Ce tip de carburant ar trebui sa alegeti pentru viitoarea masina? Sa discutam.
Exista o multime de intrebari cu care se confrunta orice cumparator de masini noi, dar una dintre cele mai importante este cu ce combustibil ar trebui sa ruleze masina.
Din punct de vedere istoric, alegerea a fost clar intre benzina si motorina, dar masinile electrice si hibride au inceput devina tot mai populare pe masura ce tehnologia evolueaza.
Cand decideti care tip de combustibil – sau tip de putere – este cel mai potrivit pentru dvs., sa luati in considerare mai multi factori, inclusiv:
– Cat de mult va va costa combustibilul sau electricitatea
– Alte costuri de functionare, inclusiv impozitul si amortizarea
– Stilul dvs., de a conduce
– Mediul inconjurator
– Cat de usor puteti trai cu tipul de masina
Benzina
Un motor pe benzina este cea mai populara alegere din Romania si exista o multime de motive intemeiate. Pentru inceput, benzina este un combustibil mai ieftin decat motorina, iar masinile cu motor pe benzina tind sa fie mai ieftine decat modelele diesel echivalente.
Aceste avantaje trebuie compensate de faptul ca masinile pe benzina au un consum mai mare de combustibil decat cele pe motorina, deci va trebui sa va umpleti rezervorul mai des. Asadar, masinile pe benzina sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor pentru cei care fac putini kilometri.
In ceea ce priveste impactul asupra mediului, autovehiculele pe benzina au in general emisii de oxid de azot (NOx) si particule mai mici decat dieselurile, dar emit mai mult CO2.
Daca faceti putini kilometri anual (aproximativ 6.000-9.000 km) si nu sunteti convins ca a o masina hibrida sau electrica s-ar potrivi (sau nu vi-o puteti permite), atunci o masina pe benzina ar putea fi alegerea potrivita.
Vezi anunturi cu masini pe benzina
Diesel
Masinile diesel va ofera in general o economie de combustibil mai buna, sunt mai ieftine de impozitat si produc mai putine emisii de CO2 decat modelele pe benzina.
In trecut, au dezvoltat o reputatie proasta pentru poluare si tind sa produca mai multe emisii de dioxid de oxid (NOx) si particule decat modelele pe benzina, dar cele mai noi modele pe motorina corespund regulilor Euro 6 care stabilesc o limita stricta a emisiilor nocive.
Motorina este putin mai scumpa decat benzina la pompe, dar diferenta este in asa incat daca parcurgeti multi kilometri, un model pe motorina va va costa probabil mult mai putin in timp.
Masinile diesel sunt in general cu 15-20% mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil decat modelul echivalent pe benzina, deci pe masura ce autonomia creste, ajungeti la punctul in care suma economisita pe combustibil compenseaza orice extra costuri.
Motoarele diesel moderne au un filtru de particule diesel (DPF) pentru a reduce emisiile.
Aceste filtre au nevoie calatorii lungi regulate la viteze mai mari pentru a le mentine in stare de functionare corecta – daca in general, faceti doar calatorii scurte exista riscul ca DPF-ul sa se infunde si sa se strice, de aceea, fiind foarte important ca atunci cand vi se aprinde martorul filtrului de particule in bord sau vi se afiseaza notificare legat de acest lucru, sa nu opriti motorul si sa contnuati sa conduceti.
Ideal ar fi sa faceti acestu lucru intr-o treapta inferioara (a 3-a sau a 4-a, in functie de cum va permite drumul) la aproximativ 3000 de turatii pe minut.
Multe masini diesel trebuiesc, de asemenea, completate in mod regulat cu AdBlue – o substanta chimica ce ajuta la reducerea emisiile NOx produse de motoare. Daca parcurgeti mult, va trebui sa adaugati regulat AdBlue intre vizitele la service.
În general, masinile diesel inca sunt potrivite pentru soferii care fac o multime de kilometri, in special pe autostrazi. Daca doriti sa cumparati o masina diesel, asigurati-va ca respecta cele mai recente reglementari Euro 6.
Vezi anunturi cu masini pe motorina
Masini electrice
Masinile electrice sunt din ce in ce mai populare datorita costurilor reduse de functionare si faptul ca sunt prietenoase cu mediul.
Tehnologia s-a dezvoltat rapid in ultimii ani, usurand ingrijorarile legate de gama de baterii. De fapt, s-a imbunatatit pana la punctul in care majoritatea masinilor electrice sunt capabile de aproximativ 550 km intre incarcari.
Cu toate acestea, o valoare de 240-400 de km este mai frecventa, deci trebuie totusi sa planificati calatoriile mai atent decat cu o masina pe benzina sau diesel.
Rularea unei masini electrice este adesea mai ieftina decat pe benzina sau motorina, deoarece taxele sunt mult mai mici decat costul combustibilului pentru aceeasi autonomie. Exista, de asemenea, stimulente fiscale majore, indiferent daca sunteti un utilizator privat sau o persoana juridica.
Masinile electrice sunt in general mai scumpe de cumparat decat ehivalentele diesel sau pe benzina, cat si alegerea marcilor si a stilurilor de caroserie disponibile este limitata. Numarul de optiuni este totusi in crestere cu multe marci de automobile care urmeaza sa lanseze noi modele complet electrice in urmatoarele luni.
