Pana acum cativa ani, mașinile autonome erau considerate lucruri din desene animate și filme SF. Acum, totuși, un număr mare de mașini disponibile in piata auto au cel puțin o tehnologie de „conducere autonomă”. Dar, mai exact, ce înseamnă asta pentru tine?
Tehnologia autonomă a fost instalată pe mașini de câțiva ani – doar că următorul salt către „conducerea autonomă” completă nu a fost încă făcut. Unele mașini de lux, de exemplu, au oferit controlul adaptiv al vitezei de croazieră de aproape 20 de ani.
Acest sistem, care folosește unde radar pentru a „bloca” mașina din față și să o urmărească la o distanță stabilită, a fost efectiv primul pas către nasterea lui Optimus Prime, pardon, primul pas către mașini cu capacitatea de a conduce singure.
În esență, aceeași tehnologie a generat sistemele autonome de frânare de urgență montate astăzi pe multe mașini noi. În loc să detecteze și să urmărească mașina din față, aici senzorii radar sunt utilizați pentru a identifica obstacolele din față și pentru a indica mașinii să frâneze pentru a le evita.
Deci, tehnologia a existat de mult timp pentru a permite unei mașini să circule pe pilot automat în trafic și apoi să se oprească în siguranță dacă este necesar.
Cu toate acestea, deși tehnologia există si masinile complet autonome sunt fezabile din punct de vedere tehnic, să funcționeze în mod fiabil și în siguranță pe drumurile publice și să se asigure că se pot integra în siguranță cu traficul neautonom, este cea mai mare provocare dintre toate.
Când pot să-mi cumpăr o mașină autonomă?
Poți cumpăra chiar acum o mașină cu tehnologie de conducere complet autonomă. E plin pe youtube de video-uri cu masini Tesla care conduc singure.
Citeste si Top 10 mașini electrice cu autonomie mare
Totusi, există limitări cu privire la cât de multă independență îi este permisă unei mașini față de șoferul său, așa că suntem departe de mașinile care ne permit să ne continuăm somnul în drumul spre locul ăla unde suntem sclavi cu acte. Cred că job îi zice.
Din motive de siguranță, sistemele de conducere semi-autonomă, cum ar fi sistemele Autopilot de la Tesla și Pilot Assist de la Volvo, vă solicită să vă țineți mâinile pe volan, chiar dacă sistemul poate accelera, frâna și chiar conduce automat mașina.
Sistemul Autopilot, disponibil pe sedanul Tesla Model S și SUV-ul Tesla Model X, poate elimina aproape tot efortul condusului pe autostradă – tot ce trebuie să faci este să fii atent. Atâta timp cât mâinile tale sunt pe volan, Autopilot se va deplasa, frâna și chiar va schimba benzile în locul tău – o mișcare a volanului sau dacă apesi frâna, dezactivează pilotul automat.
Da’ poliția ce spune? E legal?
De-a lungul timpului, pe măsură ce tehnologia autonomă evoluează, este de așteptat ca restricțiile cu privire la ceea ce poate și nu poate face o mașină fără intervenția directă a șoferului să dispară. Deocamdată, însă, legislația împiedică mașinile să funcționeze complet autonom, fără supravegherea șoferului.
Trebuie luați în considerare o mulțime de factori, cum ar fi modul în care mașinile complet autonome se vor integra în traficul care include vehicule controlate manual. Mai este și problema asigurării – dacă are loc un accident, cine este de vină? Toate acestea nu au fost încă decise și, prin urmare, împiedică lansarea pe piață a mașinilor complet autonome.
Această situație se schimbă, însă. Volvo a testat conducerea autonomă și semi-autonomă cu ajutorul voluntarilor pe teritoriul său de origine, Göteborg, Suedia. Compania a anunțat, de asemenea, că această încercare „Drive Me” va continua in Londra.
În timpul Deschiderii Parlamentului de stat din 2016 la Londra, Regina a anunțat că „miniștrii se vor asigura că Regatul Unit este în fruntea tehnologiei pentru noile forme de transport, inclusiv vehiculele autonome și electrice”. În prezent, se crede că acest lucru va fi parțial realizat permițând mașinilor fără șofer să fie acoperite de polițe de asigurare convenționale. Dacă se va întâmpla acest lucru, va fi un indiciu clar că automobilul autonom este o parte vitală a viitorului transporturilor.
Jaguar-Land Rover, pe de altă parte, prezice că nu va putea scoate pe piață mașini cu conducere autonomă înainte de 2024, în timp ce fostul șef Mercedes, Dieter Zetsche, a spus in urma cu vreo 3 ani că mașinile Mercedes complet autonome nu vor fi disponibile până în 2025.
