Fara pedala de ambreiaj? Nici o problema! Avem tot ce trebuie sa stii despre masinile care au cutii de viteze automate si cum sa te obisnuiesti cu ele.
O masina automata – care nu trebuie confundata cu o masina autonoma – este o masina cu o cutie de viteze automata. Daca nu ai condus niciodata o masina automata pana acum, iti poate lua un pic sa te obisnuiesti.
Sigur, nu trebuie sa iti faci griji cu privire la utilizarea pedalei ambreiajului, dar daca ti-ai petrecut toata viata cu masini cu schimbatoare manuale, poate fi o experienta ciudata sa nu atingi schimbatorul la fiecare cateva secunde.
Exista, de asemenea, cateva ciudatenii pe care ar trebui sa le cunosti despre “viata automata”, insa cel mai important aspect pe care trebuie sa il stii cand te urci pentru prima oara la volanul unei masini cu cutie de viteze automata, este ca folosesti, intotdeauna, numai piciorul drept. NU ai ce cauta cu piciorul stang la pedale.
Odata cu cresterea popularitatii masinilor automate din Romania, iata sfaturile noastre de top pentru a face o tranzitie lina de la manual la auto.
Semnificatia literelor de pe schimbatorul de viteze
Daca stii cum sa conduci o masina manuala, cu siguranta stii ce sunt inscriptiile scrise pe un schimbator de viteze manual. Acestea sunt de obicei o serie de numere – una pentru fiecare treapta – si un R pentru marsarier.
Dar masinile automate pot avea o serie de litere diferite pentru fiecare crestatura de pe calea schimbatorului. Nu toate masinile automate au acelasi aspect, dar iata ce inseamna cele mai comune etichete:
• P: Parcare. Muti aici cand ai terminat de condus. Va bloca cutia de viteze, ceea ce inseamna ca masina nu se poate deplasa, chiar daca frana de parcare nu functioneaza. Cele mai multe masini moderne nu iti vor permite sa iei contactul pana cand cutia de viteze nu este in P.
• R: Reverse – marsarier. Destul de auto-explicativ. Actionezi si masina va merge inapoi.
• N: Neutru. Angrenajele sunt decuplate, exact asa cum ar fi daca muti o cutie de viteze manuala in pozitia neutra. Nu poate fi utilizat in mers, dar daca esti oprit pentru o perioada scurta de timp, il poti folosi in loc de Park – Parcare.
• D: Drive – Angrenare. Acest lucru va actiona treptele de viteza de mers inainte si este pozitia implicita pentru schimbator atunci cand conduci.
• L: Low – Scazut: Aceasta va mentine cutia de viteze intr-o treapta de viteza scazuta, de obicei prima si / sau a doua, ceea ce este util la tractare. Unele cutii de viteze au sloturi etichetate 1 si 2 care vor tine acele trepte de viteza specifice.
• M: Manual mode – Mod manual. Acest lucru iti permite sa schimbi vitezele manual, fie folosind palete montate pe volan sau pe coloana de directie – mai multe despre acest mod va prezentam mai jos – sau folosind schimbatorul sau vreun buton de pe el, in sus si in jos.
Aceste pozitii de deplasare vor fi de obicei marcate cu + pentru a muta in sus si – pentru a muta in jos.
• S: Sport. Unele masini iti vor permite sa selectezi acest mod pentru a conferi cutiei de viteze un caracter mai sportiv. In mod obisnuit, aceasta va presupune mentinerea unei trepte de viteza mai mici decat in mod normal, care permite mai multe turatii si ofera o acceleratie mai brusca.
• W: Winter – Iarna. O setare pentru a te ajuta sa pleci de pe loc in conditii de frig si alunecare pentru a evita blocarea in zapada sau pe gheata.
• +: Shift up. Folosit la schimbarea vitezelor manual.
• -: Shift down. Folosit la schimbarea vitezelor manual.
Nu neglija frana
Majoritatea masinilor automate se vor deplasa dupa ce se afla in Drive sau Reverse. Daca ai selectat o treapta de viteza, dar nu vrei sa pleci de pe loc, tine piciorul pe frana.
Citeste si Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
Elibereaza si masina va incepe sa se miste, chiar daca nu ai atins inca acceleratia. Aceasta este adesea cunoscuta sub numele de „functia creep – pandire”.