Stilul tau de viata si obiceiurile de conducere pot decide daca o masina electrica iti este potrivita. In timp ce numarul de puncte de incarcare publice a crescut, gasirea unuia nu este intotdeauna usoara, in functie de locul in care va aflati in tara.
Punctele de incarcare la domiciliu sunt disponibile, dar nu toata lumea este capabila sa parcheze direct fata casei sau apartamentului lor.
Masinile electrice sunt o optiune excelenta pentru soferii care nu fac adesea calatorii lungi si au acces usor la puncte de incarcare. Pe masura ce tehnologia si infrastructura pentru masinile electrice se imbunatatesc, vor deveni mai multe si mai viabile.
Vezi anunturi cu masini electrice, sau vezi selectia noastra cu top masini electrice 2021.
Hibridele
Masinile hibride combina un motor electric (sau motoare) cu o combustie interna traditionala, dar acest lucru variaza in functie de tipul de hibrid pe care il conduceti.
Hibrizii ofera adesea un echilibru solid intre masinile electrice si motoarele traditionale amestecand beneficiile ambelor, dar uneori si aducandu-le si limitarile. Ce tip de hibrid vi-se potriveste va depinde de autonomie, stilul de viata si buget, printre alti factori.
Vehicule electrice hibride (HEV)
HEV-urile combina un motor pe benzina (nu exista HEV-uri diesel de vanzare) si un motor electric. Comutarea intre benzina si electric, sau rularea celor doua simultan, se face adesea automat, desi hibrizii va permit sa selectati diferite moduri de actionare care prioritizeaza eficienta sau puterea.
Multe HEV-uri au autonomie limitata pe electric, care va va permite sa acoperiti o distanta scurta doar pe motorul electric la viteze mai mici. Motorul electric este alimentat de un generator incorporat care se reincarca atunci cand franati, deci nu este nevoie sa le conectati pentru a incarca bateria.
HEV-urile trebuie sa fie realimentate cu benzina – datorita asistentei oferite de un motor electric, acestea dau un consum de combustibil mult mai bun decat un echivalent pe benzina, precum si emisii mai mici.
Numarul de HEV-uri vandute este relativ mic, in timp ce tehnologia hibrida plug-in a devenit mai raspandita, dar raman un compromis eficient care se va potrivi bine majoritatii cumparatorilor.
Vezi vezi selectia noastra cu top masini hibride 2020.
Hibrizi plug-in (PHEV)
Hibrizii conectabili (PHEV) stau undeva intre HEV-uri si masini full electrice. Bateria dintr-un PHEV are o capacitate mult mai mare, deci trebuie conectat la un punct de incarcare pentru a se incarca complet – generatorul nu este suficient.
În general, PHEV-urile pornesc mai intai cu energie electrica si trec la benzina (sau, rareori, la motorina), in timp ce autonomia pe electric s-a gatat. Ca atare, consuma mult mai putin combustibil si au emisii mult mai mici decat HEV-urile.
În timp ce cifrele oficiale privind economia de combustibil si emisiile inseamna ca in prezent exista benefici mari privind taxele in comparatie cu masinile pe benzina sau diesel, merita remarcat faptul ca economia de combustibil din lumea reala va depinde de cum si unde conduceti si daca mentineti bateria incarcata.
PHEV-urile sunt, de asemenea, mult mai scumpe decat echivalentele HEV, masinile pe benzina si diesel.
Ca o jumatate de drum intre motoarele cu ardere interna si puterea electrica completa, PHEV-urile sunt o optiune excelenta, dar trebuie sa fie conectata in mod regulat pentru a obtine cele mai bune rezultate.
Vezi anunturi cu masini hibride plug-in.
Hibrizi usori (MHEV)
Hibrizii usori (MHEV) au un generator electric demaror care stocheaza energia creata la franare si apoi o foloseste pentru a ajuta motorul si sistemul electric la accelerare, la cresterea eficientei.
Ofera o mica imbunatatire a economiei de combustibil si a emisiilor fata de modelele pe benzina conventionale sau diesel, dar nu la fel de mult ca un HEV sau PHEV. Tehnologia hibrida usoara devine din ce in ce mai frecvent folosita la multe modele pe benzina si modele diesel, unde este inclus ca standard.
MHEV-urile nu pot functiona doar cu energie electrica si majoritatea marcilor de automobile nu le ofera ca modele independente – e cel mai bine sa ne gandim la ele ca la urmatoarea generatie de masini pe benzina si diesel pe masura ce avansam spre gama electrica.
Afla mai multe despre cum functioneaza masinile hibride.
Bi combustibil
Masinile pe bi-combustibili pot functiona cu doua tipuri de combustibili. Au un motor cu ardere interna alimentat fie cu benzina, fie motorina si altul care foloseste combustibil alternativ, cum ar fi GPL (gaz petrolier lichefiat, care este un amestec de propan si butan), hidrogen sau gaz natural.
În cele din urma, nici un tip de combustibil nu se potriveste tuturor, dar daca va luati timp pentru a alege modelul potrivit, o sa parcurgeti kilometrii de fericire.