Nu sunt doar companiile de mașini care sunt interesate să lanseze această tehnologie: Google a făcut echipă cu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) pentru a dezvolta împreună o mașină autonomă, în timp ce se zvonește că pană si cei de la Apple vor să construiască o mașină autonomă.
Thatcham Research, o companie de top în siguranța și securitatea auto, estimează că până în 2025, mașinile vor fi complet autonome și vor putea finaliza călătoriile fără nicio intervenție a șoferului.
Cum funcționează mașinile autonome?
În esență, multe dintre sistemele necesare există deja. Cea mai mare provocare este combinarea lor pentru a funcționa armonios.
De exemplu, controlul adaptiv al vitezei de croazieră – o caracteristică care devine din ce în ce mai comună la mașini – folosește radarul (practic senzori de parcare foarte puternici) pentru a determina distanța până la vehiculul din față. Selectați o distanță de siguranță, iar sistemul manipulează motorul și frânele mașinii pentru a o menține.
Există, de asemenea, monitorizarea unghiului mort, navigația detaliată prin satelit, senzori de parcare, camere de recunoaștere a semnelor rutiere, cutii de viteze automate și direcție asistată electric.
Toate aceste sisteme controlează individual un aspect al mașinii. Când sunt reunite cu o serie de camere suplimentare, senzori și, desigur, putere de calcul, mașina poate „vedea” în jur. Așa cum facem atunci când conducem, „creierul” mașinii folosește apoi aceste informații pentru a opri, a merge, a vira și, în general, a reacționa.
Mai mult, toate aceste sisteme vor fi obligatorii pentru toate masinile noi incepand cu 2024 si, conform statisticilor, vor salva anual peste 25.000 de vieti pana in 2038.
Care sunt beneficiile?
Potrivit producătorilor, beneficiile mașinilor cu conducere autonomă sunt aproape nesfârșite. Eliberând mașinile de sub controlul componentei lor cel mai puțin fiabile (omul de pe scaunul șoferului), acestea devin mult mai puțin probabil să se accidenteze, făcând călătoria pe drum mult mai sigură.
De asemenea, este posibil să existe avantaje ecologice pentru mașinile cu conducere autonomă. Din nou, acest lucru se datorează eliminării șoferului. Oamenii nu își conduc întotdeauna mașinile în cel mai eficient mod, în timp ce un computer poate face cele mai eficiente intrări in 100% din timp.
De asemenea, proiectanții și inginerii auto nu vor mai fi nevoiți să asigure o poziție bună de condus și o vizibilitate impecabilă. Aceasta înseamnă că vor fi liberi să împacheteze mașinile mai eficient, cu mai mult spațiu pentru pasageri și bagaje și o aerodinamică mai bună, îmbunătățind astfel eficiența.
Alte beneficii, mai evidente, ale mașinilor complet autonome includ posibilitatea de a ajunge din urmă cu e-mail-urile (sau somnul) în drum spre serviciu, precum și posibilitatea de a merge la o bere după serviciu, fără să ne facem griji că trebuie să suflăm in fiolă.
Bine, dar care sunt dezavantajele?
Mulți oameni – în special soferii de pe tiruri, de taxi si alte companii de ride sharing – vor avea de suferit.
Acest lucru nu inseamna ca masinile se vor conduce doar singure. In viitorul apropiat, ar trebuie sa ne putem conduce masina oricand dorim, activand modul autonom doar cand intram pe autostrada sau in traficul oraselor mari. În viitorul mai îndepărtat însă, școliile de șoferi și permisele de conducere nu vor mai exista.
Există, de asemenea, preocupări cu privire la tehnologia care ne ține viața în echilibru. Dorim să predăm computerelor controlul deplin al mașinilor noastre? Ce se întâmplă dacă ceva nu merge bine? Mai mult, este nevoie de un singur accident tragic, si sute de mii de oameni vor iesi in strada.
Evident, tehnologia de conducere autonomă este dezvoltată și proiectată pe baza unor cunoștințe științifice și electronice foarte solide de către oameni excepțional de inteligenți. Există, totuși, întotdeauna acea îndoială umană intrinsecă cu privire la încrederea acordată unui computer, cu o sarcină critică pentru siguranță.
Pană la urmă, ne vom obișnui cu mașinile care se conduc singure – nu demult, in urma cu o suta si ceva de ani, chiar si dupa ce a fost inventat primul vehicul cu motor in 1886 de catre Carl Benz, oamenii obișnuiau să creadă că dacă un om ar călători mai rapid decât un cal în galop, i-ar exploda capul!