Mulți șoferi vor fi familiarizați cu acel sentiment oribil atunci când martorul check engine se aprinde intermitent pe tabloul de bord. De obicei, este de culoare rosie sau portocalie și apare atunci când senzorii mașinii detectează o problemă cu motorul sau cu o altă parte a trenului de rulare.
Motive pentru care se poate aprinde martorul Check Engine
Lista posibililor declanșatori pentru un martor check engine aprins este lungă, dar iată cinci dintre cele mai frecvente cauze:
1. Defecțiune a sistemului de emisii
Reducerea emisiilor de eșapament ale motorului este una dintre cele mai solicitante sarcini cu care se confruntă un producător atunci când proiectează o mașină nouă. Nimeni nu vrea să polueze excesiv mediul înconjurător, dar, în egală măsură, nimeni nu vrea o mașină care este îngrozitor de înăbușită și care nu poate fi condusă într-un mod normal.
Pentru a se asigura că mașinile sunt încă plăcute de condus, prevenind și reducând în același timp emisiile de gaze nocive, producătorii folosesc o varietate de sisteme de control pentru a gestiona ceea ce iese din evacuare.
O componentă cheie este senzorul de oxigen, unele mașini având mai multe. Acesta măsoară cantitatea de oxigen care trece prin evacuarea mașinii, ceea ce poate indica dacă motorul arde prea mult sau prea puțin combustibil. Dacă prea puțin oxigen iese din evacuare, motorul va lua mai mult combustibil și nu suficient aer în cilindri.
Remedierea acestei defecțiuni poate implica reprogramarea sau recalibrarea unității de control al motorului (ECU) sau, uneori, înlocuirea senzorului de oxigen.
Este demn de remarcat faptul că, în câțiva ani, mașinile care nu trec un test de emisii scăzute pot eșua instantaneu ITV-ul. Noul standard de emisii Euro 7 trebuie să introducă reguli care supun mașinile la controlul regulat al emisiilor, considerându-le pe cele care nu filtrează o cantitate suficientă de gaze nocive ca fiind nepotrivite.
2. Filtru de particule diesel blocat sau defecțiune a senzorului de presiune diferențială
Unele mașini cu motor diesel au un martor specific pentru filtrul de particule diesel (DPF), în timp ce altele nu-l au și se bazează pe EML care oferă un avertisment. Acesta din urmă este uneori aprins și dacă mașina detectează o defecțiune a senzorului de presiune diferențială, care determină cât de eficient funcționează DPF.
În termeni simpli, acesta este un dispozitiv care măsoară capacitatea noxelor de-a lungul sistemului de evacuare, care include trecerea prin filtrul de particule diesel. Aceasta este o caracteristică montată pe mașinile diesel care elimină particulele din evacuare, împiedicându-le să polueze atmosfera.
Aceste particule iau forma unui depozit de funingine și, în timp, filtrul devine atât de puternic înfundat cu particule încât gazele de evacuare se străduiesc să treacă prin el. Când senzorul de presiune diferențială determină că acest punct a fost aproape atins, motorul începe un proces numit regenerare filtru particle.
Aceasta presupune arderea suplimentară a combustibilului de către mașină pentru a crește temperatura DPF (diesel particle filter). Când devine suficient de fierbinte, particulele sunt arse sau oxidate, astfel încât pot trece inofensiv prin evacuare sub formă de cenuşă fină (mult fum).
EML sau martorul DPF se poate aprinde dacă acest proces de regenerare nu are loc. Mașinile diesel care sunt folosite doar pentru călătorii locale ocazionale nu ating niciodată temperatura obișnuită de funcționare, care este una dintre condițiile necesare înainte ca regenerarea să poată avea loc.
Dacă DPF nu se poate regenera, se blochează, ceea ce înseamnă că motorul nu poate respira corect.
Dacă deții o mașină diesel pe care o utilizezi de obicei doar pentru călătorii scurte, iți recomandăm să scoți mașina pentru călătorii mai lungi pe măsură ce este posibil, pentru a evita dezvoltarea acestui tip de probleme – sau trecerea la o mașină care funcționează cu benzină sau electricitate.
Cu toate acestea, un senzor de presiune diferențială defect poate crea aceleași simptome. Dacă produce o citire incorectă – sau deloc – ECU nu știe cu exactitate cât de plin este filtrul de particule al mașinii. Apoi, uneori, poate declanșa un mod de putere redusă pentru a evita riscul de deteriorare până când defecțiunea poate fi remediată.
Dacă filtrul de particule a fost blocat, cei din service ar trebui să poată efectua o „regenerare forțată” folosind echipamente de diagnosticare pentru a comunica direct cu motorul. Totuși, asigură-te că prima lor sarcină este să se asigure că senzorul de presiune diferențială oferă citiri precise.
