ABS-ul sau sistemul de frânare antiblocare sună contraintuitiv. Așadar, dacă frânezi puternic, vrei ca roțile să nu se mai rotească, nu?
Ei bine, de fapt, acesta este ultimul lucru care ar trebui să se întâmple, deoarece nu am mai avea control asupra mașinii.
“Mulțumesc că mi-ai explicat că apa-i udă“, acum, ce înseamnă ABS?
Meniu rapid:
- Ce înseamnă ABS?
- Cum funcționează ABS?
- Cât de eficient este sistemul ABS?
- Probleme cu ABS
- Va reduce ABS distanța de frânare într-o oprire de urgență?
- De unde știi dacă mașina ta are ABS?
- Este sigur să conduci o mașină cu martorul ABS aprins?
- Ce ar putea cauza aprinderea becului ABS?
- Ce se întâmplă dacă mașina mea nu are ABS?
Ce înseamnă ABS?
ABS sau Frânele antiblocare sunt o caracteristică de siguranță concepută pentru a preveni blocarea roților mașinii tale. Cu roțile blocate și mașina încă în mișcare, în mod normal ai pierde controlul.
Aceasta înseamnă că mașina ar derapa, indiferent de direcția în care sunt îndreptate roțile.
Ceea ce face ABS este să prevină blocarea roților, ceea ce înseamnă că încă mai ai un anumit control asupra mașinii.
Înseamnă, de asemenea, că roțile vor continua să se rotească, iar mașina se poate deplasa în direcția în care sunt îndreptate, oprind mașina în același timp.
Sistemul în sine a fost folosit inițial în anii 1950, unde a fost aplicat ca soluție antiderapantă pentru aeronave. A apărut pentru prima dată în mașini două decenii mai târziu datorită lui Ford și Chrysler.
Pe scurt:
- ABS-ul oprește blocarea roților
- ABS nu este conceput pentru a scurta distanța de oprire
- ABS ar trebui să reducă șansele de derapare
- Sistemul ABS nu este la fel de eficient pe suprafețe precum noroi, zăpadă sau pietriș
- Este mai puțin probabil ca mașinile cu ABS să fie implicate într-un accident
- Dacă martorul ABS rămâne aprins în timp ce conduci, mergi la un service cât mai curând
Vezi si Ghid complet semnificatie martori bord
Cum funcționează ABS?
Sistemul de frânare antiblocare face parte din controlul electronic al stabilității (ESC) al mașinii.
De asemenea, ESC (sau ESP) ajută la prevenirea problemelor precum supravirarea sau subvirarea și este legat de unitatea de control a motorului (ECU), care este efectiv creierul mașinii.
Ceea ce face ABS-ul este să monitorizeze în mod constant senzorii de pe fiecare dintre roțile mașinii.
Dacă detectează o presiune bruscă și semnificativă asupra frânelor, ABS-ul relaxează intermitent frânele pentru a evita blocarea roților.
Această serie de acțiuni controlate de computer previne derapajul mașinii, asigurând controlul șoferului asupra mașinii.
Cât de eficient este sistemul ABS?
Nu este nevoie de un geniu pentru a concluziona că, dacă industria aviației și producătorii de mașini folosesc ABS de zeci de ani, probabil că este un lucru bun.
Faptul că este o caracteristică obligatorie pentru toate mașinile noi, indică încrederea pe care guvernul și alte autorități de reglementare o au în sistem.
Iată 3 beneficii ale sistemelor ABS:
- Mașinile echipate cu ABS sunt mai puțin susceptibile de a fi implicate într-un accident mortal.
- ABS-ul scade șansa de coliziune frontală pe drumurile umede și uscate.
- Deși nu a fost conceput în acest scop, o mașină cu ABS tinde să se oprească pe o distanță mult mai scurtă decât fără ABS.
Probleme cu ABS?
Sistemele de frânare ABS funcționează cel mai bine pe suprafețe curate, cum ar fi un drum asfaltat tipic. Acestea tind să fie mai puțin eficiente pe suprafețe care au pietriș, noroi sau zăpadă, ceea ce merită reținut.
