![anvelope inteligente](https://www.romauto.ro/articole/wp-content/uploads/2022/05/anvelope-auto-care-produc-curent.jpg)
Compania Sumitomo Rubber Industries, a lucrat cu profesorul Hiroshi Tani de la Universitatea Kansai la dezvoltarea unui dispozitiv electronic pentru a monitoriza cu exactitate uzura anvelopelor auto.
În ciuda tuturor discuțiilor despre cum sunt necesare mașinile fără șofer pentru a reduce rata accidentelor, se pare că există încă multe posibilități pentru îmbunătățirea siguranței mașinilor convenționale.
Starea anvelopelor este vitală pentru conducerea în siguranță, dar este corect să spunem că pentru mulți șoferi, verificarea activă a anvelopelor este destul de jos pe lista de priorități. Dacă uzura anvelopelor trece neobservată sau este ignorată, rezultatele pot fi letale – mai ales pe un asfalt umed.
Continental a demonstrat odată în condiții de testare controlate la MIRA Proving Ground de lângă Nuneaton că, în ciuda limitei legale de 1,6 mm pe 75% din lățimea anvelopei, distanțele de oprire pe teren umed cresc dramatic odată ce uzura anvelopei scade sub 3 mm.
Noul dispozitiv Sumito, Energy Harvester, nu are nevoie de baterii.
În schimb, un sistem minuscul conectat la interiorul anvelopei generează electricitate statică pentru a alimenta un senzor de anvelopă la fel de mic, care poate transmite un semnal de date către sistemele electronice ale mașinii folosind BLE (Bluetooth Low Energy). În interiorul Energy Harvester sunt două straturi de cauciuc acoperite cu o peliculă, creând un electrod negativ și unul pozitiv.
Pe măsură ce anvelopa se deformează, cele două filme se freacă, generând electricitate statică. O serie de astfel de dispozitive de recoltat sunt puse in linie în interiorul anvelopei și, pe măsură ce anvelopa se rostogolește, fiecare generează o tensiune mică. Schimbarea formei de undă a tensiunii dintre ele indică variația amprentei anvelopei pe măsură ce anvelopa se uzează.
Sistemul ar putea fi încorporat în anvelopele destinate mașinilor convenționale, comunicand cu sistemul de instrumente al vehiculului pentru a avertiza cu privire la anvelopele uzate excesiv.
Lucrând împreună cu sistemele de monitorizare a presiunii anvelopelor (TPMS) ale vehiculului, pare logic că combinarea celor două ar putea oferi o modalitate mult mai eficientă de a urmări toate aspectele stării anvelopei în numele șoferului.
Momentan nu este necesar, insa, pe vremea când mașinile fără șofer vor circula liber pe drumuri, atunci un sistem de monitorizare a uzurii anvelopelor, precum și TPMS ar putea fi un instrument util atat pentru operatorii de flote, cat și proprietarii privați.
Cercetarea a făcut inițial parte din conceptul Smart Tire de la Sumito, care a primit finanțare în 2019 de la Agenția de Știință și Tehnologie din Japonia. Conceptul are ca scop transformarea anvelopelor complete în senzori. Alți producători de anvelope, în special Continental și Goodyear, au lucrat și la concepte de anvelope inteligente de câțiva ani.
Între timp, în 2018, Goodyear și-a prezentat Conceptul Intelligent Tire, constând dintr-o anvelopă echipată cu senzori și algoritmi capabili să comunice cu operatorii de flote prin intermediul unei aplicații.
Volvo a investit în firma israeliană Storedot, care își propune să înceapă producția în masă a bateriilor sale „100in5” cu ioni de litiu până în 2024. Bateriile cu încărcare extrem de rapidă sunt așa numite deoarece pot prelua 150 de kilometri de autonomie în doar cinci minute.