3. Senzor de debit de aer în masă
Senzorul de debit de masă de aer este vital pentru funcționarea eficientă a unui motor. În camerele sale de ardere, se arde un amestec de combustibil și aer. ECU (unitatea de control electronică) utilizează datele de la senzorul de masă de aer pentru a calcula cât de mult combustibil trebuie adăugat în camerele de ardere pentru a se potrivi cu cantitatea de aer care curge în motor.
Fără aceste informații, tot ce poate face este să ghicească. Un ECU modern va avea întotdeauna un set „sigur” de parametri pe care îl poate adopta pentru a menține mașina în funcțiune dacă apare o defecțiune.
Acesta poate fi declanșat de date inexacte sau lipsă de informatii de la senzorul de flux de aer în masă. Dacă acesta este cazul, este posibil să observi o pierdere de putere și/sau lipsă de reacție atunci când apeși pedala de accelerație.
Senzorul de debit de aer în masă este montat în partea de sus a motorului, unde se află în calea aerului care tocmai a trecut prin filtrul de aer al motorului. Un filtru de aer instalat incorect sau lipsa acestuia poate deteriora senzorul, permițând particulelor dăunătoare să intre în contact cu acesta.
Alternativ, un filtru de aer înfundat care nu lasă suficient aer să treacă va declanșa un avertisment că motorul este forțat să funcționeze „bogat” (adica arde mai mult carburant decat este necesar).
Indiferent dacă semnalul dat de senzorul de debit de aer în masă lipsește sau este în afara parametrilor normali, efectul va fi același – martor check engine aprins.
4. Defecțiune la sistemul de aprindere
Deși mulți oameni se referă la butonul de pornire sau la cheie ca fiind aprinderea mașinii lor – este prescurtarea pentru „comutator de aprindere” – sistemul de aprindere al unei mașini este mult mai mult decât modul în care se pornește și se oprește. Sistemul de aprindere este responsabil pentru arderea sau „aprinderea” efectivă a combustibilului care face ca un motor să funcționeze.
Într-o mașină pe benzină, un amestec de combustibil și aer, sub formă de vapori, este forțat în camerele de ardere, unde este ars rapid într-o explozie mică, controlată, declanșată de o scânteie. Această scânteie este furnizată de o bujie, care este o componentă a sistemului de aprindere.
Într-o mașină diesel are loc același proces de bază, dar nu este necesară nicio scânteie pentru ca arderea să aibă loc. În schimb, amestecul de motorină și aer este aprins prin compresia pistonului care acționează asupra acestuia.
Cu toate acestea, atunci când pornești un motor diesel într-o zi rece, bujiile incandescente încălzesc camerele de ardere înainte de adăugarea amestecului combustibil/aer, facilitând arderea.
Puterea pentru bujiile incandescente la un motor diesel și pentru bujiile la un motor pe benzină este asigurată de sistemul de aprindere al mașinii.
La mașinile pe benzină, este nevoie de o tensiune foarte mare pentru a crea scânteia care aprinde combustibilul. Aceasta este asigurată de bobinele motorului.
Multe mașini moderne au o bobină pentru fiecare cilindru și, dacă această bobină dezvoltă o defecțiune, combustibilul din acel cilindru nu va arde eficient, ceea ce nu numai că face ca motorul să funcționeze să dezvolte mai puțină putere, dar poate provoca și deteriorarea convertizorului catalitic al sistemului de evacuare.
În timp ce defecțiunea bujiilor incandescente este de obicei indicată printr-o lumină de avertizare separată într-o mașină diesel (de obicei o linie spiralată), problemele cu bujiile și bobinele unei mașini pe benzină și cablajul dintre ele sunt de obicei acoperite de EML.
Defecțiunile de acest fel implică adesea înlocuirea uneia sau mai multor bujii, cabluri sau bobine ale bujiilor.
5. Buşon de alimentare rezervor slăbit
Ultima intrare din lista noastră poate fi una dintre cele mai frustrante, deși de obicei vine ca o ușurare atunci când se găsește că este motivul pentru un martor check engine aprins.
Data viitoare când deschidzi buşonul rezervorului de combustibil, ascultă dacă se aude un jet de aer. Acest lucru este cauzat de o acumulare de presiune a aerului sau de vid în rezervorul de combustibil.
Departe de a fi un simplu container cu o conductă de alimentare către motor, un rezervor de combustibil este un sistem complicat, presurizat în sine.
Combustibilul este pompat din rezervor către motor și, pe măsură ce combustibilul este pompat afară, dacă aerul nu ia locul, rezervorul s-ar mototoli pur și simplu ca o doză de suc goală.
