC Tuatara condus de proprietarul Dr. Larry Caplin, care și-a folosit mașina personală pentru această cursă. După încercare, el a spus „Am avut un gust de putere maximă la ultima rundă. Sunt nerăbdător să revin și să sparg 300 mph.”

1. Bugatti Chiron Super Sport – 490.484 km/h
În 2019, Bugatti a recâștigat premiul pentru cea mai rapidă mașină din lume cu Chiron Super Sport. La fel ca Veyron Super Sport înainte, doar 30 de exemplare au fost programate pentru producție, mașina reușind să atingă 490.484 km/h (304.773 mph) pe pista de testare Ehra-Lessien.
Recordul lui Chiron a atras însă unele controverse, deoarece viteza sa record a fost înregistrată doar într-o singură cursă, spre deosebire de încercările lui Koenigsegg și SSC, care a folosit viteza medie generală a două curse în direcții opuse pe aceeași porțiune de drum.

Bugatti Chiron Super Sport este propulsat de o versiune modificată a motorului standard W16 de 8,0 litri al lui Chiron, care a fost folosit la Bugatti Veyron începând cu 2005.
Ar putea fi mai ușor să ne gândim la motor ca la două V8 de 4,0 litri unite, cu patru turbocompresoare.
Puterea totală se ridică la 1.578 CP – 99 CP mai mult decât Chironul „obișnuit”. În mod uimitor, sistemul de tracțiune integrală și cutia de viteze sunt neschimbate.
Pagina oficiala Bugatti Chiron
Urmărește RomAuto.ro pe Google News