Mașinile au devenit încărcate cu tot mai multă tehnologie și ecrane, totuși acest lucru ne poate distrage atenția. Producătorii de mașini se inspiră din aviație pentru a depăși această provocare, oferind șoferilor informațiile de care au nevoie, într-un loc care nu le distrage atenția de la drum, folosind afișaje head-up.
Un număr mare de mașini poate fi specificat cu un head-up display (sau HUD), de la luxosul Lexus RX până la umilul Mazda CX-3. Merită menționat că nu toate HUD-urile sunt la fel: există două tipuri principale, iar unul este în general considerat superior celuilalt. Acest ghid îți oferă informații despre HUD-uri.
Ce este un afișaj head-up?
Un afișaj head-up este un proiector care transmite informații esențiale șoferului în câmpul său vizual, astfel încât să pară suprapus pe drumul din față. Deși un fascicul de lumină pe parbriz poate părea că distrage atenția, informațiile și poziționarea acesteia au fost proiectate cu atenție pentru a fi în armonie cu vederea în față, mai degrabă decât să cauzeze probleme.
Display-urile head-up au fost dezvoltate inițial pentru uz militar în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Sistemul a fost privit cu scepticism la început, dar a prins popularitate rapid. Șefii aerieni au observat că piloții care foloseau un HUD pentru a-și controla armele au avut mai multă atenție pentru a-și zbura efectiv avioanele – în esență pentru că au putut să-și țină „capul sus”, mai degrabă decât să fie nevoiți să se uite frecvent în jos la manometre și cadrane auxiliare.
Deși majoritatea călătoriilor cu mașina sunt mai puțin solicitante decât majoritatea exercițiilor militare, un HUD poate fi totuși o căsuță utilă de bifat în lista de opțiuni.
Producătorii de automobile s-au gândit să aplice HUD-uri la mașini încă din anii 1970, dar progresele tehnologice recente – împreună cu accesibilitatea din ce în ce mai mare a electronicelor complexe – înseamnă că tot mai multe mașini sunt acum echipate cu un HUD.
De ce sunt montate HUD-urile pe mașini?
Tehnologia permite acum ca un șofer să vadă mai multe informații decât oricând, totuși există anumite valori de bază pe care oricine se află la volan trebuie să le cunoască. Un HUD ajută la dezordinea masei de informații, prezentându-le doar pe cele mai importante, cum ar fi viteza și ce direcția.
La viteze mai mari, îndepărtarea ochilor de pe drum are ca rezultat distante mari parcurse fără toată atenția ta. De asemenea, implică să-ti refocuseszi privirea atunci când întorci ochii la șosea, crescând șansa de coliziuni și accidente de circulație.
Care sunt cele două tipuri diferite de afișaj head-up?
Cel mai simplu mod pentru producători de a echipa o mașină cu un HUD este să folosească un sistem „combinator”.
Acesta cuprinde un proiector ascuns discret care transmite informațiile pe un mic ecran transparent sau combinator. Ecranul combinatorului se ridică de obicei de pe tabloul de bord, iar unele pot fi coborâte atunci când sistemul nu este utilizat.
Multe HUD-uri pentru ecrane combinate sunt produse de producători secundari precum Bosch. Acestea pot fi apoi montate de către producătorul de mașini, economisindu-le cheltuielile de a-și proiecta propriul sistem HUD. Mazda2, Peugeot 3008 și noul Renault Megane sunt câteva dintre mașinile care-ți permit să specifici un HUD cu ecran combinator.
Ecranele combinatoare au margini frezate ușor și o suprafață asferică, ceea ce înseamnă că sunt aproape invizibile când sunt privite din față. Dacă ai un HUD combinator și-ți distrage atenția, verifică manualul mașinii pentru a vedea dacă poți modifica unghiul ecranului sau luminozitatea graficii, deoarece reglarea acestor setări ar trebui să remedieze problemele.
Al doilea tip de HUD folosește în continuare un proiector, dar se renunță la ecranul combinatorului, în schimb transmite informațiile direct pe parbriz.
Acest lucru înseamnă că nu există niciun ecran combinator (care poate distrage atenția) de care să vă faceți griji și nici liniile atent proiectate ale tabloului de bord nu sunt întrerupte. Pentru ca acest tip de HUD să funcționeze, parbrizul trebuie să fie tratat special pentru a-i permite să reflecte informațiile transmise.
HUD-urile pentru proiectoare de parbriz sunt, în general, mai scumpe decât sistemele de ecrane combinate, așa că tind să fie găsite în mașinile de lux precum Jaguar XE, BMW Seria 6 și Bentley Bentayga – și chiar și cu aceste mașini, ele sunt adesea un plus opțional. sau rezervat pentru modele cu specificații înalte.
Ce informații poți să vezi pe un head-up display / HUD?
Toate afișajele head-up vor afișa viteza mașinii ca un minim strict. Dacă mașina are navigație prin satelit, majoritatea vor transmite direcții pas cu pas pe HUD – deși nu te aștepta ca grafica să fie la fel de detaliată precum este pe ecranul de navigare prin satelit.
HUD-urile pot afișa, de asemenea, în ce treaptă de viteză ești, nivelul și consumul de combustibil, orice lumini de avertizare a motorului care se pot aprinde, informații despre controlul vitezei de croazieră și limita de viteză a drumului – presupunând că navigatorul prin satelit acceptă această funcție sau mașina are sistem de recunoaștere a semnelor.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News