Rezervorul de combustibil are un orificiu de ventilație care permite unor cantități măsurate de aer din exterior să înlocuiască combustibilul pe măsură ce acesta este pompat din rezervor. Aerul este permis în rezervor pe baza citirilor de la un senzor de presiune a aerului din rezervorul de combustibil, care este capabil să țină seama de lucruri precum temperatura.
Dacă senzorul de presiune al rezervorului de combustibil nu poate furniza o citire precisă, de obicei va declanșa un martor check engine aprins.
Cu toate acestea, citirile de la senzor pot fi fiabile numai dacă sistemul rezervorului de combustibil este etanș la presiune 100%, aerul fiind permis doar să intre și să iasă din rezervor prin orificiile controlate. O cauză comună a unei scurgeri de aer în – sau din – rezervorul de combustibil, este prin intermediul unui capac de umplere a combustibilului care nu se etanșează corespunzător.
Aceasta este una dintre cele mai ieftine defecțiuni de remediat care poate declanșa un martor check engine aprins, cu un capac al rezervorului de combustibil costând adesea în jur de 100 de lei.
Ce este martorul Check Engine si de ce se aprinde?
Martorul check engine este diferit de ceilalți martori de pe tabloul de bord, deoarece nu ne avertizează cu privire la o anumită defecțiune.
Spre deosebire de martorii de avertizare privind temperatura lichidului de răcire sau pentru nivelul scăzut al uleiului, martorul check engine aprins este mai mult un semnal general că ceva nu este în regulă și poate fi declanșat din mai multe motive.
În majoritatea cazurilor, mașina va trebui conectată la un echipament de diagnosticare pentru a determina exact unde se află defecțiunea.
Unele mașini mai vechi martorul check engine se poate aprinde intermitent de cateva ori, în funcție de problema. În aceste cazuri, numărul de aprinderi înainte de o scurtă pauză se poate referi la un cod de eroare care poate fi găsit în manualul mașinii pentru a spune ce este în neregulă.
În multe cazuri, acesta funcționează pe bază de coduri de culoare. Un martorul check engine portocaliu nu indică neapărat o urgență – ar trebui să poți continua drumul.
Un martor check engine roșu, sugerează că ar trebui să oprești imediat acolo unde este sigur să faci acest lucru și să aranjezi ca mașina să fie dusă la un service.
Conducerea cu un martor check engine roșu ar putea cauza pagube costisitoare.
Cum să resetezi martorul check engine aprins?
În timp ce documentația pentru unele mașini mai vechi oferea instrucțiuni despre cum să verifici și să resetezi martorul check engine, nu este atat de ușor acum că mașinile au devenit mai sofisticate; în zilele noastre, va trebui să duci mașina la un specialist care poate diagnostica problema și poate reseta martorul.
Poți achiziționa propriile cititoare de diagnosticare, cu prețuri care variază în funcție de marcă și capacitate. Totuși, merită să plătești pentru un diagnostic precis, deoarece este posibil să neglijezi o problemă vitală care necesită o reparație completă și eficientă.
VEZI SI:
- Care este diferența dintre AWD, 4WD și 4×4?
- Sfaturi de conducere în timpul iernii
- Ghid complet semnificatie martori bord
- Cum sa negociezi pretul unei masini second-hand: sfaturi si trucuri
- 6 greseli comune pe care le fac cumparatorii de masini second hand
- Cum sa testezi o masina second hand – Test Drive
- 6 beneficii ale folosirii pieselor auto din dezmembrari
- La ce să fii atent când cumperi o mașină electrică second hand
- Cum funcționează mașinile hibride
- Capacitatea cilindrică a motorului: ce este, cum se calculează și la ce folosește
- Ce este cuplul la o mașină și cum se calculează
- Cutie de viteze automata DSG – Pareri, costuri si explicatii
- Martor Check Engine Aprins. Care sunt motivele?
- Ce este un afișaj head-up sau HUD?
- Tipuri de ulei de motor
- Ce este cruise control și adaptive cruise control?
- Ce este un supraalimentator?
- Ce este frânarea regenerativă?
- Ce este keyless entry și keyless start?
- Cum functioneaza mașinile cu GPL?
- Ce este Alcantara?
- Ce este eCall?
- Motor cu 3 cilindri vs motor cu 4 cilindri: performanță, eficiență, întreținere
- Ce este Euro NCAP si prin ce probe trec mașinile?
- Ce înseamnă când iese fum negru, albastru sau alb pe țeava de eșapament?
- Bujii și Bujii incandescente. Care este diferenta?
- Ce înseamna o mașină sigură?
Urmărește RomAuto.ro pe Google News