Vezi si Sfaturi utile pentru condusul pe timp de ploaie sau drumuri inundate
Acest lucru se datorează faptului că sistemul ABS poate interpreta incorect datele de la senzori și să nu răspundă în cel mai bun mod. În aceste cazuri, distanța de frânare sau de oprire este probabil să fie prelungită.
Deci, ca răspuns la întrebarea frecvent adresată „ABS funcționează pe gheață?”, răspunsul este „Nu într-o măsură în care ai dori să te bazezi pe el”.
De altfel, problema suprafețelor rutiere alunecoase explică de ce mașinile de offroad tind să dezactiveze ABS, deoarece o roată blocată se poate înfunda în suprafața drumului, ancorându-se eficient, și oferind un demaraj mai eficient.
Va reduce ABS distanța de frânare într-o oprire de urgență?
Este o concepție greșită comună că ABS este proiectat pentru a ajuta la reducerea distanței de oprire.
Nu pentru asta a fost conceput. În schimb, scade șansa de derapare chiar și atunci când se efectuează manevre evazive excesive.
ABS ar trebui să asigure controlul direcției în timpul frânării, dar nu ne bazăm că o mașina cu ABS se va opri pe o distanță mai mică.
Dimpotrivă, acționarea intermitentă a frânelor ar putea crește de fapt distanța de frânare.
Acest lucru face ca păstrarea distanței față de mașinile din față și respectarea limitei de viteză să fie atât de importante.
De unde știi dacă mașina ta are ABS?
Cel mai simplu mod de a afla dacă mașina ta are ABS, este să rotești cheia în contact până când se aprind toți martorii din bord.
Dacă vezi o lumină cu „ABS”, de obicei de culoare galbenă, înseamnă că.. ce înseamnă? Înseamnă că DA, doar nu înseamnă că Nu, din moment ce înseamnă că Da.
Este sigur să conduci o mașină cu martorul ABS aprins?
Când pui contactul mașinii, martorul ABS se va aprinde în timp ce verifică dacă sistemul funcționează bine.
Apoi lumina ar trebui să se stingă. Dacă rămâne aprins, ABS-ul nu funcționează corect.
Dacă martorul se aprinde în timp ce conduci, poți continua spre destinație, dar poate cu puțin mai multă precauție, deoarece sistemul nu va reacționa corespunzător dacă frânezi puternic.
Dacă se aprinde și martorul frânei, trebuie să te oprești imediat ce poți face acest lucru în siguranță și să apelezi un serviciu de depanare.
Ce ar putea cauza aprinderea martorului ABS?
Nu ignora martorul ABS, deoarece oricare ar fi problema, nu va dispărea de la sine.
Dacă faci o cerere de asigurare a mașinii în urma unei coliziuni și evaluatorul de risc stabilește că ABS-ul tău a fost defect, este posibil ca asigurătorul să nu plătească.
Primul lucru de făcut dacă martorul ABS se aprinde sau rămâne aprins este să verifici nivelul lichidului de frână și să completezi dacă este scăzut.
Dacă nu este așa, sau lumina rămâne aprinsă, problema ar putea fi la unitatea electronică de control (ECU) sau la senzorii ABS, iar acest tip de problemă necesită intervenție de la un mecanic profesionist.
Ce se întâmplă dacă mașina mea nu are ABS?
Nu există nicio cerință legală de a avea sisteme ABS montate pe mașinile înmatriculate înainte de 2004, iar instalarea ABS este costisitoare.
Dacă descoperi că mașina ta derapează după ce ai încercat o oprire de urgență, pompează pedala de frână cât de repede și de des posibil.
Aceasta se numește frânare de cadență. Eforturile tale nu se vor egala cu performanța ABS-ului gestionat de computer, dar te-ar putea ajuta să păstrezi controlul asupra mașinii tale.
Tehnologia auto explicată simplu
- Ce înseamnă ABS
- Ce este AdBlue
- Ce este Audi Virtual Cockpit
- Tesla Autopilot și Full Self-Driving explicate
- Ce înseamnă ESP
- Ce înseamnă ISOFIX
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Explicatii termeni masini electrice
- Cum funcționează mașinile hibride
- Ce înseamnă plug-in hybrid și cum funcționează
- Cum funcționează bateriile mașinilor electrice
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?