Paletele de pe volan
O multime de masini automate, in special modele mai sportive, it vor permite sa schimbi viteza manual daca vrei musai. Poate ca vrei mai mult control asupra angrenajului in care se afla masina sau pur si simplu te bucuri de un drum antrenant sau o pista.
Uneori, aceasta va implica mutarea schimbatorului de viteze in modul M si apoi schimbarea vitezelor prin actionarea repetata in pozitiile – sau +.
Alte masini vor avea palete montate pe volan sau pe coloana de directie. Majoritatea – dar nu toate – masinilor folosesc paleta dreapta pentru a trece in sus, iar stanga pentru a trece in jos. Asigura-te ca ai verificat manualul de utilizare al masinii pentru a stii ce face fiecare paleta.
Fii atenti la piciorul stang
Cand conduci o masina manuala, piciorul stang este utilizat exclusiv pentru pedala ambreiajului. Masinile automate nu au o pedala de ambreiaj, deci poate fi tentant sa pui piciorul stang pe pedala de frana.
Exista mai multe beneficii la franarea cu piciorul stang, dintre care principalul este ca poti reactiona mai repede la o situatie de urgenta, mai degraba decat sarind cu piciorul drept de pe accelerator.
Dar, si aici chiar vrem sa fii foarte, FOARTE atent. Piciorul drept este obisnuit sa intre pentru a controla franarea, dar piciorul stang este putin probabil sa fie atat de sensibil, fara practica.
Este destul de usor, atunci cand inveti sa franezi cu piciorul stang, sa apesi mult prea tare pedala si sa faci o oprire de urgenta din greseala. Ceea ce este destul de periculos.
In consecinta, am sfatui, in general, oamenii sa franeze si sa accelereze cu piciorul drept, pana cand ai sansa de a practica franarea eficienta cu cel stang pe drumuri foarte linistite sau, in mod ideal, private.
Tipuri de cutii automate
Ca sa stii cum să conduci o mașină cu cutie automată, trebuie sa afli ce tip de automata ai
Exista mai multe tipuri diferite de automate si, in general, toate pot fi conduse in acelasi mod, unele au cateva mici fragilitati despre care merita sa stii.
Convertor de cuplu: acestea sunt, din punct de vedere istoric, cel mai conventional tip de cutie de viteze automate si, in general, sunt mai usor de condus decat alte tipuri. Cu toate acestea, tind sa fie mai putin eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil. Astazi, le vedem in general la capatul mai luxos al pietei.
Ambreiaj dublu: acest tip de cutie de viteze inlocuieste un convertor de cuplu cu doua ambreiaje care preselecteaza treptele inainte de a fi utilizate.
Acest lucru inseamna ca acestea sunt foarte rapide la schimbare si de multe ori pot fi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil decat o cutie manuala. Cu toate acestea, sunt destul de complexe, ceea ce poate fi dificil daca se strica.
CVT: este scurt pentru continuously variable transmission – transmisia variabila continua, iar a spune ca este o cutie de viteze este tehnic gresit, deoarece nu foloseste trepte de viteza.
In loc de roti dintate, foloseste o curea care se roteste in jurul unui con si se misca intotdeauna pentru a optimiza puterea de la motor. Sunt foarte eficiente si fiabile, dar nu sunt concepute pentru performanta si pot face ca motorul sa se simta lent si tensionat.
Manual automat: acestea functioneaza mai mult ca o cutie de viteze manuala obisnuita, dar ambreiajul functioneaza automat intre schimbatoarele de viteze. Astazi nu sunt la fel de obisnuite ca pe vremuri si pot fi un pic sacadate la schimbare.
Nu iti face griji cu privire la ce permis detii
Daca aveti un permis de conducere auto, atunci aveti permisiunea legala de a conduce o masina automata.
Cu toate acestea, daca ai invatat sa conduci si ai dat examenul intr-o masina cu cutie de viteze automata – nu ai voie sa conduci o masina manuala. Daca ai trecut pe o masina manuala, atunci poti sa conduci o masina automata.
Citeste si:
Sfaturi utile pentru condusul pe timp de ploaie sau drumuri inundate